| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Zasady odliczania VAT od paliwa nie podobają się Unii

Zasady odliczania VAT od paliwa nie podobają się Unii

Jest szansa, że podatnicy odzyskają nieodliczony VAT od nabycia samochodów osobowych oraz paliw. Komisja Europejska wszczęła przeciwko Polsce postępowanie w tej sprawie.


Komisja Europejska wszczęła przeciwko Polsce postępowanie. Sprawa dotyczy odliczania VAT za paliwo od samochodów osobowych, kupowanych w firmie.

Jak wyjaśnia nam Roman Namysłowski, menedżer w Ernst & Young, Komisja wszczęła przeciwko Polsce postępowanie o naruszenie przepisów wspólnotowych w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu samochodów osobowych i paliwa do tych samochodów. Komisja wskazuje zarówno na zmianę, która nastąpiła 1 maja 2004 r. i wprowadziła tzw. wzór Lisaka, jak i zmianę z 22 sierpnia 2005 r., którą po raz kolejny zmodyfikowano zakres prawa do odliczenia.

Przed wejściem Polski do UE podatnicy nie mieli w ogóle prawa do odliczenia VAT przy nabyciu samochodów osobowych o dopuszczalnej ładowności do 500 kg oraz paliw do tych samochodów.

- Wraz z przystąpieniem do Wspólnoty zliberalizowano te przepisy przyznając prawo do odliczenia 50-proc. podatku (nie więcej niż 5 tys. zł), ale jednocześnie zmieniono definicję samochodów osobowych, do których ograniczenie odliczenia stosowano tzw. wzór Lisaka - przypomina Roman Namysłowski.

Dodaje, że VAT od paliwa do samochodów z częściowym prawem do odliczenia w dalszym ciągu nie podlegał odliczeniu. W konsekwencji w odniesieniu do pewnej kategorii samochodów, które do tej pory dawały pełne prawo do odliczenia, zmiana ta ograniczyła odliczenie jedynie do 50 proc. Artykuł 17 (6) VI Dyrektywy, a obecnie art. 176 Dyrektywy VAT daje państwom członkowskim prawo zachowania ograniczeń w prawie do odliczenia obowiązujących i stosowanych przed przystąpieniem do Wspólnoty. Po przystąpieniu przepisy te można liberalizować - przyznając prawo do odliczenia w szerszym zakresie - ale nie można ich zaostrzać.

- A to się właśnie stało po raz pierwszy 1 maja 2004 r. Później (22 sierpnia 2005 r.) mieliśmy kolejną nowelizację przepisów: 50 proc. zmieniono na 60 proc., a 5 tys. na 6 tys., ale po raz kolejny zmieniono definicję samochodów, do których te ograniczenia mają zastosowania - podkreśla nasz rozmówca z Ernst & Young.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Mira Michalska

Doradca

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »