| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Likwidacja PIT-53

Likwidacja PIT-53

Likwidację deklaracji PIT-53 przewiduje rządowy projekt autopoprawki do zaproponowanych zmian w Ordynacji podatkowej, do którego dotarła "Gazeta Prawna". Deklarację tę muszą obecnie składać osoby osiągające dochody bez pośrednictwa płatników, m.in. z działalności wykonywanej osobiście, np. na podstawie umów zlecenia i o dzieło.

Proponowane przez rząd zmiany w Ordynacji mają na celu zmniejszenie obciążeń biurokratycznych spoczywających na podatnikach (przewiduje się m.in. również zwolnienie podatników z obowiązku składania miesięcznych deklaracji rozliczeniowych).

Oprócz tego projektowane przez rząd zmiany w Ordynacji zakładają nowelizację ustaw: o podatku rolnym, o podatkach i opłatach lokalnych oraz o podatku leśnym. Chodzi o to, że każda z gmin, które administrują podatkami: od nieruchomości, rolnym i leśnym, ma indywidualnie opracowane wzory informacji (dla osób fizycznych) i deklaracji (dla pozostałych podatników). Uzależnione jest to bowiem od powziętych przez radę gminy uchwał podatkowych. W związku z tym określenie jednego formatu elektronicznego wzorów deklaracji i informacji przez ministra finansów nie jest możliwe. Dlatego zaproponowano dodanie przepisów, na podstawie których rada gminy może w uchwale określić zasady składania informacji i deklaracji w formie elektronicznej dotyczących podatku: od nieruchomości, rolnego i leśnego.

Uzasadnione jest pozostawienie w kompetencji rad gmin decyzji o możliwości składania w formie elektronicznej deklaracji na podatek od środków transportowych. W przypadku jednak tej deklaracji, elektroniczny format, sposób przesyłania oraz rodzaje podpisu elektronicznego – jednolicie dla wszystkich gmin – określi w rozporządzeniu minister finansów – podkreślono w uzasadnieniu do rządowego projektu autopoprawki.

Przepisy dotyczące obowiązku składania deklaracji w formie elektronicznej przez płatników uzasadniają również znowelizowanie ustawy o opłacie skarbowej. W obowiązującym stanie prawnym notariusze, jako płatnicy opłaty skarbowej, od sporządzanych dokumentów są zobowiązani przekazywać organom podatkowym deklaracje o wysokości pobranej opłaty skarbowej. Ze względu na duże – w stosunku do pobieranych kwot – ewentualne koszty obligatoryjnego przekazywania deklaracji w formie elektronicznej, proponuje się znieść instytucję płatnika opłaty skarbowej. Wymuszanie przekazywania deklaracji w formie elektronicznej przez płatników generowałoby koszty po stronie notariuszy i gmin, do których należy administrowanie opłatą skarbową – stwierdzono w uzasadnieniu do projektu autopoprawki.

Krzysztof Tomaszewski
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Paweł Majtkowski

Analityk Expandera

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »