| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Ułatwienia przy kontroli celnej

Ułatwienia przy kontroli celnej

Od 1 stycznia 2009 r. wszyscy dyrektorzy izb celnych będą mogli przyznawać status upoważnionego przedsiębiorcy.


ZMIANA PRAWA

Ogłoszona została obszerna nowelizacja ustawy - Prawo celne. Zmiany mają uprościć obrót towarowy z państwami trzecimi.

Nowelizacja zakłada zalegalizowanie instytucji pojedynczych pozwoleń na zastosowanie procedury uproszczonej SASP. Umożliwia ona firmom uzyskanie w jednym z państw członkowskich pozwolenia obejmującego wszystkie transakcje importowe lub eksportowe dokonywane w procedurze uproszczonej na obszarze innych uczestniczących w realizacji państw członkowskich. Ponadto wszystkim dyrektorom izb celnych przyznane zostały uprawnienia do przyznawania statusu upoważnionego przedsiębiorcy (AEO). Przedsiębiorca posiadający ten status ma szczególne przywileje w obrocie towarami z państwami trzecimi, np. jest rzadziej kontrolowany i podlega szybszym odprawom. Zmiana ułatwi firmom ubieganie się status AEO.

Zgodnie nowelizacją, wykaz gwarantów, tj. instytucji udzielających gwarancji na zapłatę należności celnych, będzie ustalany przez ministra finansów, a nie tak jak teraz wskazywany w rozporządzeniu ministra finansów.

Ustawa wprowadza również zmiany w kodeksie karnym skarbowym, które zakładają odejście od obligatoryjnego przepadku przedmiotów za wykroczenia skarbowe i określenie tego przepadku jako fakultatywnego. Zmiany te mają również na celu uporządkowanie przepisów dotyczących przepadku przedmiotów, a budzących wątpliwości interpretacyjne.

Nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw nr 215, poz. 1355 i wejdzie w życie 1 stycznia 2009 r.

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

GP
CIT 2018. Komentarz299.00 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Paweł Kopijer

Absolwent studiów MBA (Thames Valley University, London). Posiada amerykańskie certyfikaty Modelu ROI™, J.J.Phillips, ROI Institute oraz metodologii Human Performance Improvement, ASTD. Certyfikowany Coach LMI™. Ponad 20-letnie doświadczenia menedżerskie i biznesowe zdobywał, jako Prezes 2C Dom Brokerski Rynku Szkoleń, Prezes American Society for Training and Development na Polskę, Wiceprezes polskiego oddziału International Institute of Coaching, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Kadrami, Project Manager Misji Studyjnych w renomowanych przedsiębiorstwach w Anglii, Francji Niemczech, Holandii i Belgii, organizowanych przez Ministerstwo Przemysłu, Handlu i Finansów oraz udziałowiec i menedżer różnych firm szkoleniowych i doradczych. Doświadczenie w HR zdobywał, jako specjalista ds. szkoleń w centralnym zarządzie Poczty Polskiej oraz HR Manager w KOMA S.A.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK