REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ograniczenie prawa do zwrotu VAT od 2017 r.

Projekt dotyczący VAT zaostrza walkę z wyłudzeniami, ale idzie za daleko
Projekt dotyczący VAT zaostrza walkę z wyłudzeniami, ale idzie za daleko

REKLAMA

REKLAMA

Nowy projekt Ministerstwa Finansów zakładający zmiany w podatku VAT zmierza do ograniczenia prawa do zwrotu bezpośredniego podatku VAT oraz zaostrzenia walki z wyłudzeniami podatku. Jednak część zmian idzie zbyt daleko - mówi Mariusz Cieśla z Krajowej Rady Doradców Podatkowych. Nowe regulacje w zakresie VAT mają wejść w życie od 1 stycznia 2017 r.

Ministerstwo Finansów chce, by w przyszłym roku weszło w życie szereg przepisów uszczelniających system podatkowych, m.in. rozszerzenie tzw. mechanizmu odwróconego obciążenia VAT na szereg usług budowlanych, określone towary z kategorii złota i srebra, procesory (w wypadku transakcji powyżej 20 tys. zł). Mechanizm odwróconego obciążenia polega na sprzedaży towarów przez czynnego podatnika VAT bez naliczania tego podatku. To nabywca ma obowiązek naliczenia VAT-u od takiej transakcji.

Autopromocja

Zmienione mają być zasady zwrotów VAT w terminie 25-dniowym. Zlikwidowana ma być też możliwość stosowania rozliczeń kwartalnych dla podatników innych niż mali podatnicy. Z możliwości tej nie będą mogli też skorzystać nowi podatnicy VAT. Projekt wprowadza obowiązek składania deklaracji VAT wyłącznie drogą elektroniczną. Ministerstwo zaproponowało także zmianę przepisów dotyczących odpowiedzialności solidarnej nabywcy za zobowiązanie podatkowe dostawcy oraz przepisów o kaucji gwarancyjnej. Zmiany mają dać budżetowi 3,4 mld zł rocznie.

Mariusz Cieśla niejednoznacznie ocenia te propozycje zmian.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"O ile doprecyzowanie samych procedur weryfikacyjnych oraz ich zakresu nie budzi większych wątpliwości, poza może umieszczeniem ich w ustawie o podatku od towarów i usług, a nie w Ordynacji podatkowej, to zawężenie możliwości rozliczeń kwartalnych oraz zaostrzenie warunków przyśpieszonych zwrotów może już być odebrane, jako zmiany nie do końca zgodne z ideą całego systemu podatku od towarów i usług" - ocenił. Jego zdaniem narusza to w pewnym stopniu neutralność podatku VAT dla podatnika oraz będzie miało wpływ na ocenę Polski jako kraju utrudniającego prowadzenie działalności gospodarczej.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Jak wskazał, pierwsza i najbardziej rzucająca się w oczy zmiana to ułatwienia dla organów podatkowych i skarbowych dotyczące weryfikacji zasadności żądanego zwrotu. Przypomniał, że do już istniejącej możliwości przedłużenia terminu zwrotu do czasu zakończenia weryfikacji jego zasadności dodano istotne uściślenie, gdyż dotychczas organy podatkowe musiały wydawać postanowienia o przedłużeniu terminu zwrotu każdorazowo dla innego etapu - w zależności od tego, czy były to czynności sprawdzające, postępowanie kontrolne, czy postępowanie podatkowe.

"Po zmianie wystarczające będzie tylko jedno postanowienie zachowujące swoją moc dla wszelkich wyżej wymienionych faz weryfikacji. Niewątpliwie usprawni to weryfikację, bo organy nie będą musiały formalnie przedłużać terminu zwrotu, co w przeszłości, przy pominięciu tego typu postanowienia, było wykorzystywane procesowo przez podmioty żądające zwrotu" - zauważył Cieśla.

Według eksperta dodatkowym ułatwieniem dla organów podatkowych jest dopisanie wprost w ustawie, że weryfikacja zasadności zwrotu różnicy podatku może obejmować sprawdzenie rozliczenia podatnika, rozliczeń innych podmiotów biorących udział w obrocie towarami lub usługami, będących przedmiotem rozliczenia podatnika oraz sprawdzenie zgodności tych rozliczeń z faktycznym przebiegiem transakcji. Przypomniał on, że w dotychczasowym stanie prawnym, zwłaszcza przy czynnościach sprawdzających, kwestionowano prawo organów do sprawdzania rozliczeń innych podmiotów w transakcjach, które nie dotyczyły bezpośrednio rozliczeń z podatnikiem.

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT

"Należy tu zwrócić uwagę, że warunki zwrotu podatku w ciągu 25 dni zaostrzono w istotny sposób. Projekt nowelizacji wprowadza bowiem obowiązek zapłaty poprzez rachunki bankowe za faktury przekraczające łącznie kwotę 15 tys. zł. Dotychczas zapłata taka była wymagana dla transakcji przekraczających 15 tys. euro. Dodatkowymi warunkami, jakie wprowadza projekt jest ograniczona kwota przeniesienia z poprzednich miesięcy do symbolicznego wręcz wymiaru 3 tys. zł, posiadania nieprzerwanego statusu podatnika czynnego składającego deklaracje przez okres dwóch lat przed żądaniem zwrotu i nie posiadania zaległości stanowiących dochód budżetu państwa w kwocie przekraczającej 20 tys. zł w tym okresie" - podkreślił ekspert.

Jego zdaniem najistotniejsze w tym katalogu warunków wydaje się ograniczenie zwrotów tylko do bieżących okresów rozliczeniowych, realizowane za pomocą kwoty limitu 3 tys. zł.

Likwidacja kwartalnych rozliczeń VAT od 2017 roku

Zobacz: Ustawa o VAT


"Pozbawia to praktycznie możliwości otrzymania zwrotu bezpośredniego w terminie 25 dni przez podmioty, które nie zdecydowały się na ten zwrot z różnych względów wcześniej, kredytując niejako budżet w tym zakresie. Za to, że nie wystąpiły o zwrot na bieżąco, spotka je dodatkowa niedogodność - żeby nie powiedzieć kara - w postaci 60-dniowego terminu zwrotu. Będziemy mieli prawdopodobnie do czynienia w okresie przed wejściem w życie proponowanych zmian z masowym żądaniem zwrotów w ciągu 25 dni przez tych podatników, którzy z różnych względów z tym zwlekali" - mówił.

Według Cieśli efekt ten może przysporzyć organom podatkowym pracy, a budżet może w związku z tym odczuć takie zmiany wręcz odwrotnie od założonych. Jego zdaniem po wejściu zmiany większość podmiotów zainteresowana zwrotem podatku w ciągu 25 dni nie będzie dopuszczać do jego kumulacji, lecz będzie żądać zwrotów przyspieszonych w każdym okresie rozliczeniowym.

Korekta deklaracji VAT-7 a termin zwrotu różnicy VAT

Ograniczenie zwrotu VAT przy zastosowaniu stawki 0 proc.

Ekspert wskazał, że w projekcie ustawy pojawiają się nowe uregulowania dotyczące rejestracji podatnika VAT.

"Po pierwsze, dla podmiotów posiadających złą historię, tj. zaległości wobec budżetu państwa w kwocie przekraczającej 20 tys. zł, prawomocnie skazanych za przestępstwa skarbowe (dotyczące nierzetelnego rozliczania podatku celem osiągnięcia korzyści majątkowych) lub wcześniej wykreślonych z rejestru, wprowadza się kaucję rejestracyjną. Po drugie, kaucja rejestracyjna może być wymagana również od podmiotów korzystających z tzw. wirtualnych biur. O ile pierwsza regulacja jest jak najbardziej usprawiedliwiona, o tyle dodatkowe wymogi ze względu na korzystanie z wirtualnych biur nie wydają się zasadne" - ocenił Cieśla.

Jego zdaniem ograniczenie takie nie tylko łatwo jest obejść, zawierając np. krótkoterminową umowę najmu realnych pomieszczeń, ale także uznawanie za podejrzanych podatników korzystających z elastycznej i ograniczającej koszty usługi wydaje się kontrowersyjne.

Zmiany w VAT od 2017 roku - rejestracja i wyrejestrowywanie podatników VAT

"Może to być poczytane za rozwiązanie godzące w konkurencję na rynku. Innym kontrowersyjnym przepisem, który jest odbierany jako przerzucający odpowiedzialność na Bogu ducha winny inny podmiot, jest planowane obciążenie pełnomocnika rejestrującego podmiot do podatku VAT zaległościami podatkowymi tego podatnika. Co prawda odpowiedzialność ograniczono czasowo do sześciu miesięcy od zarejestrowania i kwotowo do dziesięciokrotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z kwartału poprzedzającego datę tego zarejestrowania, ale mimo wszystko przerzuca się na inny podmiot coś, na co nie ma on wpływu" - zauważył.

Jego zdaniem nie pomoże tu zapis o nie stosowaniu przepisu sankcyjnego, jeżeli powstanie zaległości podatkowych nie wiązało się z uczestnictwem podmiotu dokonującego sprzedaży w nierzetelnym rozliczaniu podatku w celu odniesienia korzyści majątkowej. (PAP)

son/ mww/ pad/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    Jak rozpoznać pellet dobrej jakości? Jak sprawdzić samemu?

    Jakość pelletu jest kluczowym czynnikiem decydującym o jego efektywności i bezpieczeństwie użytkowania. Niezależnie od tego, czy wykorzystujemy go do ogrzewania domu, czy jako surowiec w przemyśle, istnieją cechy, na które warto zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że wybieramy produkt najwyższej jakości.

    Składki ZUS wspólników spółki z o.o. (jednoosobowej i wieloosobowej). Kto i kiedy nie zapłaci składek?

    Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych różnicują pozycję wspólników spółki z o.o. w zakresie podlegania ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu w zależności od tego, czy spółka jest jednoosobowa czy wieloosobowa.

    REKLAMA