REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnicy skarżący decyzje odzyskają szybciej pieniądze

Aleksandra Tarka

REKLAMA

Fiskus uzależnia obniżenie VAT od potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Ma do tego prawo, bo niekonstytucyjny przepis traci moc dopiero w grudniu. Sądy administracyjne odmawiają stosowania tego przepisu, więc warto się skarżyć już dziś.

Podatnicy, którzy liczyli na to, że po orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego (wyrok z 11 grudnia 2007 r., sygn. akt U 6/06) w sprawie wymogu posiadania przez sprzedawcę potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę nie będą musieli go spełniać, mogą czuć się zawiedzeni.

Autopromocja

Organy podatkowe wydają na jego podstawie decyzje, bo Trybunał Konstytucyjny przesunął o 12 miesięcy utratę mocy zakwestionowanego przepisu. I teoretycznie mają do tego prawo. Tylko po co wydawać decyzje, skoro już dziś wiadomo, że po wejściu w życie orzeczenia TK trzeba będzie wyeliminować te decyzje z obiegu prawnego. Wystarczy, że podatnik złoży wniosek o wznowienie postępowania. Efekt to koszt podwójnego postępowania i strata czasu i odsetki. Eksperci wskazują, że sądy administracyjne już odmawiają zastosowania niekonstytucyjnych przepisów.

Niekonstytucyjny przepis

Przypomnijmy, że w ocenie TK par. 16 ust. 4 zdanie drugie rozporządzenia ministra finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, został wydany z przekroczeniem upoważnienia ustawowego. Sporny przepis dotyczy sytuacji udzielenia rabatu już po wystawieniu faktury. Podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą. Do skutecznego obniżenia podatku konieczne jest potwierdzenie odbioru faktury korygującej. Trybunał Konstytucyjny uznał, że sporny przepis w zakresie, w jakim uzależnia prawo do obniżenia obrotu w przypadku wystawienia faktury korygującej od posiadania potwierdzenia odbioru tej faktury, jest niezgodny z nową ustawą o VAT oraz Konstytucją RP.

Skutki odroczenia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak wyjaśnia Kinga Baran, doradca podatkowy, dyrektor podatków pośrednich w Instytucie Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy, potwierdzenie otrzymania faktur korygujących już od lat budziło kontrowersje. Obecnie spory dotyczą samego wyroku TK.

- Niestety, ale Trybunał odroczył o rok wejście w życie przedmiotowego wyroku - podkreśla Kinga Baran.

Tym samym organy podatkowe nadal uważają, że takie potwierdzenie jest wymagane, aby skutecznie skorygować (pomniejszyć) podatek należny przez dostawcę. W wydawanych ostatnio interpretacjach indywidualnych organy podatkowe powołują się na konieczność dalszego stosowania tego przepisu.

- Organy uznają, że odroczenie wejścia w życie wyroku TK powoduje, iż uznany za niezgodny z konstytucją przepis nadal obowiązuje - mówi Anna Hleb-Koszańska, konsultant w dziale doradztwa podatkowego Ernst & Young.

W ocenie Kingi Baran z taką praktyką interpretowania wyroku Trybunału nie należy się jednak zgodzić. Ekspert przypomina, że odroczenie przez TK utraty mocy obowiązującej przepisów rozporządzenia dotyczących wymogu posiadania potwierdzenia korekty faktur na 12 miesięcy od dnia ogłoszenia wyroku TK skierowane jest do ustawodawcy, a nie do podatników i organów stosujących prawo. Tym samym odroczenie wejścia w życie przedmiotowego wyroku TK o jeden rok ma na celu ewentualną zmianę niekonstytucyjnych przepisów przez ustawodawcę - z zastrzeżeniem, że w przypadku braku stosownej nowelizacji przepisy te wygasną.

Dwanaście miesięcy na zmianę

Andrzeja Dębca, radcę prawnego, partnera w Kancelarii Lovells H. Seisler, zastanawia sama zasadność odroczenia wejścia w życie orzeczenia aż na 12 miesięcy. Wskazuje, że instytucja odroczenia utraty mocy obowiązującej niekonstytucyjnego przepisu powinna mieć charakter wyjątkowy. Może być ona stosowana np. w celu uniknięcia powstania poważnej luki prawnej.

- Z taką sytuacją nie mamy do czynienia w przypadku omawianego wyroku - mówi Andrzej Dębiec.

Trybunał argumentował bowiem swoją decyzję jedynie koniecznością umożliwienia organom podatkowym kontroli rozliczeń VAT dokonywanych przez podatników. Trybunał dał zatem ministrowi finansów czas na wprowadzenie odpowiednich zmian w samej ustawie o VAT. W ocenie eksperta organom nie można zarzucić działania niezgodnego z prawem, bowiem zgodnie z zasadą praworządności są one zobowiązane do stosowania obowiązujących przepisów, a taki charakter ma nadal, do chwili utraty jego mocy, zakwestionowany przepis. Niemniej jednak orzeczenie odraczające utratę mocy nie zwalnia organów podatkowych od obowiązku bezpośredniego stosowania prawa unijnego, jeżeli prawo krajowe jest z nim sprzeczne.

Jak wyjaśnia Andrzej Dębiec, co prawda wyrok TK do tej kwestii wprost się nie odnosił, to jednak pojawiają się głosy, że uchylony przepis jest niezgodny z dyrektywą VAT, co nakazywałoby zaprzestania jego wykorzystywania już obecnie.

Skarga lub wznowienie

Podatnicy, którym organy zakwestionują odliczenie podatku, mogą odzyskać swoje pieniądze. Po 18 grudnia 2008 r. będą mogli występować z wnioskami o wznowienie zakończonych prawomocnymi decyzjami postępowań podatkowych. Oznacza to, że decyzje organów podatkowych wydane na mocy obowiązujących jeszcze dzisiaj przepisów rozporządzenia będą mogły być podważone w trybie nadzwyczajnego środka zaskarżenia. Okazuje się jednak, że nie trzeba czekać na odzyskanie pieniędzy tak długo.

- Alternatywę dla wznowienia stanowi zaskarżenie spornej decyzji do WSA - mówi Natalia Węgrzynek, prawnik z Kancelarii Radców Prawnych A. Pieścik, W. Pietrzykowski, W. Wolniewicz.

Zauważa, że zgodnie z orzecznictwem możliwość odmowy zastosowania przepisu rozporządzenia sprzecznego z konstytucją lub ustawą jest prostą konsekwencją zasady niezawisłości sędziowskiej, nawet podczas odroczenia utraty mocy obowiązującej tego przepisu.

- Organy podatkowe przy ponownym rozpoznawaniu sprawy są związane oceną prawną sądu i zobowiązane nie stosować felernych przepisów - dodaje Natalia Węgrzynek.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

O czym musi pamiętać podatnik

ALEKSANDRA TARKA

aleksandra.tarka@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

REKLAMA