| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Przerwa w działalności bez zaliczek na podatek

Przerwa w działalności bez zaliczek na podatek

Przedsiębiorcy będą zwolnieni z obowiązku wpłacania zaliczek podatkowych i składania deklaracji VAT w okresie zawieszenia działalności gospodarczej.


ZMIANA PRAWA

Na rozpoczynającym się dziś posiedzeniu Sejmu odbędzie się drugie czytanie nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Ustawa reguluje postulowaną przez przedsiębiorców instytucję zawieszenia działalności gospodarczej. W związku z umożliwieniem przedsiębiorcom okresowego wstrzymania wykonywania działalności wprowadzane są zmiany w ustawach podatkowych.

Ważne!

Ustawa zwalnia z wpłaty zaliczek na PIT, również podatników, którzy wybrali kwartalny lub uproszczony sposób rozliczania, oraz opodatkowanych według 19-proc. stawki liniowej

- Bez wątpienia najważniejsze i najbardziej wyczekiwane jest umożliwienie zawieszania działalności gospodarczej, nawet na dwa lata, przez przedsiębiorców niezatrudniających pracowników, a przy okazji - zwolnienie ich z obowiązku wpłacania zaliczek na podatki, składania deklaracji w zakresie VAT (w zakresie PIT i CIT sprawa jest już uregulowana) - mówi Paweł Tomczykowski, doradca podatkowy, partner w kancelarii podatkowej Ożóg i Wspólnicy. Przypomina, że obecnie jedynym sposobem uwolnienia się od tych obowiązków jest całkowita likwidacja działalności. Wyjaśnijmy, że przedsiębiorcy, którzy zawieszą wykonywanie działalności, będą zobowiązani do regulowania innych danin publicznych, w szczególności podatku od nieruchomości, podatku od spadków i darowizn czy podatku od czynności cywilnoprawnych.

Druga kwestia to rozszerzenie zakresu ochrony indywidualnych interpretacji przepisów prawnych obecnie wydawanych jedynie w zakresie prawa podatkowego o sprawy dotyczące ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego.

- Znacznie ułatwi to prowadzenie działalności gospodarczej i ograniczy ryzyko jej prowadzenia - ocenia ekspert.

Zwraca uwagę, że inną istotną kwestią regulowaną w nowelizacji jest uznanie, że organy administracji publicznej, np. minister finansów czy naczelnik urzędu skarbowego, nie będą mogły odmówić przyjęcia niekompletnych pism i wniosków ani żądać jakichkolwiek dokumentów, których konieczność przedstawiania lub złożenia nie wynika wprost z przepisów prawa.

- W tym zakresie nowelizacja powinna przyspieszyć postępowania administracyjne i zwiększyć zaufanie przedsiębiorców do organów administracji - twierdzi Paweł Tomczykowski.

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Krajowa Izba Biegłych Rewidentów

Samorząd zawodowy biegłych rewidentów

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »