REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polska chce zaskarżyć decyzję Komisji Europejskiej w sprawie podatku od handlu

Polska chce zaskarżyć decyzję Komisji Europejskiej w sprawie podatku od handlu /Fot. Fotolia
Polska chce zaskarżyć decyzję Komisji Europejskiej w sprawie podatku od handlu /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wiceminister finansów Wiesław Janczyk poinformował, że Polska zamierza zaskarżyć decyzję Komisji Europejskiej w sprawie podatku od handlu detalicznego. Dodał, że resort finansów nie opracowuje innego projektu, ale liczy na wyjaśnienie sprawy przed Trybunałem Sprawiedliwości UE.

Autopromocja

Janczyk pytany był m.in. czy Polska zaskarży do Trybunału Sprawiedliwości UE decyzję Komisji Europejskiej z końca czerwca br. uznającą, że polski podatek od sprzedaży detalicznej narusza unijne zasady pomocy państwa.

"Nosimy się z takim zamiarem" - przyznał wiceminister. "Ona dotyczyła (decyzja KE - PAP) zarówno uznania tego podatku w konstrukcji, jaką zaproponowaliśmy, jako pomoc publiczną dla firm. Nie zgadzamy się z taką klasyfikacją tego podatku. Przypomnę, że w niektórych krajach UE, elementy opodatkowania sprzedaży detalicznej występują. Żadna z tych konstrukcji, jakie tam są nie nadawała się do przeniesienia na polski rynek. To samo prezentowała w swoich opiniach Komisja Europejska, że właściwie na dzisiaj nie ma jednego modelu, który mógłby być zaakceptowany" - powiedział Janczyk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"My podjęliśmy trud przygotowania, opracowania takiego modelu. On został zakwestionowany przez KE, która wszczęła postępowanie w tej sprawie, ostatecznie nakazała też zawieszenie stosowania tego podatku" - dodał. Wyjaśnił, że dlatego minister finansów wystąpił z inicjatywą dotyczącą odroczenia wejścia w życie przepisów ustawy.

"Obecnie z taką inicjatywą występujemy na kolejny rok licząc na to, że postępowanie przed TS UE pozwoli nam zaprezentować w sposób bardziej obiektywny i pewny wszystkie argumenty, które prezentowaliśmy do tej pory Komisji Europejskiej, ale nie zostały one przyjęte i wysłuchane" - powiedział.

Janczyk jest przekonany, że gdyby polski model podatku został uznany, wiele krajów Europy Środkowej skorzystałoby z niego. "Jest oczekiwanie na to, żeby konkurencyjność, przy pomocy właśnie takiej stymulacji podatkowej wyrównać na rynku w obszarze handlu detalicznego" - zaznaczył.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Dodał, że rząd, realizując bardzo ambitny program polityki społecznej, polityki socjalnej spowodował też, iż potencjał konsumencki jest dużo większy niż w latach poprzednich. Dlatego - jego zdaniem - podatek ten można było wprowadzić bez większego uszczerbku dla kondycji podmiotów z sektora handlu detalicznego.

Pytany był, czy trwają prace nad kolejną wersją ustawy. "Jedyna wersja, jaką dziś można sobie wyobrazić, która byłaby do zaakceptowania przez Komisję Europejską, to byłaby taka, w której wszyscy płacą ten podatek i ewentualnie mniejsze podmioty, małe, średnie firmy, korzystałyby ze zwolnienia wynikającego z kwoty pomocy publicznej" - powiedział.

Zauważył, że zwolnienie to jest dość wysokie, wynosi około 200 tys. euro. "Więc ono by pozwoliło na to, żeby znacząca część podmiotów, większość podmiotów nie musiała tego podatku odprowadzać, ale byłaby objęta obowiązkiem jego naliczania, a potem występowania o zwrot zapłaconego podatku do wysokości kwoty pomocy publicznej, jaką można stosować wobec podmiotów w UE" - powiedział.

"Natomiast fakt uciążliwości całej tej konstrukcji podatkowej jest niewątpliwie na dzisiaj tym hamulcem do (...) realizacji takiego projektu. On nie jest w tej chwili opracowywany i nie będzie przedstawiany opinii publicznej. Liczymy na wyjaśnienie tej sprawy przez TS UE" - podkreślił wiceminister.

W zeszłym tygodniu resort finansów opublikował projekt, który przewiduje zawieszenie do 2019 r. podatku od handlu detalicznego. Oznacza to, że w przyszłym roku do budżetu państwa nie wpłynie spodziewane 1 mld 590,6 mln zł.


MF wyjaśniło, że przepisy ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej weszły w życie 1 września 2016 r. i zgodnie z pierwotnym jej brzemieniem miały zastosowanie do przychodów osiągniętych od tego dnia. 19 września 2016 r. Komisja Europejska wszczęła postępowanie wyjaśniające w sprawie tego podatku, obawiając się, że progresywne stawki oparte na wielkości przychodów przyznają przedsiębiorstwom o niskich przychodach selektywną przewagę nad ich konkurentami z naruszeniem unijnych zasad pomocy państwa. Jednocześnie KE wydała nakaz zobowiązujący Polskę do zawieszenia stosowania tego podatku do czasu zakończenia jego analizy.

W efekcie resort finansów najpierw zaniechał poboru tego podatku do 31 grudnia 2016 r., następnie zaś ustawą zawieszono stosowanie na 2017 r. ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej. Ponadto decyzja Komisji została zaskarżona przez Polskę do Trybunału Sprawiedliwości UE.

Pod koniec czerwca br. Komisja Europejska uznała, że polski podatek od sprzedaży detalicznej narusza unijne zasady pomocy państwa. KE poinformowała też, że nie kwestionuje prawa Polski do decydowania o swoim systemie podatkowym ani o celach poszczególnych podatków i opłat, ale system ten musi być zgodny z prawem Unii i nie może faworyzować w sposób nieuzasadniony wybranych przedsiębiorstw.

Mająca obowiązywać od września 2016 roku ustawa zakładała, że przedmiotem opodatkowania miał być przychód ze sprzedaży dokonywanej na rzecz konsumentów. Przychód ten miał nie obejmować należnego podatku VAT. W podstawie opodatkowania miała nie być uwzględniana sprzedaż na rzecz przedsiębiorców. Ustawa nie przewidywała opodatkowania sprzedaży dokonywanej przez internet.

Nowy podatek mieli płacić sprzedawcy detaliczni dokonujący zbycia towarów (rzeczy ruchomych lub ich części). Ustawa nie zawierała szczególnych rozwiązań dotyczących sprzedawców działających w ramach sieci handlowych. Wprowadzono dwie stawki podatku od handlu: 0,8 proc. od przychodu między 17 mln zł a 170 mln zł miesięcznie i 1,4 proc. od przychodu powyżej 170 mln zł miesięcznie. Kwota wolna od podatku w skali roku miała wynosić 204 mln zł. Według założeń rządu w 2017 roku podatek ten miał przynieść budżetowi 1,6 miliarda złotych wpływów.

Daninę od hipermarketów PiS zapowiadało w kampanii wyborczej. Miała dotyczyć przede wszystkim zagranicznych sieci handlowych.

Marcin Musiał(PAP)

mmu/ dym/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

REKLAMA