| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Wyjaśnienia > Wydatki muszą być związane z przychodem

Wydatki muszą być związane z przychodem

Jeśli wydatki na usługę reklamową nie zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów, to nie można ich zaliczyć do kosztów podatkowych spółki. - Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego Izby Skarbowej z 27 czerwca 2006 r. (nr PBB1/4117-0029/06/3).


Spółka kupiła od czeskiego kontrahenta usługę reklamową po to, by zwiększyć sprzedaż instrumentów muzycznych. Kontrahent świadczył usługę w kilku czeskich miastach. Prezentacje i pokazy prowadzone były w szkołach i sklepach muzycznych. Ulotki reklamowe rozdawano na ulicach miast.



Firma, która wystawiła faktury za usługi reklamowe, jest kontrahentem handlowym spółki i stałym odbiorcą jej towarów w Czechach. Nie jest natomiast podmiotem świadczącym usługi reklamowe. Na świadczenie tych usług strony nie zawierały umowy. Spółka nie była pewna, czy może zaliczyć w całości wydatki na reklamę do kosztów uzyskania przychodów.



Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w wydanej decyzji w sprawie interpretacji prawa podatkowego stwierdził m.in., że kontrahent czeski reklamował na terenie Czech instrumenty muzyczne konkretnych marek, nabywane w celu dalszej sprzedaży od spółki. Jednak spółka nie zleciła kontrahentowi czeskiemu reklamy tych instrumentów.



Tym samym uznać należy, że działanie to kontrahent czeski podjął z własnej inicjatywy w celu zachęcania potencjalnych nabywców do zakupu reklamowanych towarów od kontrahenta czeskiego. Wobec tego wydatki związane z opisanymi działaniami reklamowymi pozostawały w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami kontrahenta czeskiego. Poniesienie tych wydatków spowodowało bowiem osiągniecie lub mogło wpłynąć na zwiększenie przychodów ze sprzedaży reklamowanych i sprzedawanych przez niego towarów na terenie Czech.



Jednak w świetle art. 22 ust 1 ustawy o PIT brak podstaw do zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów spółki. Wydatki na usługę reklamową potwierdzone fakturami czeskiego kontrahenta nie zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów przez spółkę.



Ewa Matyszewska

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Maciej Szulikowski

Radca Prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »