REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pytanie do ETS nie zawiesza postępowania

EM

REKLAMA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie orzekł, że wniesienie pytania prejudycjalnego do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości nie stanowi przesłanki zawieszenia postępowania podatkowego. To bardzo ważne orzeczenie.

Orzeczenie warszawskiego WSA dowodzi prawdziwości teorii głoszącej, że przy pewnym poziomie wiedzy prawniczej można udowodnić każdą tezę, a także tezę przeciwną. Według przepisów proceduralnych organ podatkowy zawiesza postępowanie, gdy rozpatrzenie sprawy i wydanie decyzji jest zależne od rozstrzygnięcia przez inny sąd ważnego w sprawie zagadnienia. Według skarżącego w jego sprawie wystąpiło jedno i drugie.

Autopromocja

Ważne zagadnienie, tzw. zagadnienie wstępne, to pytanie, czy jest w zgodzie z prawem unijnym dodatkowe zobowiązanie podatkowe w podatku od towarów i usług (chodzi o znany problem 30-proc. sankcji VAT). Inny sąd to Europejski Trybunał Sprawiedliwości, do którego z kolei zapytanie skierował Naczelny Sąd Administracyjny. W takich okolicznościach - twierdził skarżący - organ podatkowy powinien postępowanie prowadzone zawiesić. W związku z tym, że tego nie uczynił, sprawa stała się przedmiotem skargi, jaka trafiła do warszawskiego WSA.

Niestety, sąd nie podzielił stanowiska skarżącego. W ocenie sądu, jeśli ETS wyda wyrok korzystny dla podatnika, to będzie on mógł dochodzić swoich praw w trybie przepisów o wznowieniu postępowania. Nasuwa się wniosek, że według sądu zawieszenie postępowania jest dopuszczalne tylko wtedy, kiedy na podstawie innych przepisów podatnik nie ma możliwości dochodzenia praw w razie korzystnego dla niego rozstrzygnięcia zagadnienia wstępnego. Na pierwszy rzut oka to dość dobre wytłumaczenie. Problem polega tylko na tym, że jeszcze kilka kwestii pozostaje niewyjaśnionych. W pierwszym rzędzie wypada zauważyć, że funkcją przepisów o zawieszeniu jest nie tyle ochrona praw podatnika, ile raczej takich wartości, jak pewność prawa czy powaga rzeczy osądzonej. Prawa podatnika nie bez przyczyny chronią inne przepisy. Stąd warto, aby w uzasadnieniu wyroku znalazły się motywy szczególnej ekspozycji interesu podatnika. Tym bardziej że jest to ekspozycja pozorna. Rzeczywistym beneficjentem wyroku wcale nie jest podatnik, ale Skarb Państwa. Chodzi o to, że zawieszenie postępowania podatkowego - w związku z rozstrzygnięciem zagadnienia wstępnego - z reguły daje podatnikowi pewne korzyści. Tym samym traci Skarb Państwa reprezentowany przez fiskusa. Odmowa zawieszenia rodzi skutek przeciwny. Być może w uzasadnieniu wyroku sąd wskaże, dlaczego interes Skarbu Państwa de facto wziął górę nad interesem podatnika. Jałowe twierdzenie, że celem prawa podatkowego jest ochrona interesów finansowych państwa, bynajmniej nie będzie zadowalającym wyjaśnieniem. Przecież jeśli sąd ma być niezawisły i bezstronny, to z założenia nie może reprezentować niczyjego interesu. Na koniec trzeba podkreślić, że sąd dokonał znaczącego wysiłku interpretacyjnego. Sam przepis o zawieszeniu postępowania ma charakter bezwarunkowy. Postępowanie zawiesza się zawsze, gdy łącznie spełnione są dwie wskazane przesłanki. WSA jednak zignorował dosłowną treść przepisu. Niebudzący wątpliwości wynik wykładni językowej twórczo uzupełnił, a właściwie podważył przez wykładnię systemową, tzn. poprzez odwołanie się do innych przepisów (w tym przypadku o wznowieniu postępowania). Pytanie po co, skoro oczywiste, że wykładnia systemowa może najwyżej potwierdzić lub uzupełnić wynik wykładni językowej, ale w żadnym wypadku nie może jej zastąpić lub podważyć? I tu pozostaje oczekiwać na uzasadnienie, które, miejmy nadzieję, już wkrótce będzie opublikowane.

MAREK BYTOF

Dalszy ciąg materiału pod wideo

doradca podatkowy w kancelarii Taxways

(EM)

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Opłaty za jednorazowe opakowania plastikowe do żywności - rozliczenia VAT, CIT i PIT w 2024 roku [wyjaśnienia Ministerstwa Finansów]

    W komunikacie z 28 marca 2024 r. Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień odnośnie zasad rozliczania opłat pobieranych z tytułu sprzedaży opakowań jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych na napoje lub żywność na gruncie VAT oraz podatków dochodowych. Komunikat ten nie ma formalnego statusu interpretacji podatkowej ani objaśnień podatkowych.

    Tabela kursów średnich NBP z 29 marca 2024 roku [nr 064/A/NBP/2024]

    Tabela kursów średnich waluty krajowej w stosunku do walut obcych ogłoszona przez NBP 29 marca 2024 roku [nr 064/A/NBP/2024]. Jaki dzisiaj kurs euro? Jakie zmiany w kursach walut?

    Dostęp hurtowy do sieci zbudowanej ze środków KPO/FERC

    Rok 2023 upłynął pod znakiem śledzenia działań Centrum Projektów Polska Cyfrowa (dalej jako „CPPC”), planowaniem zasięgów sieci możliwych do zrealizowania w ramach dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej, wzmożoną pracą nad przygotowaniem wniosków o dofinansowanie, cierpliwym oczekiwaniem na ogłoszenie wyników naboru, żeby w końcu – dotrwać do etapu podpisania umowy o dofinansowanie i rozpocząć budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej. Dla wielu operatorów emocje towarzyszące tym wydarzeniom, jak również powodzenie inwestycji nadal spędzają sen z powiek. Natomiast przed operatorami, którzy sami nie stawali w blokach startowych do konkursu o środki na budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej, pojawia się pytanie jak będzie wyglądać wspólne funkcjonowanie obu grup w przyszłości.

    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Eksport usług do Turcji na nowych zasadach od stycznia 2024

    Eksport usług występuje wówczas, gdy za miejsce świadczenia usług, czyli faktycznego opodatkowania, jest terytorium innego państwa. O miejscu opodatkowania danej usługi decyduje nie miejsce jej faktycznego wykonania, ale wskazane przepisami ustawy o VAT „miejsce jej świadczenia”. Charakterystyką usługi wykonanej poza granice terytorium kraju to takie świadczenie, od którego zobowiązanym do rozliczenia VAT jest zagraniczny nabywca tej usługi. Dla polskiego usługodawcy jest ona wówczas czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (NP) w VAT.

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    REKLAMA