| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Wyjaśnienia > Wydatki na lokal mogą być kosztem

Wydatki na lokal mogą być kosztem

Wydatki związane z eksploatacją użyczonego lokalu w tej części, w której przypadają na prowadzoną działalność gospodarczą, podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów. Jednak muszą być właściwie udokumentowane. - Pismo z 3 sierpnia 2006 r. nr PFI-41180/INT/4/TE/06.


JAKI PROBLEM ROZSTRZYGNĘŁA IZBA

Podatniczka prowadzi indywidualnie działalność gospodarczą pod nazwą Kancelaria Adwokacka, dokumentując przebieg operacji gospodarczych w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Z lokalu, w którym znajduje się firma, podatniczka korzysta w ramach umowy użyczenia. Chciałaby wydatki na opłaty związane z bieżącą eksploatacją zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Czy jest to możliwe?



ODPOWIEDŹ IZBY

Na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.; dalej ustawa o PIT), kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy. Zatem dany wydatek podlega zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, o ile spełnia warunki określone w tym przepisie. Wśród tych warunków należy wskazać: związek przyczynowy z przychodem, fakt poniesienia, celowość wydatku oraz brak wyraźnego wyłączenia na podstawie art. 23 ustawy o PIT. Podatnik samodzielnie dokonuje kwalifikacji poniesionych wydatków do kosztów, spoczywa na nim ciężar dowodu zarówno co do poniesienia danego kosztu, jak i co do poniesienia go w celu uzyskania przychodu. Konieczne jest zatem odpowiednie udokumentowanie danego wydatku oraz ujęcie jego wartości w prowadzonej dla celów podatkowych ewidencji.



Stosownie do art. 710 kodeksu cywilnego, przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu przez czas oznaczony lub nieoznaczony na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Biorący do używania ponosi zwykłe koszty utrzymania rzeczy używanej, tj. koszty pozwalające zachować rzecz w stanie niepogorszonym, związane z jej bieżącą eksploatacją oraz koszty drobnych napraw i remontów. Strony umowy użyczenia mogą nałożyć na użytkującego obowiązek regulowania określonych należności, takich jak opłaty za energię elektryczną, wywóz nieczystości, zużycie wody itp., a także podejmować na jego koszt czynności niezbędnych do utrzymania prawidłowego stanu technicznego używanej rzeczy.



Zatem wydatki związane z eksploatacją lokalu w tej części, w której przypadają na prowadzoną działalność gospodarczą, podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów. Jednak poniesione wydatki muszą zostać właściwie udokumentowane.



Ewa Matyszewska

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Małgorzata Bryła

Adwokat kościelny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »