REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Centralny rejestr faktur ograniczy oszustwa w VAT

Centralny rejestr faktur ograniczy oszustwa w VAT /fot. Fotolia
Centralny rejestr faktur ograniczy oszustwa w VAT /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Receptą na oszustwa w podatku VAT może być stworzenie centralnego rejestru faktur VAT, jak również podzielona płatność, zmiany w rejestracji firm, utworzenie bazy kont firm czy ograniczenie płatności gotówkowych. Takiego zdania są eksperci Rady Konsultacyjnej Prawa Podatkowego przy ministrze finansów.

"Zwalczanie oszustw powinno mieć charakter kompleksowy i obejmować, oprócz rozwiązań legislacyjnych, również m.in. aspekty związane z funkcjonowaniem administracji podatkowej (oraz jej współpracy z innymi organami państwa), a także odpowiednich narzędzi wspomagających działania administracji (np. odpowiednie systemy IT)" - zaznaczono w dokumencie opracowanym przez działający w ramach Rady Zespół ds. Podatków Pośrednich.

Autopromocja

Nowy serwis: Biura rachunkowe

Według zespołu dotychczas stosowane metody zwalczania oszustw są "daleko niewystarczające". Jego zdaniem również efektywność działania organów państwa jest problematyczna. Z jednej strony wynika to z kwestii organizacyjnych (m.in. brak wystarczającej współpracy pomiędzy organami ścigania, prokuraturą oraz organami podatkowymi i skarbowymi, brak wystarczającej specjalizacji organów podatkowych) z drugiej strony widać brak skutecznych narzędzi (w szczególności informatycznych, tworzenia i dostępu do baz danych) wspomagających identyfikacje oszustw VAT.

"W rezultacie oszustwa wykrywane są na ogół z opóźnieniem (...) działania organów podatkowych i skarbowych koncentrują się na minimalizowaniu strat Skarbu Państwa poprzez kwestionowanie prawa do odliczenia VAT od podatników, na ogół nieświadomie uwikłanych w transakcje oszukańcze" - napisano.

Aby walczyć z oszustwami w VAT, eksperci proponują m.in. stworzenie centralnego rejestru faktur i rejestru VAT. Podatnicy generowaliby faktury w systemie lub rejestrowali w nim faktury wystawione poza nim. Faktury trafiałyby w ramach systemu do nabywców. Dzięki temu w systemie rejestrowane byłyby wszystkie faktury zawierające podatek VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gigantyczna luka w VAT - dostępna dla wszystkich od początku lipca 2015 r.

"Informacje uzyskiwane z systemu na bieżąco umożliwiałyby organom państwa podjęcie natychmiastowych działań skierowanych przeciwko oszustwom oraz np. zablokowanie zwrotu VAT, wyrejestrowanie, zainicjowanie kontroli, blokadę kont bankowych. Dane z systemu mogłyby stanowić cenne źródło do oceny przez organy podatkowe rzetelności podatnika" - ocenił zespół.

Polecamy produkt: VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Wskazał, że skuteczność takiego systemu zwiększyłaby się znacznie, gdyby miał on również stały dostęp do systemu bankowego. Pozwoliłoby to automatycznie analizować operacje na rachunkach firmowych, co byłaby bardzo cennym źródłem informacji o działaniach mających na celu oszustwa podatkowe. Zdaniem zespołu konieczne byłoby też równoległe wprowadzenie solidarnej odpowiedzialności nabywcy w przypadku zapłaty na konto inne niż zgłoszone przez sprzedawcę dla celów podatkowych (wskazane w dostępnej bazie danych kont podatników VAT).

"Naszym zdaniem system byłby bardzo skutecznym narzędziem wspierającym zwalczanie oszustw VAT. Organy wyposażone w takie narzędzia mogłyby również w sposób bardziej sprawny weryfikować np. zasadność zwrotu VAT, a przez to skrócić termin na jego zwrot" - dodano.

Innym rozwiązaniem zaproponowanym przez zespół jest rozdzielenie płatności VAT (split payment). Polega to na podziale płatności przez nabywcę w taki sposób, że kwota VAT przelewana jest na specjalne konto podatnika będące w dyspozycji organów podatkowych, czy też subkonto przypisane danemu podatnikowi w ramach rachunku organu podatkowego. Mechanizm dotyczyłby wszystkich przypadków, gdy wystawiona jest faktura z wykazaną kwotą VAT.

"Nabywca powinien ponosić solidarną odpowiedzialność za zobowiązanie podatkowe sprzedawcy w odniesieniu do kwot podatku wynikających z danej transakcji, jeśli dokona zapłaty bez zachowania zasady rozdzielenia płatności. System rozdzielenia płatności nie byłby obowiązkowy, lecz służyłby wyeliminowaniu odpowiedzialności solidarnej przez nabywcę" - postuluje zespół. Według ekspertów warto wprowadzić rozdzielenie płatności w transakcji pomiędzy podatnikami w wybranej branży, w której skala zjawiska wydaje się być największa (tj. w obrocie paliwowym).

Dokumentacja VAT  po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Wśród propozycji znalazło się także ograniczenie płatności gotówkowych, bowiem zasadnicza część transakcji tworzących lukę VAT dokonywana jest w przy zastosowaniu rozliczeń gotówkowych. "W tym przypadku również należy założyć solidarną odpowiedzialność nabywcy za zobowiązania podatkowe sprzedawcy w przypadku zapłaty gotówką wbrew przyjętym przepisom" - napisano.

Kolejna propozycja dotyczy wyłączenia możliwości rejestracji VAT za pośrednictwem pełnomocników oraz zdalnie, co ograniczyłoby możliwość rejestracji firmy "na słupa". Wskazano też na wprowadzenie konieczności składania wyłącznie deklaracji w okresach miesięcznych, obowiązku składania deklaracji w formie elektronicznej (lub zróżnicowanie terminów składania deklaracji w zależności od formy) a także koncesji na obrót paliwami z zagranicą.

Zespół sugeruje też stworzenie bazy kont wskazywanych przez firmy w dokumentach rejestracyjnych. Organy podatkowe miałyby możliwość wglądu do tych kont i dokonywanych na nich operacji. W przypadku zapłaty za towar na to konto nabywca byłby uwalniany od ryzyka zakwestionowania odliczenia VAT lub zastosowania odpowiedzialności solidarnej. Zespół zwrócił uwagę, że w wielu przypadkach płatności za towary wykorzystywane dla potrzeb wyłudzenia podatku VAT są dokonywane na konta zagraniczne, inne niż te wskazane w dokumentach rejestracyjnych.

W dokumencie wskazano, że podstawową przyczyną wyłudzania VAT jest sposób rozliczania transakcji towarowych pomiędzy państwami członkowskimi UE. Najbardziej skutecznym - zdaniem zespołu - sposobem eliminacji patologii byłaby zatem zmiana zasad opodatkowywania towarowych transakcji wewnątrzunijnych. To zaś wymagałoby zmiany dyrektywy UE i zgody wszystkich państw Unii.

Zespół ocenił także funkcjonujące już rozwiązania mające na celu zwalczanie oszustw VAT, m.in. odwrotne obciążenie oraz solidarną odpowiedzialność nabywcy. Eksperci uznali, że odwrotne obciążenie (VAT jest odprowadzany przez kupującego, a nie sprzedającego) jest dosyć skutecznym narzędziem walki z oszustwami, ale ma ono charakter doraźny i nie rozwiązuje problemu w sposób systemowy. Jest też to mechanizmem sprzeczny z podstawowymi zasadami funkcjonowania VAT.

Polecamy: Biuletyn VAT

"Stosowanie tego mechanizmu uzasadnione jest do czasu wprowadzenia nowych rozwiązań, które w sposób systemowy ograniczyłyby skalę oszustw. Poza sytuacjami wyjątkowymi nie należy rozszerzać odwrotnego obciążenia na inne towary czy usługi" - zaznaczono.

Wskazano, że "odpowiedzialność solidarna" ma na celu po pierwsze zniechęcenie potencjalnych nabywców do nabywania towarów w przypadkach zwiększonego ryzyka uwikłania się w transakcję stanowiącą oszustwo podatkowe (popełniane przez sprzedającego). Po drugie ma zrekompensować fiskusowi straty spowodowane przez oszustów. Według Zespołu mechanizm ten nie stanowi zbyt efektywnego narzędzia zwalczania oszustw VAT. "Podstawową jego wadą w tym względzie jest możliwość korzystania przez oszustów VAT z udogodnień wynikających z wpisania do wykazu prowadzonego przez Ministra Finansów (tzw. podmiotów zaufanych - PAP)" - napisano. (PAP)

mmu/ son/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    Jak rozpoznać pellet dobrej jakości? Jak sprawdzić samemu?

    Jakość pelletu jest kluczowym czynnikiem decydującym o jego efektywności i bezpieczeństwie użytkowania. Niezależnie od tego, czy wykorzystujemy go do ogrzewania domu, czy jako surowiec w przemyśle, istnieją cechy, na które warto zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że wybieramy produkt najwyższej jakości.

    Składki ZUS wspólników spółki z o.o. (jednoosobowej i wieloosobowej). Kto i kiedy nie zapłaci składek?

    Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych różnicują pozycję wspólników spółki z o.o. w zakresie podlegania ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu w zależności od tego, czy spółka jest jednoosobowa czy wieloosobowa.

    REKLAMA