| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Za roaming abonenci mogą zapłacić dodatkowy VAT

Za roaming abonenci mogą zapłacić dodatkowy VAT

WSA w Warszawie uznał, że roaming jest usługą telekomunikacyjną i operator telefonii komórkowej musi opodatkować VAT całą kwotę uiszczaną za usługę, a nie tylko kwotę prowizji płaconą na rzecz zagranicznego operatora.


ROZMOWA

Czy zgadza się pani z wyrokiem WSA w Warszawie (sygn. akt III SA/Wa 464/08), który uznał opodatkowanie VAT usług roamingu?

- Trudno mi się zgodzić z tym rozstrzygnięciem. Analizując sam wyrok oraz jego uzasadnienie, nie sposób oprzeć się wrażeniu, że sąd nie do końca wniknął w istotę stosunku prawnego łączącego trzy zaangażowane podmioty: abonenta, operatora polskiego oraz operatora zagranicznego. Jestem przekonana, że gdyby taka analiza została dogłębnie przeprowadzona, to wyrok mógłby być diametralnie odmienny.

Czy pani zdaniem roaming podlega VAT?

- Wyrok dotyczył stanu prawnego sprzed akcesji Polski do Unii Europejskiej. Należy zwrócić uwagę, że roaming jest usługą świadczoną przez zagranicznego operatora na rzecz klienta polskiego, który przebywa za granicą. A zatem w ówcześnie obowiązującym stanie prawnym roaming nie podlegał VAT. Co więcej, stosunek prawny łączący podmioty usługi roamingu nosi wszelkie znamiona umowy na rzecz osoby trzeciej.

Czyli opodatkowana powinna być tylko prowizja?

- Tak. Opodatkowane powinno być wyłącznie wynagrodzenie otrzymywane przez operatora polskiego w wysokości 15 proc. kwoty usługi świadczonej przez operatora zagranicznego na rzecz polskiego klienta, który przebywał za granicą.

Jak wygląda stosunek prawny przy roamingu?

- Z uzasadnienia wyroku wynika, że sąd uznał, że w przypadku roamingu mamy trzy podmioty, ale niekoniecznie chodzi o kon- strukcję umowy na rzecz osoby trzeciej.

Co w przypadku, jeśli odejdziemy od konstrukcji takiej umowy?

- Odejście od tej konstrukcji powoduje wiele trudności. W przypadku roamingu mamy trzy podmioty, które są w jakiś sposób powiązane ze sobą. Trudno jednak powiedzieć, co łączy podmioty. Sąd uznał, że na poziomie detalicznym roaming jest częścią pakietu usług, jakie operator krajowy oferuje swoim klientom na podstawie umowy. A zatem strony łączy umowa zawarta między operatorem krajowym i jego abonentem. W rezultacie - zdaniem sądu - to polski operator świadczy usługę roamingu. Problem polega jednak na tym, że roaming świadczy operator zagraniczny, który rozlicza się z operatorem krajowym.

Pełnomocnicy skarżącej spółki twierdzili, że polski operator jedynie pośredniczy między operatorem zagranicznym a klientem, z którym wiąże go umowa. Czy pani się z tym zgadza?

- To jest wprowadzanie pewnego nowego elementu, który moim zdaniem nie powinien mieć zastosowania, ponieważ w przypadku roamingu nie mamy do czynienia z umową pośrednictwa.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

GP People sp. z o.o. sp.K.

Agencja Pracy Tymczasowej i Doradztwa Personalnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »