| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Wyjaśnienia > Jak rozliczyć wpłaty na fundusz remontowy

Jak rozliczyć wpłaty na fundusz remontowy

Czy w ramach ulgi na remont i modernizację można odliczyć wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej oraz wydatki na zakup materiałów przeznaczonych na remont mieszkania, w sytuacji gdy nie mieszkam w remontowanym mieszkaniu, nie jestem w nim zameldowany, lecz je wynajmuję? Jestem właścicielem tego mieszkania i to ja ponosiłem wydatki. - Pismo z 29 września 2005 r. nr IS.I/2-4151/6/05

WAŻNE!
Wysokość wydatków na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczonych na remont i modernizację, ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku lub dowodu odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej – na podstawie dowodu tej wpłaty.
Jak z powyższego wynika, prawo do skorzystania z odliczenia od podatku dochodowego wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego przysługuje jedynie w przypadku, gdy podatnik poniesie je na zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych. O własnych potrzebach mieszkaniowych nie można mówić w sytuacji, kiedy podatnik nie mieszka w danym budynku (lokalu), lecz np. go wynajmuje. Szczególna sytuacja wystąpi, gdy podatnik remontuje mieszkanie, które wynajmuje. W takim przypadku należy uznać, że wydatki na remont i modernizację tego lokalu, co do zasady wynikającej z art. 22 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowią koszty uzyskania przychodów z najmu. W konsekwencji wyklucza to możliwość odliczenia od podatku przedmiotowych wydatków w ramach tzw. ulgi remontowej.
Odnosząc zaprezentowany stan prawny do stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, stwierdzić należy, że skoro podatnik remontuje mieszkanie, w którym nie mieszka, nie zaspokaja więc własnych potrzeb mieszkaniowych, nadto wydatki na remont wynajmowanego lokalu stanowią koszt uzyskania przychodów z najmu (o ile przedmiotowe źródło przychodu nie jest opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych) – nie może wydatków tych odliczyć od podatku w ramach „ulgi remontowej”.
Niezależnie od wydatków na remont i modernizację (w ramach tego samego limitu) przepisy cyt. art. 27a ust. 1 pkt 1 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2003 r.) przewidują możliwość odliczenia od podatku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy. Zauważyć jednak należy, że z ww. przepisu nie wynika, aby odliczenie od podatku wpłat na ten fundusz uwarunkowane było zaspokojeniem własnych potrzeb mieszkaniowych czy posiadaniem tytułu prawnego do lokalu. Tym samym już sam fakt wpłat na fundusz remontowy uprawnia do przedmiotowej ulgi. Wysokość wpłat na fundusz remontowy ustala się bowiem na podstawie dowodu wpłaty.
Biorąc pod uwagę zaprezentowany stan prawny oraz stan faktyczny sprawy, należy stwierdzić, iż podatnik może skorzystać z odliczenia od podatku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej, jeżeli dysponuje dowodami wpłat wystawionymi na własne nazwisko.

Inne pisma dotyczące omawianego zagadnienia, zamieszczone w bazie internetowej:
• U.S. II-415/11/2005


reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

PrawoSocjalne.pl

Portal

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »