REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dochody budżetu samorządu z subwencji

Barbara Kołodziej

REKLAMA

Nadanie części subwencji ogólnej określonego charakteru nie ogranicza możliwości samorządu terytorialnego do wydatkowania tych środków na inne cele. Rady gminy, rady powiatu czy sejmiku województwa mają prawo decydować o przeznaczeniu środków otrzymanych w formie subwencji ogólnej.

Dochodami budżetu jednostek samorządu terytorialnego są środki publiczne pobierane bezzwrotnie przez jednostki samorządu terytorialnego od podmiotów gospodarczych oraz osób fizycznych, jak również środki otrzymywane z budżetu państwa - subwencje i dotacje na realizację zadań związanych z zaspokojeniem zbiorowych potrzeb wspólnoty lokalnej.

Autopromocja

Zgodnie z ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, dochodami np. gmin są:

• dochody własne,

• subwencja ogólna,

• dotacje celowe z budżetu państwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konstrukcja subwencji

Subwencje są stałą formą finansowania zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego, otrzymywanymi z budżetu państwa. Nadanie części subwencji ogólnej określonego charakteru nie ogranicza możliwości samorządu terytorialnego do wydatkowania tych środków na inne cele, co wynika z ustawowego prawa rady gminy, rady powiatu czy sejmiku województwa do decydowania o przeznaczeniu środków otrzymanych w formie subwencji ogólnej.

Zasady ustalania i przekazywania subwencji ogólnej określa szczegółowo ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Zasady konstrukcji subwencji ogólnej dla poszczególnych szczebli samorządu terytorialnego są zróżnicowane.

Subwencja ogólna składa się z następujących części:

• w gminie i w powiecie: część wyrównawcza, równoważąca i oświatowa,

• w województwie: część wyrównawcza, regionalna i oświatowa.

Każda z części subwencji ogólnej naliczana jest przy zastosowaniu odmiennych reguł oraz przesłanek. Ponadto w budżecie państwa tworzona jest rezerwa subwencji ogólnej.

W przypadku gdy roczne kwoty części subwencji ogólnej dla poszczególnych samorządów zostały ustalone w innej wysokości niż kwoty (o których mowa w art. 33 ust. 1 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego), minister finansów dokonuje rozliczenia środków należnych i przekazanych:

• w przypadku gdy raty przekazane są mniejsze od rat należnych - zwiększając kolejną ratę o kwotę stanowiącą różnicę między kwotą należną za dany okres a kwotą faktycznie przekazaną,

• w przypadku gdy raty przekazane są większe od rat należnych - zmniejszając kolejną ratę o kwotę stanowiącą różnicę między kwotą faktycznie przekazaną a kwotą należną za dany okres, a jeżeli różnica jest wyższa od jednej raty - wstrzymując przekazywanie rat aż do zlikwidowania powstałej nadpłaty.

Obowiązki informacyjne

Minister finansów informuje właściwe samorządy o:

• rocznych planowanych kwotach części ogólnej i planowanych wpłatach, przyjętych w projekcie ustawy budżetowej, oraz o planowanej kwocie dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych - w terminie do 15 października roku bazowego,

• rocznych kwotach części subwencji ogólnej, wynikających z ustawy budżetowej, oraz o rocznych wpłatach wynikających z ustawy budżetowej - w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej,

• zmianach kwot części subwencji ogólnej w wyniku podziału rezerwy tej części subwencji.

Przekazywanie subwencji

Subwencje przekazywane są w częściach, w terminach określonych ustawowo.

Minister finansów publicznych przekazuje właściwym gminom, powiatom i samorządom województw:

• do 25 dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc wypłaty wynagrodzeń, z tym że rata za marzec wynosi 2/13 ogólnej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej (dotyczy części oświatowej),

• do 15 dnia każdego miesiąca, w dwunastu ratach miesięcznych (dotyczy części wyrównawczej),

• do 25 dnia każdego miesiąca, w dwunastu ratach miesięcznych (dotyczy części równoważącej i regionalnej).

Jednostkom samorządu terytorialnego przysługują odsetki ustalone jak dla zaległości podatkowych od kwoty subwencji nieprzekazanej w terminach, z zastrzeżeniem przypadków gdy samorząd nie poinformuje na czas o zmianie banku prowadzącego obsługę budżetu samorządowego

Nienależne kwoty

W przypadku stwierdzenia, że ustalona dla jednostki samorządu terytorialnego część wyrównawcza, równoważąca lub regionalna subwencji ogólnej jest wyższa od należnej, minister finansów w drodze decyzji, która podlega natychmiastowemu wykonaniu:

• zmniejsza o odpowiednie kwoty części subwencji ogólnej w zakresie subwencji na rok budżetowy,

• potrąca z kolejnej raty nienależnie otrzymaną kwotę wynikającą ze zmniejszenia tej części subwencji, a jeżeli nienależnie otrzymana kwota jest wyższa od jednej raty - wstrzymuje przekazywanie rat bądź gdy nienależnie otrzymana kwota jest wyższa od kwoty pozostałej do przekazania do końca roku budżetowego - wstrzymuje przekazywanie rat i zobowiązuje do zwrotu pozostałej części nienależnej kwoty części subwencji,

• zobowiązuje do zapłaty odsetek, ustalonych jak dla zaległości podatkowych, od nienależnie otrzymanej kwoty, wynikającej ze zmniejszenia tej części subwencji.

Jeżeli nienależna kwota subwencji jest niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalonego na rok budżetowy, minister finansów nie dokonuje wymienionych wyżej czynności. Równocześnie zawiadamia on właściwą regionalną izbę obrachunkową o zmniejszeniu kwoty części subwencji ogólnej.

Kwoty poszczególnych części subwencji ogólnej uzyskane nienależnie przez samorząd terytorialny, ustalone:

• na rok budżetowy - podlegają zwrotowi do budżetu państwa i tworzą rezerwę przeznaczoną dla jednostek samorządu terytorialnego, którą dysponuje minister finansów w porozumieniu z reprezentacją samorządów terytorialnych,

• za lata poprzedzające rok budżetowy - podlegają zwrotowi do budżetu państwa i stanowią wydatek budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Jeżeli jednostka samorządu terytorialnego z przyczyn od siebie niezależnych otrzymała część wyrównawczą, równoważącą lub regionalną subwencji ogólnej, w kwocie wyższej od należnej, nie nalicza się odsetek. Jeżeli podstawą do wydania decyzji ministra finansów w sprawie odsetek od nienależnie ustalonej kwoty subwencji są korekty sprawozdań budżetowych, złożone do właściwych regionalnych izb obrachunkowych po 30 czerwca roku bazowego, ale przed dniem ogłoszenia ustawy budżetowej - to wówczas odsetki nie są naliczane.

PRZYKŁAD

EWIDENCJA KSIĘGOWA SUBWENCJI

Ewidencja subwencji w księgach rachunkowych budżetu JST:

1. Wpływ subwencji na rachunek budżetu:

Wn konto 133 - Rachunek budżetu

Ma konto 901 - Dochody budżetu

2. Subwencje otrzymane pod koniec roku 2008 na wydatki roku następnego (2009):

Wn konto 133 - Rachunek budżetu

Ma konto 909 - Rozliczenia międzyokresowe

3. Przeksięgowanie na dochody budżetu w następnym roku budżetowym (2009) subwencji otrzymanej w roku poprzednim (2008):

Wn konto 909 - Rozliczenia międzyokresowe

Ma konto 901 - Dochody budżetu

Barbara KoŁodziej

gp@infor.pl

Podstawa prawna

• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104 ze zm.).

• Ustawa z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. nr 203, poz. 1966 ze zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kasowy PIT: Projekt ustawy trafił do konsultacji. Nowe przepisy od 1 stycznia 2025 r. Kto z nich skorzysta?

Prawo do tzw. kasowego PIT będzie warunkowane wysokością przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie osiągniętych w roku poprzednim - nie będzie ona mogła przekroczyć kwoty odpowiadającej równowartości 250 tys. euro. Projekt ustawy wprowadzającej kasowy PIT trafił do konsultacji międzyresortowych.

Jak przygotować się do ESG? Oto przetłumaczony unijny dokument dla firm: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”

Jak małe i średnie firmy mogą przygotować się do ESG? Krajowa Izba Gospodarcza przetłumaczyła unijny dokument dla MŚP: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”. Dokumentu po polsku jest dostępny bezpłatnie.

Czy to nie dyskryminacja? Jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności, a inny już nie, bo spółka miała jednego wierzyciela

Czy mamy do czynienia z dyskryminacją, gdy jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności za zobowiązania spółki przez zgłoszenie w porę wniosku o ogłoszenie jej upadłości, podczas gdy inny nie może tego zrobić tylko dlatego, że spółka miała jednego wierzyciela? Czy organy skarbowe mogą dochodzić zapłaty podatków od takiego członka zarządu bez wcześniejszego wykazania, że działał on w złej wierze albo w sposób niedbały? Z takimi pytaniami do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wystąpił niedawno polski sąd.

Kasowy PIT - projekt ustawy opublikowany

Projekt ustawy o kasowym PIT został opublikowany. Od kiedy wchodzi w życie? Dla kogo jest kasowy PIT? Co to jest i na czym polega?

Obligacje skarbowe [maj 2024 r.] - oprocentowanie i oferta obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w maju 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmieniły się w porównaniu do oferowanych w kwietniu br. Od 25 kwietnia można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Kasowy PIT dla przedsiębiorców z przychodami do 250 tys. euro od 2025 roku. I tylko do transakcji fakturowanych [projekt ustawy]

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 24 kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ta nowelizacja przewiduje wprowadzenie kasowej metody rozliczania podatku dochodowego. Z tej metody będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność, a także ci przedsiębiorcy, których przychody w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Coraz więcej kontroli firm logistycznych. Urzędy celno-skarbowe sprawdzają pozwolenia na uproszczenia celne

Urzędy celno-skarbowe zintensyfikowały kontrole firm logistycznych. Chodzi o monitoring pozwoleń na uproszczenia celne, szczególnie tych wydanych w czasie pandemii. Jeśli organy celno-skarbowe natrafią na jakiekolwiek uchybienia, to może dojść do zawieszenia pozwolenia, a nawet jego odebrania.

Ostatnie dni na złożenia PIT-a. W pośpiechu nie daj szansy cyberoszustowi! Podstawowe zasady bezpieczeństwa

Obecnie już prawie co drugi Polak (49%) przyznaje, że otrzymuje podejrzane wiadomości drogą mailową. Tak wynika z najnowszego raportu SMSAPI „Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024”. Ok. 20% Polaków niestety klika w linki zawarte w mailu, gdy wiadomość dotyczy ważnych spraw. Jak zauważa Leszek Tasiemski, VP w firmie WithSecure – ostatnie dni składania zeznań podatkowych to idealna okazja dla oszustów do przeprowadzenia ataków phishingowych i polowania na nieuważnych podatników.

Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

REKLAMA