| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Wyjaśnienia > Rozliczenie kosztów zależy od metody ewidencji

Rozliczenie kosztów zależy od metody ewidencji

Dokumenty kosztowe, wystawione z datą dotyczącą 2006 roku, a zapłacone w 2007 roku, powinny być wpisane w koszty uzyskania przychodów 2007 roku. - Postanowienie naczelnika Urzędu Skarbowego w Tomaszowie Mazowieckim z 29 maja 2007 r., nr U.S.I/3.415-17/2007.


JAKI PROBLEM ROZSTRZYGNĄŁ URZĄD


W którym roku podatkowym podatnik powinien wpisać w koszty uzyskania przychodów faktury (i inne dokumenty) wystawione w 2006 roku, a zapłacone w 2007 roku?


ODPOWIEDŹ URZĘDU


Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.; dalej ustawa o PIT) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy o PIT.


Przedsiębiorcy, którzy stale w każdym roku podatkowym prowadzą podatkową księgę przychodów i rozchodów w sposób umożliwiający wyodrębnienie kosztów odnoszących się tylko do tego roku podatkowego, mogą stosować zasady określone w art. 22 ust. 5-5c ustawy o PIT dla prowadzących księgi rachunkowe. W takim przypadku, stosownie do art. 22 ust. 6b ustawy o PIT, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu.


Zatem przedsiębiorcy prowadzący księgę przychodów i rozchodów mają do wyboru dwie metody ewidencjonowania wydatków: na zasadach podobnych do prowadzących księgi rachunkowe lub w sposób uproszczony.


Pierwsza metoda polega na powiązaniu wydatków z uzyskiwanymi przychodami, którym te wydatki mają służyć. Druga - na ewidencjonowaniu kosztów w dacie ich poniesienia, bez konieczności przyporządkowywania ich do lat podatkowych, w których pojawił się związany z nimi przychód.


Podatnik w omawianej sytuacji prowadził w 2006 roku podatkową księgę przychodów i rozchodów na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy o PIT. Oznacza to, że przyjmując na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy o PIT koszty w podatkowej księdze ujmował je z chwilą dokonania zapłaty, a zatem w świetle obowiązujących w 2006 roku przepisów faktury z grudnia 2006 r. podatnik powinien zaksięgować w styczniu 2007 r.


Wobec braku przepisów przejściowych, dotyczących kosztów uzyskania przychodów, faktura wystawiona w 2006 roku księgowana na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy o PIT nie może być ujęta w podatkowej księdze przychodów i rozchodów zarówno w roku 2006, jak i 2007.


Biorąc jednak pod uwagę ogólną definicję kosztów podatkowych, wyrażoną w art. 22 ust. 1 ustawy o PIT, podatnik powinien przedmiotowe faktury ująć w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w styczniu 2007 r.


EWA MATYSZEWSKA

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Galt

Prawo, podatki, księgowość

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »