| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Zakaz geoblokady w UE

Zakaz geoblokady w UE

Rada UE przyjęła 28 lutego 2018 r. rozporządzenie zakazujące nieuzasadnionej geoblokady (geo-blocking) na rynku wewnętrznym Unii Europejskiej. Sprzedający nie będzie mógł m.in. blokować ani ograniczać klientom dostępu do interfejsów internetowych z powodu obywatelstwa lub miejsca zamieszkania. Jeżeli blokuje lub ogranicza dostęp bądź przekierowuje na inną wersję interfejsu, będzie musiał podać wyjaśnienie. Nowe przepisy wejdą w życie pod koniec 2018 roku.

Geoblokada (geo-blocking, blokada geograficzna) to dyskryminująca praktyka, która uniemożliwia klientom dostęp w sieci do produktów i usług i ich zakup poprzez stronę znajdującą się w innym państwie członkowskim.

Nowe prawo usunie bariery w e-handlu: uniemożliwi dyskryminację ze względu na obywatelstwo kupujących, ich miejsce zamieszkania lub prowadzenia działalności.

Koniec geoblokady to szerszy wybór, a zatem korzystniejsze transakcje dla konsumentów i większe możliwości dla firm. Prezydencja bułgarska przywiązuje dużą wagę do gospodarki cyfrowej. Chcę pogratulować poprzednim prezydencjom, Parlamentowi i Komisji zbiorowego sukcesu w budowaniu wspólnego europejskiego rynku cyfrowego - powiedziała Liljana Pawłowa, minister reprezentująca prezydencję bułgarską

Cel i zakres

Nowe przepisy zapobiegną dyskryminacji konsumentów i firm chcących kupić produkty i usługi w innym państwie UE. Dyskryminacja taka może dotyczyć cen, sprzedaży i warunków płatności.

Z zakresu rozporządzenia wyłączone są usługi polegające przede wszystkim na dostępie do treści objętych prawem autorskim i na ich użytkowaniu oraz na kupowaniu w formie niematerialnej utworów chronionych prawem autorskim (np. muzyki przesyłanej strumieniowo, e-booków, gier internetowych i oprogramowania). Do tej kwestii Komisja jednak powróci.

Wyłączone są też – zgodnie z dyrektywą usługową – inne usługi, np. finansowe, audiowizualne, transportowe, zdrowotne i społeczne.

Równy dostęp do towarów i usług

Sprzedający nie będą mogli oferować klientom dyskryminacyjnych warunków (w tym cen) w 3 przypadkach, a mianowicie gdy:

  1. sprzedają towary, a te zostają doręczone do państwa członkowskiego, do którego sprzedający oferują dostawę, lub zostają odebrane w miejscu, które uzgodnili z klientem
  2. oferują usługi dostarczane elektronicznie, np. usługi w chmurze, usługi hurtowni danych, web hosting i zapory sieciowe
  3. świadczą usługi, z których klient korzysta w kraju prowadzenia działalności przez sprzedającego, np. usługi hotelowe, wydarzenia sportowe, wynajem samochodów oraz bilety wstępu na festiwale muzyczne czy do parków rozrywki.

W przeciwieństwie do dyskryminacji cenowej nie będzie zabronione różnicowanie cen, sprzedający będą więc mogli oferować różne warunki (w tym ceny) konkretnym grupom klientów na konkretnym terytorium.

Sprzedający nie będą też musieli dostarczać klientom towarów poza obszar państw członkowskich, do których oferują dostawę.

Płatność

Zabroniona będzie nieuzasadniona dyskryminacja klientów ze względu na metodę płatności. Sprzedający nie będą więc mogli narzucać klientom różnych warunków płatności zależnie od obywatelstwa, miejsca zamieszkania lub miejsca prowadzenia działalności.

Niedyskryminacyjny dostęp do stron e-handlu

Sprzedający nie będzie mógł blokować ani ograniczać klientom dostępu do interfejsów internetowych z powodu obywatelstwa lub miejsca zamieszkania.

Jeżeli blokuje lub ogranicza dostęp bądź przekierowuje na inną wersję interfejsu, będzie musiał podać wyjaśnienie.

Sprzedaż bierna

W przypadku kolizji z prawem konkurencji zasadniczo nowe rozporządzenie będzie miało pierwszeństwo. Ale nie zostanie naruszone prawo dostawców do nakładania ograniczeń w sprzedaży aktywnej.

Unijne prawo konkurencji rozróżnia sprzedaż pasywną (w odpowiedzi na spontaniczne zamówienie) i sprzedaż aktywną (sprzedający aktywnie zabiega o klientów). Ograniczenia sprzedaży pasywnej są generalnie uznawane za naruszenie prawa konkurencji, podczas gdy ograniczenia sprzedaży aktywnej są powszechną praktyką wynikającą z wolności gospodarczej.

INFORAKADEMIA poleca: Księgowość projektów unijnych

Polecamy: INFORLEX Biznes

Klauzula przeglądowa

Dwa lata po wejściu w życie nowych przepisów Komisja przeprowadzi pierwszą ocenę ich skutków.

Oceni wtedy, czy przepisów tych nie zastosować do niektórych elektronicznych usług oferowania treści objętych prawem autorskim, takich jak muzyka, e-booki, oprogramowanie i gry internetowe.

Wejście w życie

Rozporządzenie trafi do Dziennika Urzędowego przed końcem marca 2018 r. Zacznie obowiązywać 9 miesięcy później.

Kontekst

Pierwotny projekt Komisja przekazała Radzie i Parlamentowi Europejskiemu 25 maja 2016 r.

Towarzyszyły mu dodatkowe projekty legislacyjne: o transgranicznym doręczaniu paczek i o zmianie rozporządzenia w sprawie współpracy w dziedzinie ochrony konsumentów. Miały one przyspieszyć tworzenie prawdziwego cyfrowego rynku wewnętrznego.

Parlament Europejski zatwierdził rozporządzenie o geoblokadzie 6 lutego 2018 r.

Rada Europejska wielokrotnie zwracała uwagę na znaczenie strategii jednolitego rynku cyfrowego i apelowała, by przyspieszyć jej realizację, w tym usunąć istniejące bariery w swobodnym przepływie towarów i usług sprzedawanych on-line, i zająć się nieuzasadnioną dyskryminacją wynikającą z lokalizacji.

Rozporządzenie zakazujące geoblokady w celu pobudzenia transgranicznego e-handlu na rynku wewnętrznym

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY, RELACJE, WYDARZENIA

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Jednolity Plik Kontrolny

Eksperci portalu infor.pl

widoczni.com

Agencja marketingu internetowego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK