| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Likwidacja PIT-53

Likwidacja PIT-53

Likwidację deklaracji PIT-53 przewiduje rządowy projekt autopoprawki do zaproponowanych zmian w Ordynacji podatkowej, do którego dotarła "Gazeta Prawna". Deklarację tę muszą obecnie składać osoby osiągające dochody bez pośrednictwa płatników, m.in. z działalności wykonywanej osobiście, np. na podstawie umów zlecenia i o dzieło.

Proponowane przez rząd zmiany w Ordynacji mają na celu zmniejszenie obciążeń biurokratycznych spoczywających na podatnikach (przewiduje się m.in. również zwolnienie podatników z obowiązku składania miesięcznych deklaracji rozliczeniowych).

Oprócz tego projektowane przez rząd zmiany w Ordynacji zakładają nowelizację ustaw: o podatku rolnym, o podatkach i opłatach lokalnych oraz o podatku leśnym. Chodzi o to, że każda z gmin, które administrują podatkami: od nieruchomości, rolnym i leśnym, ma indywidualnie opracowane wzory informacji (dla osób fizycznych) i deklaracji (dla pozostałych podatników). Uzależnione jest to bowiem od powziętych przez radę gminy uchwał podatkowych. W związku z tym określenie jednego formatu elektronicznego wzorów deklaracji i informacji przez ministra finansów nie jest możliwe. Dlatego zaproponowano dodanie przepisów, na podstawie których rada gminy może w uchwale określić zasady składania informacji i deklaracji w formie elektronicznej dotyczących podatku: od nieruchomości, rolnego i leśnego.

Uzasadnione jest pozostawienie w kompetencji rad gmin decyzji o możliwości składania w formie elektronicznej deklaracji na podatek od środków transportowych. W przypadku jednak tej deklaracji, elektroniczny format, sposób przesyłania oraz rodzaje podpisu elektronicznego – jednolicie dla wszystkich gmin – określi w rozporządzeniu minister finansów – podkreślono w uzasadnieniu do rządowego projektu autopoprawki.

Przepisy dotyczące obowiązku składania deklaracji w formie elektronicznej przez płatników uzasadniają również znowelizowanie ustawy o opłacie skarbowej. W obowiązującym stanie prawnym notariusze, jako płatnicy opłaty skarbowej, od sporządzanych dokumentów są zobowiązani przekazywać organom podatkowym deklaracje o wysokości pobranej opłaty skarbowej. Ze względu na duże – w stosunku do pobieranych kwot – ewentualne koszty obligatoryjnego przekazywania deklaracji w formie elektronicznej, proponuje się znieść instytucję płatnika opłaty skarbowej. Wymuszanie przekazywania deklaracji w formie elektronicznej przez płatników generowałoby koszty po stronie notariuszy i gmin, do których należy administrowanie opłatą skarbową – stwierdzono w uzasadnieniu do projektu autopoprawki.

Krzysztof Tomaszewski
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

OMEGA Kancelarie Prawne

Ekspert w dziedzinie ubezpieczeń i odszkodowań

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »