| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Ruszył projekt "Obywatel" - dla lepszej komunikacji urzędników i obywateli

Ruszył projekt "Obywatel" - dla lepszej komunikacji urzędników i obywateli

Portal obywatel.gov.pl, infolinia oraz podręcznik dla urzędników - to trzy elementy projektu "Obywatel", który w piątek 31 lipca 2015 r. zaprezentowała premier Ewa Kopacz. Jego celem jest poprawa komunikacji między urzędnikami a obywatelem.

Na piątkowej konferencji młodzi współpracownicy Kopacz odczytali fragmenty pism urzędniczych i ich "tłumaczenie" na język przyjazny obywatelowi.

"+Nupturienci muszą się zgłosić w USC osobiście, oboje jednocześnie z kompletem wyżej wymienionych dokumentów celem spisania zapewnienia o braku przeszkód do zawarcia małżeństwa+. To samo można powiedzieć tak: +narzeczeni powinni zgłosić się osobiście w Urzędzie Stanu Cywilnego z kompletem dokumentów. Urzędnik przygotuje dokument, w którym potwierdzi, że nie ma przeszkód, aby narzeczeni zostali małżeństwem+" - mówili.

Również premier przyznała, że niekiedy język urzędniczy bywa niezrozumiały dla obywateli. "Ja sama niekiedy, powiem wam szczerze, mimo że jestem w parlamencie od kilku lat, ale czytam pisma, które otrzymuje moja mama, moi najbliżsi i oni, przynosząc te pisma, mówią: no, ale właściwie o co chodzi?" - powiedziała szefowa rządu. Podkreśliła, że urzędnicy powinni w bardziej przyjazny sposób kontaktować się z obywatelami.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Rząd postanowił więc uruchomić projekt "Obywatel", który składa się z trzech elementów: portalu obywatel.gov.pl, infolinii oraz podręcznika dla urzędników. Projekt jest wypełnieniem jednej z obietnic z ubiegłorocznego expose Kopacz.

Portal już działa; podzielony jest m.in. na 15 kategorii: "dokumenty i dane osobowe", "kierowcy i pojazdy", "wyjazd za granicę", "śluby i rozwody", "dzieci", "edukacja", "zgon", "zaświadczenia i odpisy", "nieruchomości i środowisko", "zasiłki i pomoc finansowa", "ochrona zdrowia i ubezpieczenia społeczne", "meldunek", "praca i biznes", "podatki" oraz "służba wojskowa".

Na tych podstronach można dowiedzieć się m.in., jak wyrobić dowód osobisty, paszport czy prawo jazdy, jak dopisać się do spisu wyborców za granicą, jak zapisać dziecko do żłobka czy przedszkola, komu i jakie zasiłki przysługują, jakie kroki są niezbędne do zawarcia małżeństwa.

Na portalu obywatel.gov.pl znajdują się też linki do specjalnych stron poświęconych wojsku i podatkom.

Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

Kopacz mówiła, że portal to w sumie 101 kart opisujących najbardziej popularne usługi administracji publicznej, a także 19 opisów ważnych portali rządowych. "To wszystko będziemy mogli znaleźć w jednym miejscu, nie - tak jak w tej chwili - gdy, jeśli sprawa dotyczy np. obszaru bezpieczeństwa, to szukamy na stronach resortu" - dodała.

Informację na temat procedur administracyjnych można uzyskać także za pośrednictwem infolinii - jej numer 222 500 115. Tam również obywatele mogą zgłaszać uwagi dotyczące działania administracji.

Trzeci z elementów projektu - podręcznik - zawiera rekomendacje dla urzędników. "To będzie podręcznik pisany bardzo poprawną polszczyzną, ale bardzo przyjazną, nawet o bardzo skomplikowanych procedurach, które w tej chwili w urzędach są proponowane" - zapewniła Kopacz. (PAP) mkr/ sdd/ mok/ abr/

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Marek Pasiński

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »