REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć VAT w przypadku przekazania zakupionego mieszkania na potrzeby działalności gospodarczej

REKLAMA

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie (Ośrodek Zamiejscowy w Elblągu) z 26 stycznia 2007 r., nr PP/E/449-2/07

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - GŁÓWNA TEZA

Prawidłowe jest stanowisko Podatnika, zgodnie z którym posiada on prawo do:
1. zakupu mieszkania i przeznaczenia jego wyłącznie na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej,
2. odliczenia 7% podatku VAT naliczonego na fakturze dokumentującej zakup lokalu mieszkalnego przeznaczonego na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej.

KOMENTARZ EKSPERTA
Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej jest prawidłowe, ponieważ o przysługiwaniu prawa do odliczenia VAT decydują 2 warunki:
- wykorzystywanie zakupionego towaru do działalności opodatkowanej, 
- możliwość zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, chyba że brak możliwości zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów, związana jest ze zwolnieniem z podatku dochodowego; w takim przypadku nie zaliczenie wydatków. Również w przypadku zakupu towarów i usług, które zaliczane są środków trwałych podlegających amortyzacji warunek  ten nie jest wymagany.
Gdy te 2 warunki są spełnione prawo do odliczenia przysługuje chyba, że dokonany zakup został wymieniony w art. 88  ustawy o VAT, jako zakup od którego nie możemy odliczyć podatku. Gdy poniesionego wydatku nie możemy zakwalifikować do jednego z wyłączeń odliczenia VAT i 2 podstawowe warunki są spełnione to przysługuje prawo do odliczenia.

Ponadto w przypadku nabycia towarów i usług, znaczenie ma ich faktyczne wykorzystanie do wykonywania czynności opodatkowanych, a nie pierwotne przeznaczenie. W przypadku gdyby podatnik nabył lokal użytkowy  i wykorzystywał go do celów prywatnych, prawo do odliczenia by nie przysługiwało mimo pierwotnego przeznaczenia lokalu. 

Interpretację skomentowała
Olga Jasielska
Ekspert z zakresu VAT

STAN FAKTYCZNY I PYTANIE PODATNIKA
W skierowanym do organu podatkowego piśmie z dnia 29 maja 2006r. Podatnik Tadeusz M. zwrócił się z wnioskiem o dokonanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.
Podatnik informuje, że zamierza zakupić jako firma, której jest właścicielem  - mieszkanie w nowobudowanym budynku i przeznaczyć je na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, polegającej na projektowaniu budowlanym sieci elektroenergetycznych. Wykonawca budynku nie sprzeciwia się wykorzystaniu lokalu mieszkalnego na biuro. Sprzedawca, z uwagi na fakt iż, przedmiotem sprzedaży jest lokal mieszkalny nalicza 7% podatek VAT. Podatnik uważa, że ma prawo odliczyć podatek VAT wykazany na fakturze.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Iławie postanowieniem Nr PP/443-14/06 z dnia 29.08.2006r. stwierdził, że stanowisko przedstawione przez Podatnika Tadeusza M., jest prawidłowe w części dotyczącej prawa do zakupu mieszkania i przeznaczenia jego wyłącznie na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej, a nieprawidłowe w części prawa do odliczenia 7% podatku VAT naliczonego na fakturze dokumentującej zakup lokalu mieszkalnego przeznaczonego na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej.

Organ podatkowy, powołując się na art. 146 ust. 1 pkt 2 oraz art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stwierdził, iż w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polski do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r. stosuje się stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 7% w odniesieniu do sprzedaży lokali mieszkalnych a stawkę podatku VAT w wysokości 22% w odniesieniu do sprzedaży lokali użytkowych.

Zaliczenie określonego produktu do właściwego ugrupowania PKWiU należy do obowiązków producenta (usługodawcy) tego produktu, ponieważ podmiot ten posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju zużytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi (pkt 7.3 Zasad). Zdaniem organu podatkowego, sprzedawca produktu nie ma obowiązku egzekwowania od nabywcy wykorzystania sprzedanego lokalu zgodnie z przeznaczeniem określonym w dokumencie sprzedaży - fakturze VAT, jednak klasyfikacja przez sprzedawcę lokalu - "lokal mieszkalny" wyznacza, jego pierwsze przeznaczenie i sposób jego wykorzystania.

W niniejszej sprawie, wg faktury VAT Podatnik nabywa lokal mieszkalny, co oznacza, że nabywa lokal przeznaczony do celów mieszkalnych. Skoro Podatnik nabywa lokal mieszkalny, którego wykorzystanie będzie inne niż do celów mieszkaniowych, tj. do wykonywania czynności opodatkowanych w zakresie projektowania budowlanego sieci elektroenergetycznych", to w ocenie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Iławie, w świetle przepisów art. 86 ust.1 i ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, Podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stawce 7% na fakturze otrzymanej przez podatnika z tytułu nabycia lokalu mieszkalnego. Nie "dodaje" tego prawa fakt, iż faktura jest wystawiona nie na osobę fizyczną, a na firmę, której Podatnik jest właścicielem.
Nie do zaakceptowania byłaby sytuacja, w której z punktu widzenia sprzedawcy sprzedawany byłby lokal mieszkalny, a z punktu widzenia nabywcy lokal użytkowy.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Iławie podzielił zatem stanowisko Podatnika w kwestii prawa do zakupu mieszkania i przeznaczenia jego tylko i wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.
Organ podatkowy wskazuje, iż w kwestii wykorzystania lokalu mieszkalnego na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej Podatnik może skorzystać praw określonych w art. 22a. 1.1), art. 22c. 2), art. 22d 2. i art. 22g. 10. ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. z 2000r. Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.).

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - ARGUMENTACJA
Działając, na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tj. z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie zmienił z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Iławie Nr PP/443-14/06 z dnia 29.08.2006r. dotyczące udzielenia Stronie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego uznające za prawidłowe stanowisko, że Podatnik ma prawo do zakupu mieszkania i przeznaczenia jego wyłącznie na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej i za nieprawidłowe, że Podatnikowi nie przysługuje praw do odliczenia 7% podatku VAT naliczonego na fakturze dokumentującej zakup lokalu mieszkalnego przeznaczonego na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej.
Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie stwierdził, że prawidłowe jest stanowisko Podatnika w zakresie:
1. prawa do zakupu mieszkania i przeznaczenia jego wyłącznie na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej,
2. prawa do odliczenia 7% podatku VAT naliczonego na fakturze dokumentującej zakup lokalu mieszkalnego przeznaczonego na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej.

Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie w uzasadnieniu swej decyzji stwierdził, co następuje.
Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo uchyla z urzędu postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4 ww. ustawy, jeżeli postanowienie, m.in. narusza prawo, orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym także jeżeli niezgodność z prawem jest wynikiem zmiany przepisów.

Pojęcie rażącego naruszenia prawa definiuje orzecznictwo sądów administracyjnych, zgodnie z którym przyjmuje się, iż rażące naruszenie prawa występuje wtedy, gdy treść rozstrzygnięcia pozostaje w wyraźnej i oczywistej sprzeczności z treścią przepisu prawa igdy charakter naruszenia powoduje, że nie może być ono zaakceptowane jako akt wydany przez organ praworządnego państwa.

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonania czynności opodatkowanych.

Kwotę podatku naliczonego, w myśl postanowień art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Ustęp 10 tego przepisu prawa określa, kiedy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje. Przepisy art. 88 ustawy o podatku VAT przewidują sytuacje, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, pomimo tego, że spełnione są generalnie przesłanki upoważniające go do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. W przypadku, gdy występują okoliczności określone brzmieniem powołanej normy, podatnik w zasadzie nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Ponieważ prawo do odliczenia podatku naliczonego jest podstawowym prawem podatnika a także fundamentalnym elementem systemu VAT, który umożliwia zachowanie zasady neutralności tego podatku, stąd regulacje prawne zawarte w art. 88 ustawy, należy uznać za przepisy szczególne i muszą one być interpretowane ściśle.

Zdaniem organu podatkowego, jeżeli podatnik nabywa lokal mieszkalny opodatkowany na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, stawką 7% VAT a jego wykorzystanie jest inne, tj. do wykonywania czynności opodatkowanych (usługi projektowania budowlanego sieci elektroenergetycznych), to Podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia.

Organ pierwszej instancji wypowiadając się co do istnienia zakazu prawa do odliczenia podatku w opisanym stanie faktycznym nie powołał normy prawnej, z której wynikałoby takie ograniczenie. Również organ odwoławczy weryfikując, w trybie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, prawidłowość podjętego rozstrzygnięcia, nie dopatrzył się, aby wśród wyłączeń wprowadzonych treścią art. 88 ustawy o podatku VAT, funkcjonowało te, o którym stanowi organ podatkowy w analizowanej sprawie.

W ocenie organu odwoławczego, tylko wystąpienie okoliczności określonych w tym przepisie uprawniałoby do stwierdzenia, iż wyłączenie z prawa do odliczenia jest tu zasadne. Brak takiej regulacji powoduje, że pytający, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT, może skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury VAT dokumentującej zakup mieszkania, które będzie przeznaczone na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, w ramach której realizowane są czynności opodatkowane podatkiem VAT.

W ustalonym stanie w sprawie zasadne jest stwierdzenie, iż weryfikowane postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Iławie Nr PP/443-14/06 z dnia 29.08.2006r. rażąco narusza przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT, stanowiący o prawie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonania czynności opodatkowanych, w warunkach nie występowania zdarzeń określonych w art. 88 tej ustawy.

Wskazać należy, iż aby skorzystać z prawa określonego w ww. przepisie prawa, podatnik musi być zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT (art. 96 ust. 1), posiadać prawidłowo wystawioną fakturę VAT (art. 106) i dokonać rozliczenia w terminie określonym ustawą (art. 86 ust. 10).

Mając, na uwadze zapis art. 14b § 5 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa istnieje konieczność zmiany z urzędu postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Iławie Nr PP/443-14/06 z dnia 29.08.2006r. dotyczącego udzielenia Stronie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie prawa do odliczenia 7% podatku VAT naliczonego na fakturze dokumentującej zakup lokalu mieszkalnego przeznaczonego na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej - uznającym stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Natomiast zaprezentowane we wniosku stanowisko Podatnika o przysługującym mu prawie do zakupu mieszkania i przeznaczenia jego wyłącznie na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej - należy uznać za prawidłowe.

Stosownie do art. 14b ust. 5 ustawy Ordynacja podatkowa zmiana albo uchylenie postanowienia wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za miesiąc następujący po miesiącu, w którym decyzja została doręczona podatnikowi. Na niniejszą decyzję służy prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji (adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Olsztynie Ośrodek Zami ejscowy w Elblągu, Plac Jagiellończyka 5, 82-300 Elbląg). Zgodnie z art. 222 ustawy Ordynacja podatkowa, odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać na dowody uzasadniające to żądanie.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Eksport usług do Turcji na nowych zasadach od stycznia 2024

    Eksport usług występuje wówczas, gdy za miejsce świadczenia usług, czyli faktycznego opodatkowania, jest terytorium innego państwa. O miejscu opodatkowania danej usługi decyduje nie miejsce jej faktycznego wykonania, ale wskazane przepisami ustawy o VAT „miejsce jej świadczenia”. Charakterystyką usługi wykonanej poza granice terytorium kraju to takie świadczenie, od którego zobowiązanym do rozliczenia VAT jest zagraniczny nabywca tej usługi. Dla polskiego usługodawcy jest ona wówczas czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (NP) w VAT.

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    Jak rozpoznać pellet dobrej jakości? Jak sprawdzić samemu?

    Jakość pelletu jest kluczowym czynnikiem decydującym o jego efektywności i bezpieczeństwie użytkowania. Niezależnie od tego, czy wykorzystujemy go do ogrzewania domu, czy jako surowiec w przemyśle, istnieją cechy, na które warto zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że wybieramy produkt najwyższej jakości.

    REKLAMA