| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Audytorzy założą firmy

Audytorzy założą firmy

Ministerstwo przygotowało zmiany w przepisach o audycie. Audyt wewnętrzny będzie mógł być prowadzony przez firmy zewnętrzne. Usługodawca będzie musiał spełnić kryteria określone dla audytorów.


Audyt wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych będzie mógł przeprowadzać nie tylko audytor wewnętrzny zatrudniony w podmiocie, ale też usługodawca zewnętrzny. Taką zmianę przewiduje projekt ustawy o finansach publicznych z 13 sierpnia 2008 r. Z nowego rozwiązania będą mogły skorzystać tylko te jednostki sektora finansów publicznych, które gospodarują środkami nieprzekraczającymi 100 mln zł i zatrudniają mniej niż 200 pracowników.

Arkadiusz Pieniący, p. o. prezesa stowarzyszenia IIA Polska, dobrze ocenia tę propozycję. Twierdzi, że może przynieść korzyści i dla audytorów wewnętrznych, i dla nadzorowanych w ten sposób jednostek.

- Audytorzy wewnętrzni zdobędą możliwość działania na własny rachunek, nawet w kilku różnych jednostkach sektora finansów publicznych - przekonuje.

Dobrym audytorom wewnętrznym da to szansę na większą satysfakcję, również materialną.

Jednostki natomiast będą mogły bardziej efektywnie przeprowadzać audyt wewnętrzny, szczególnie wobec ostatnich problemów z pozyskaniem dobrze wykształconej, doświadczonej kadry.

- Konkurencja na rynku usługodawców przyczyni się do zwiększania jakości świadczonej pracy - twierdzi Arkadiusz Pieniący.

Dodaje, że ryzyko świadczenia audytu wewnętrznego gorszej jakości przez usługodawców zewnętrznych zostało zabezpieczone przez ustawodawcę poprzez wprowadzenie dla nich takich samych wymogów, jakie stawiane są audytorom wewnętrznym zatrudnionym na etacie.

Z kolei Franciszek Kozłowski ze Stowarzyszenia Audytorów Wewnętrznych Szkół Wyższych przyznaje, że wprowadzenie możliwości przeprowadzanie audytu wewnętrznego przez usługodawców budzi wśród audytorów Stowarzyszenia rozbieżne odczucia. Przeważa jednak opinia, że zmiana może prowadzić do radykalnego obniżenia jakości audytu wewnętrznego.

Ekspert dodaje, że audytor wewnętrzny pozostający stale w rodzimej jednostce, poprzez świadczone na bieżąco czynności doradcze, a nie tylko wykonywane zadania audytowe, w istotny sposób wpływa na jej jakość zarządzania.

W tym kontekście warto zwrócić uwagę na fakt, że ustawodawca zmienił katalog osób uprawnionych do prowadzenia audytu wewnętrznego w sektorze finansów publicznych. Lista została uzupełniona o osoby z dwuletnim doświadczeniem w audycie wewnętrznym i studiami podyplomowymi w tym zakresie. Dyplom w tym przypadku musi być jednak wydany przez jednostkę, która w dniu je- go wydania była uprawniona do nadawania stopnia nauk ekonomicznych lub prawnych. Zrezygnowano natomiast z kontrolerów skarbowych, kontrolerów NIK i biegłych rewidentów. Ta zmiana niewątpliwie ograniczy możliwość ubiegania się o zlecenia spółkom audytorskim.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Audyt wewnętrzny po zmianach

Agnieszka Pokojska

agnieszka.pokojska@infor.pl

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Paweł Barnik

Ekspert podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »