| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Kodeks należytej staranności w VAT - niezbędny, czy niepotrzebny

Kodeks należytej staranności w VAT - niezbędny, czy niepotrzebny

Przedsiębiorcy i eksperci mają różne zdania odnośnie sensowności stworzenia Kodeksu należytej staranności w VAT. Jedni uważają, że Kodeks jest niezbędny, choć niełatwo tak go skonstruować, by obowiązki w nim zawarte nie obciążały nadmiernie podatników. Inni podkreślają, że w relacjach z podejrzanymi kontrahentami wystarczy zastosować split payment, co wystarczy by niedopuścić do wyłudzenia lub oszustwa w VAT.

Prezes Związku Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego branży RTV i IT ZIPSEE "Cyfrowa Polska", członek zespołu, który wspólnie z resortem finansów pracuje nad dokumentem, Michał Kanownik powiedział w środę PAP, że stworzenie Kodeksu dobrych praktyk w VAT niezbędne. "Zarówno przedsiębiorcy, jak i Ministerstwo Finansów z tym się zgadzamy" - poinformował.

Wskazał, że obie strony zgadzają się, iż zasady tam opisane powinny obowiązywać obie strony, służby skarbowe i przedsiębiorców. "Ale zgadzamy się również, że przygotowanie tego dokumentu wymaga bardzo dużej rozwagi i głębokiej analizy czynności tam opisanych" - zwrócił uwagę. Wyjaśnił, że z jednej strony chodzi o to, aby na tyle wysoko postawić poprzeczkę, by oszuści podatkowi nie zaczęli wykorzystywać kodeksu do "wybielania się" na rynku.

"Ale z drugiej strony żeby też nie przesadzić z tą poprzeczką, aby dla uczciwych przedsiębiorców spełnienie tych warunków nie było zbyt daleko idącym obciążeniem w prowadzeniu swojego biznesu. Na dziś jestem optymistą. Prace trwają, są bardzo konstruktywne i merytoryczne. Zarówno po stronie przedsiębiorców, jak i ministerstwa jest determinacja, żeby ten dokument powstał, aby finałem tych prac był dobry dokument, który spełni oczekiwania i przedsiębiorców i skarbówki" - powiedział.

Polecamy: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

Polecamy: Biuletyn VAT

Przyznał, że zadanie nie jest proste, bowiem mierzymy się z czymś, czego nie udało się zrealizować w żadnym kraju w Europie. "Więc przecieramy ścieżki, musimy analizować każdy punkt tego dokumentu na wszelkie możliwe strony. My (firmy - PAP) przede wszystkim od strony obciążenia administracyjnego dla przedsiębiorców (...), a skarbówka, żeby nie dać wytrycha do wybielania się oszustów" - powiedział.

Według niego zadanie jest wykonalne, tylko potrzebny jest zdrowy rozsądek po obu stronach. Kanownik nie widzi zmiany stanowiska resortu finansów, który - jak wynika z niektórych publikacji - miałby wycofać się z wcześniejszych uzgodnień i nie chce już przyznać firmom gwarancji zawartych w kodeksie. "Uważam, że ze strony ministerstwa również jest determinacja, by do takiego kompromisowego rozwiązania dojść" - podsumował.

Biorący udział w konsultacjach doradca podatkowy Jerzy Martini jest jednak pesymistą, jeżeli chodzi o skuteczność takiego katalogu. "Uważam, że chyba najlepszym sposobem jest poczekanie na split payment (podzielona płatność w VAT - PAP)" - powiedział. Według niego firma, która będzie miała wątpliwości, co do uczciwości kontrahenta będzie mogła zastosować podzieloną płatność i w ten sposób ograniczyć ryzyko związane z nieuczciwym kontrahentem.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Effect Group

firma szkoleniowo-doradcza

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK