| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Wyjaśnienia > Rozliczenie kosztów zależy od metody ewidencji

Rozliczenie kosztów zależy od metody ewidencji

Dokumenty kosztowe, wystawione z datą dotyczącą 2006 roku, a zapłacone w 2007 roku, powinny być wpisane w koszty uzyskania przychodów 2007 roku. - Postanowienie naczelnika Urzędu Skarbowego w Tomaszowie Mazowieckim z 29 maja 2007 r., nr U.S.I/3.415-17/2007.


JAKI PROBLEM ROZSTRZYGNĄŁ URZĄD


W którym roku podatkowym podatnik powinien wpisać w koszty uzyskania przychodów faktury (i inne dokumenty) wystawione w 2006 roku, a zapłacone w 2007 roku?


ODPOWIEDŹ URZĘDU


Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.; dalej ustawa o PIT) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy o PIT.


Przedsiębiorcy, którzy stale w każdym roku podatkowym prowadzą podatkową księgę przychodów i rozchodów w sposób umożliwiający wyodrębnienie kosztów odnoszących się tylko do tego roku podatkowego, mogą stosować zasady określone w art. 22 ust. 5-5c ustawy o PIT dla prowadzących księgi rachunkowe. W takim przypadku, stosownie do art. 22 ust. 6b ustawy o PIT, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu.


Zatem przedsiębiorcy prowadzący księgę przychodów i rozchodów mają do wyboru dwie metody ewidencjonowania wydatków: na zasadach podobnych do prowadzących księgi rachunkowe lub w sposób uproszczony.


Pierwsza metoda polega na powiązaniu wydatków z uzyskiwanymi przychodami, którym te wydatki mają służyć. Druga - na ewidencjonowaniu kosztów w dacie ich poniesienia, bez konieczności przyporządkowywania ich do lat podatkowych, w których pojawił się związany z nimi przychód.


Podatnik w omawianej sytuacji prowadził w 2006 roku podatkową księgę przychodów i rozchodów na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy o PIT. Oznacza to, że przyjmując na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy o PIT koszty w podatkowej księdze ujmował je z chwilą dokonania zapłaty, a zatem w świetle obowiązujących w 2006 roku przepisów faktury z grudnia 2006 r. podatnik powinien zaksięgować w styczniu 2007 r.


Wobec braku przepisów przejściowych, dotyczących kosztów uzyskania przychodów, faktura wystawiona w 2006 roku księgowana na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy o PIT nie może być ujęta w podatkowej księdze przychodów i rozchodów zarówno w roku 2006, jak i 2007.


Biorąc jednak pod uwagę ogólną definicję kosztów podatkowych, wyrażoną w art. 22 ust. 1 ustawy o PIT, podatnik powinien przedmiotowe faktury ująć w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w styczniu 2007 r.


EWA MATYSZEWSKA

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Accace Poland

Accace wywodzi się z Europy Środkowo-Wschodniej. Naszymi założycielami są przedsiębiorcy, którzy podjęli się zaoferowania klientom usług najwyższej jakości, w rozsądnych cenach, wykonywanych przez wykwalifikowanych profesjonalistów. Przez lata Accace stał się jedną z najbardziej dynamicznych firm outsourcingowych i doradczych w regionie.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »