| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Firmy muszą przygotować się na nowe przepisy o reklamacjach

Firmy muszą przygotować się na nowe przepisy o reklamacjach

Sejm przyjął prokonsumencką ustawę o reklamacjach i rzeczniku finansowym. Nowe przepisy wprowadzają szereg obowiązków, które mogą wymagać zmiany dotychczasowych rozwiązań korporacyjnych.

Nowy serwis: Biura rachunkowe

"Firmy powinny szybko zapoznawać się z nowymi przepisami, ponieważ wprowadzają one szereg nowych obowiązków, które mogą wymagać wdrożenia nowych lub zmiany dotychczasowych rozwiązań korporacyjnych, a vacatio legis ustawy wynosić będzie tylko 30 dni" – zaznaczyła w swojej opinii do nowych przepisów Konfederacja Lewiatan.

Według Konfederacji ustawa jest korzystna dla klientów instytucji finansowych, gdyż w sposób kompleksowy reguluje procedury związane z rozpatrywaniem reklamacji przez instytucje finansowe, a takich regulacji na poziomie ustawowym obecnie brakuje. Pewne problemy może stworzyć natomiast przedsiębiorcom.

ZUS dofinansuje wydatki na bezpieczeństwo pracy w firmach

Zdaniem Bartosza Wyżykowskiego z Lewiatana choć większość instytucji finansowych – zwłaszcza tych nadzorowanych – stosuje się do rekomendacji Komisji Nadzoru Finansowego i ma wdrożone procedury reklamacyjne, "to z racji tego, że mamy do czynienia z zupełnie nową ustawą, zapewne pojawi się (i zresztą już teraz pojawia się) wiele pytań co do właściwej interpretacji poszczególnych jej zapisów".

Organizacja przypomina także przedsiębiorcom, że w myśl nowych przepisów jeśli reklamacja nie zostanie rozpatrzona w ustawowym terminie 30 dni, (który w wyjątkowych przypadkach może być wydłużony do 60 dni), to uważa się ją za rozpatrzoną zgodnie z wolą klienta.

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

Według Konfederacji Lewiatan rozwiązanie to krytycznie oceniane jest przez przedsiębiorców. "Wszak, sankcja polegająca na automatycznym uwzględnianiu reklamacji klienta rodzi duże ryzyko nadużywania tej instytucji przez klientów. Po pierwsze, łatwo sobie wyobrazić, że w reklamacjach formułowane będą całkowicie nieuzasadnione żądania – np. twierdzenie, że wyrządzona została szkoda na bardzo wysokie kwoty. W sytuacji braku odpowiedzi na taką +reklamację+, co przecież nie musiałby wynikać ze złej woli przedsiębiorcy, żądanie klienta automatycznie stawałoby się uzasadnione. Kolejnym niebezpieczeństwem mogło być składanie nieuzasadnionych reklamacji i to w bardzo dużych ilościach. Przedsiębiorcy zaś, aby uniknąć negatywnych konsekwencji musieliby odpowiadać na każdą z nich" - napisała organizacja, której zdaniem kwestia ta nie została do końca przeanalizowana pod kątem skutków i ewentualnych ryzyk.

Ale należy pamiętać, że jest trwa jeszcze proces legislacyjny - pociesza się Lewiatan.

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Jarosław Szajkowski

Konsultant podatkowy w Instytucie Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »