| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Wyjaśnienia > Nie trzeba składać zeznania za zmarłą matkę

Nie trzeba składać zeznania za zmarłą matkę

W przypadku śmierci matki, córka jako spadkobierca nie ma obowiązku składania rocznego zeznania za zmarłą matkę. - Postanowienie Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty z 11 sierpnia 2006 r. (nr USB XIV/415/23/06).

 
Urząd skarbowy rozstrzygnął kwestie rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych za 2005 rok w przypadku śmierci podatnika.

W 2005 roku matka podatniczki otrzymywała rentę rodzinną z ZUS oraz rentę rodzinną z zagranicy. Dochody te nie zostały rozliczone w rocznym zeznaniu podatkowym. Matka podatniczki zmarła 4 lutego 2006 r. Zdaniem podatniczki nie była ona zobowiązana do złożenia zeznania podatkowego za 2005 rok na nazwisko zmarłej matki.
Z interpretacji Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty wynika, że podatnicy są zobowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.

Uzyskane przez matkę podatniczki w 2005 roku dochody nie zostały rozliczone w rocznym zeznaniu. Skutkiem śmierci podatnika w zakresie prawa podatkowego jest przejęcie przez spadkobierców podatnika podatkowych praw i obowiązków majątkowych, a także w określonych sytuacjach praw niemajątkowych. Obowiązek złożenia zeznania ciąży na podatniku i nie przechodzi na spadkobierców. Przepisy prawa podatkowego nie przewidują możliwości złożenia zeznania za osobę zmarłą, mimo że nie dokonała ona rocznego rozliczenia podatku. Oznacza to, że podatniczka nie była zobowiązana do złożenia zeznania podatkowego w imieniu zmarłej matki.

Ewa Matyszewska

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Kotzian

Absolwentka Filologii polskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim i Zarządzania mediami w Wyższej Szkole Biznesu – National Louis University. Tematyką HR i komunikacji zajmuje się od 2000 r., a od 2008 r. współpracuje z klientami w obszarze employer brandingu. Kieruje projektami badań wizerunku, w tym identyfikacji EVP, tworzy i realizuje strategie wizerunkowe dla dużych firm polskich i międzynarodowych. Wspiera procesy komunikacji w trakcie zmian organizacyjnych. W ramach Bernard Hodes Global Network współpracuje z ekspertami employer brandingu na całym świecie. Interesuje się różnymi obliczami różnorodności i prowadzi badania na temat wpływu diversity na wizerunek pracodawcy. Jest doświadczonym prelegentem, autorką wielu publikacji z dziedziny employer brandingu, komunikacji, HR i rynku pracy.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »