REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnicy skarżący decyzje odzyskają szybciej pieniądze

Aleksandra Tarka

REKLAMA

Fiskus uzależnia obniżenie VAT od potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Ma do tego prawo, bo niekonstytucyjny przepis traci moc dopiero w grudniu. Sądy administracyjne odmawiają stosowania tego przepisu, więc warto się skarżyć już dziś.

Podatnicy, którzy liczyli na to, że po orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego (wyrok z 11 grudnia 2007 r., sygn. akt U 6/06) w sprawie wymogu posiadania przez sprzedawcę potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę nie będą musieli go spełniać, mogą czuć się zawiedzeni.

Autopromocja

Organy podatkowe wydają na jego podstawie decyzje, bo Trybunał Konstytucyjny przesunął o 12 miesięcy utratę mocy zakwestionowanego przepisu. I teoretycznie mają do tego prawo. Tylko po co wydawać decyzje, skoro już dziś wiadomo, że po wejściu w życie orzeczenia TK trzeba będzie wyeliminować te decyzje z obiegu prawnego. Wystarczy, że podatnik złoży wniosek o wznowienie postępowania. Efekt to koszt podwójnego postępowania i strata czasu i odsetki. Eksperci wskazują, że sądy administracyjne już odmawiają zastosowania niekonstytucyjnych przepisów.

Niekonstytucyjny przepis

Przypomnijmy, że w ocenie TK par. 16 ust. 4 zdanie drugie rozporządzenia ministra finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, został wydany z przekroczeniem upoważnienia ustawowego. Sporny przepis dotyczy sytuacji udzielenia rabatu już po wystawieniu faktury. Podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą. Do skutecznego obniżenia podatku konieczne jest potwierdzenie odbioru faktury korygującej. Trybunał Konstytucyjny uznał, że sporny przepis w zakresie, w jakim uzależnia prawo do obniżenia obrotu w przypadku wystawienia faktury korygującej od posiadania potwierdzenia odbioru tej faktury, jest niezgodny z nową ustawą o VAT oraz Konstytucją RP.

Skutki odroczenia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak wyjaśnia Kinga Baran, doradca podatkowy, dyrektor podatków pośrednich w Instytucie Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy, potwierdzenie otrzymania faktur korygujących już od lat budziło kontrowersje. Obecnie spory dotyczą samego wyroku TK.

- Niestety, ale Trybunał odroczył o rok wejście w życie przedmiotowego wyroku - podkreśla Kinga Baran.

Tym samym organy podatkowe nadal uważają, że takie potwierdzenie jest wymagane, aby skutecznie skorygować (pomniejszyć) podatek należny przez dostawcę. W wydawanych ostatnio interpretacjach indywidualnych organy podatkowe powołują się na konieczność dalszego stosowania tego przepisu.

- Organy uznają, że odroczenie wejścia w życie wyroku TK powoduje, iż uznany za niezgodny z konstytucją przepis nadal obowiązuje - mówi Anna Hleb-Koszańska, konsultant w dziale doradztwa podatkowego Ernst & Young.

W ocenie Kingi Baran z taką praktyką interpretowania wyroku Trybunału nie należy się jednak zgodzić. Ekspert przypomina, że odroczenie przez TK utraty mocy obowiązującej przepisów rozporządzenia dotyczących wymogu posiadania potwierdzenia korekty faktur na 12 miesięcy od dnia ogłoszenia wyroku TK skierowane jest do ustawodawcy, a nie do podatników i organów stosujących prawo. Tym samym odroczenie wejścia w życie przedmiotowego wyroku TK o jeden rok ma na celu ewentualną zmianę niekonstytucyjnych przepisów przez ustawodawcę - z zastrzeżeniem, że w przypadku braku stosownej nowelizacji przepisy te wygasną.

Dwanaście miesięcy na zmianę

Andrzeja Dębca, radcę prawnego, partnera w Kancelarii Lovells H. Seisler, zastanawia sama zasadność odroczenia wejścia w życie orzeczenia aż na 12 miesięcy. Wskazuje, że instytucja odroczenia utraty mocy obowiązującej niekonstytucyjnego przepisu powinna mieć charakter wyjątkowy. Może być ona stosowana np. w celu uniknięcia powstania poważnej luki prawnej.

- Z taką sytuacją nie mamy do czynienia w przypadku omawianego wyroku - mówi Andrzej Dębiec.

Trybunał argumentował bowiem swoją decyzję jedynie koniecznością umożliwienia organom podatkowym kontroli rozliczeń VAT dokonywanych przez podatników. Trybunał dał zatem ministrowi finansów czas na wprowadzenie odpowiednich zmian w samej ustawie o VAT. W ocenie eksperta organom nie można zarzucić działania niezgodnego z prawem, bowiem zgodnie z zasadą praworządności są one zobowiązane do stosowania obowiązujących przepisów, a taki charakter ma nadal, do chwili utraty jego mocy, zakwestionowany przepis. Niemniej jednak orzeczenie odraczające utratę mocy nie zwalnia organów podatkowych od obowiązku bezpośredniego stosowania prawa unijnego, jeżeli prawo krajowe jest z nim sprzeczne.

Jak wyjaśnia Andrzej Dębiec, co prawda wyrok TK do tej kwestii wprost się nie odnosił, to jednak pojawiają się głosy, że uchylony przepis jest niezgodny z dyrektywą VAT, co nakazywałoby zaprzestania jego wykorzystywania już obecnie.

Skarga lub wznowienie

Podatnicy, którym organy zakwestionują odliczenie podatku, mogą odzyskać swoje pieniądze. Po 18 grudnia 2008 r. będą mogli występować z wnioskami o wznowienie zakończonych prawomocnymi decyzjami postępowań podatkowych. Oznacza to, że decyzje organów podatkowych wydane na mocy obowiązujących jeszcze dzisiaj przepisów rozporządzenia będą mogły być podważone w trybie nadzwyczajnego środka zaskarżenia. Okazuje się jednak, że nie trzeba czekać na odzyskanie pieniędzy tak długo.

- Alternatywę dla wznowienia stanowi zaskarżenie spornej decyzji do WSA - mówi Natalia Węgrzynek, prawnik z Kancelarii Radców Prawnych A. Pieścik, W. Pietrzykowski, W. Wolniewicz.

Zauważa, że zgodnie z orzecznictwem możliwość odmowy zastosowania przepisu rozporządzenia sprzecznego z konstytucją lub ustawą jest prostą konsekwencją zasady niezawisłości sędziowskiej, nawet podczas odroczenia utraty mocy obowiązującej tego przepisu.

- Organy podatkowe przy ponownym rozpoznawaniu sprawy są związane oceną prawną sądu i zobowiązane nie stosować felernych przepisów - dodaje Natalia Węgrzynek.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

O czym musi pamiętać podatnik

ALEKSANDRA TARKA

aleksandra.tarka@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kasowy PIT: Projekt ustawy trafił do konsultacji. Nowe przepisy od 1 stycznia 2025 r. Kto z nich skorzysta?

Prawo do tzw. kasowego PIT będzie warunkowane wysokością przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie osiągniętych w roku poprzednim - nie będzie ona mogła przekroczyć kwoty odpowiadającej równowartości 250 tys. euro. Projekt ustawy wprowadzającej kasowy PIT trafił do konsultacji międzyresortowych.

Jak przygotować się do ESG? Oto przetłumaczony unijny dokument dla firm: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”

Jak małe i średnie firmy mogą przygotować się do ESG? Krajowa Izba Gospodarcza przetłumaczyła unijny dokument dla MŚP: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”. Dokumentu po polsku jest dostępny bezpłatnie.

Czy to nie dyskryminacja? Jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności, a inny już nie, bo spółka miała jednego wierzyciela

Czy mamy do czynienia z dyskryminacją, gdy jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności za zobowiązania spółki przez zgłoszenie w porę wniosku o ogłoszenie jej upadłości, podczas gdy inny nie może tego zrobić tylko dlatego, że spółka miała jednego wierzyciela? Czy organy skarbowe mogą dochodzić zapłaty podatków od takiego członka zarządu bez wcześniejszego wykazania, że działał on w złej wierze albo w sposób niedbały? Z takimi pytaniami do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wystąpił niedawno polski sąd.

Kasowy PIT - projekt ustawy opublikowany

Projekt ustawy o kasowym PIT został opublikowany. Od kiedy wchodzi w życie? Dla kogo jest kasowy PIT? Co to jest i na czym polega?

Obligacje skarbowe [maj 2024 r.] - oprocentowanie i oferta obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w maju 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmieniły się w porównaniu do oferowanych w kwietniu br. Od 25 kwietnia można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Kasowy PIT dla przedsiębiorców z przychodami do 250 tys. euro od 2025 roku. I tylko do transakcji fakturowanych [projekt ustawy]

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 24 kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ta nowelizacja przewiduje wprowadzenie kasowej metody rozliczania podatku dochodowego. Z tej metody będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność, a także ci przedsiębiorcy, których przychody w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Coraz więcej kontroli firm logistycznych. Urzędy celno-skarbowe sprawdzają pozwolenia na uproszczenia celne

Urzędy celno-skarbowe zintensyfikowały kontrole firm logistycznych. Chodzi o monitoring pozwoleń na uproszczenia celne, szczególnie tych wydanych w czasie pandemii. Jeśli organy celno-skarbowe natrafią na jakiekolwiek uchybienia, to może dojść do zawieszenia pozwolenia, a nawet jego odebrania.

Ostatnie dni na złożenia PIT-a. W pośpiechu nie daj szansy cyberoszustowi! Podstawowe zasady bezpieczeństwa

Obecnie już prawie co drugi Polak (49%) przyznaje, że otrzymuje podejrzane wiadomości drogą mailową. Tak wynika z najnowszego raportu SMSAPI „Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024”. Ok. 20% Polaków niestety klika w linki zawarte w mailu, gdy wiadomość dotyczy ważnych spraw. Jak zauważa Leszek Tasiemski, VP w firmie WithSecure – ostatnie dni składania zeznań podatkowych to idealna okazja dla oszustów do przeprowadzenia ataków phishingowych i polowania na nieuważnych podatników.

Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

REKLAMA