REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do kiedy zachowują ważność stare banderole na wyroby tytoniowe

REKLAMA

Ministerstwo Finansów potwierdziło, że stare banderole na wyroby tytoniowe straciły ważność 30 czerwca 2009 r. Dlatego od 1 lipca 2009 r. na stare banderole należy naklejać legalizacyjne znaki akcyzy. Komunikat został wydany w związku z pojawiającymi się opiniami, że banderole tracą ważność dopiero od 1 września br.

Zgodnie z przepisami przejściowymi stare znaki akcyzy zachowują ważność przez okres sześciu miesięcy od wprowadzenie nowych. Skoro zatem nowe banderole zaczęły obowiązywać od 1 marca 2009 r. z dniem wejścia w życie nowej ustawy o akcyzie, to termin utraty ważności starych znaków akcyzy upływa po sześciu miesiącach, czyli z końcem sierpnia 2009 r. Sześciomiesięczny, wydłużony termin obowiązywania wycofanych znaków akcyzy należałoby liczyć od dnia wejścia w życie nowej ustawy o podatku akcyzowym z 6 grudnia 2008 r., tj. od 1 marca 2009 r., a nie - jak sugeruje Ministerstwo Finansów w poniższym komunikacie - od 1 stycznia 2009 r.

Autopromocja

Komunikat Ministerstwa Finansów w sprawie terminu ważności dotychczasowego wzoru banderol na wyroby tytoniowe

Nowe wzory banderol wprowadzone zostały rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 listopada 2008 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. Nr 208, poz. 1309). Zgodnie z § 2 ww. rozporządzenia nowe wzory banderol na wyroby tytoniowe zostały wprowadzone z dniem 1 stycznia 2009 r., natomiast nowe wzory banderol na wyroby spirytusowe i winiarskie z dniem 1 marca 2009 r.

Sześciomiesięczny okres ważności dotychczasowych wzorów znaków akcyzy liczony jest od wprowadzenia nowych wzorów znaków akcyzy. Mówi o tym zarówno art. 105 ust. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), jak również art. 134 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11). Nie można utożsamiać zmiany „wzoru znaku akcyzy” ze zmianą przepisów określających funkcjonowanie systemu oznaczania.

Przepisy regulujące oznaczanie wyrobów akcyzowych znakami akcyzy wyraźnie wskazują w jakich przypadkach następuje zmiana wzorów znaków akcyzy.

Zgodnie z objaśnieniami do wzorów banderol podatkowych i legalizacyjnych zawartymi w załączniku nr 1 i 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz.U. Nr 32, poz. 250) zmiany innych właściwości wzorów banderol niż właściwości określone w tym załączniku oraz zmiany roku wytworzenia i numerów ewidencyjnych banderol nie stanowią zmiany wzorów banderol. Zapis ten jest nieodłączną częścią opisu banderol powtarzaną konsekwentnie w każdym rozporządzeniu określającym wzory banderol. Jego celem jest wyraźne wskazanie, w jakich przypadkach mamy do czynienia z wprowadzeniem nowych wzorów znaków akcyzy. Ma to ogromne znaczenie z uwagi na konsekwencje jakie pociąga za sobą wprowadzenie nowych wzorów znaków akcyzy. Należy nadmienić, że wzorem znaku akcyzy jest jego postać graficzna umieszczona w załączniku do rozporządzenia wraz z opisem widniejących na nim elementów. Na wzór składają się określone wymiary, szata graficzna, kolorystyka, napisy. Ze zmianą wzoru mamy zatem do czynienia jedynie wtedy, jeżeli jeden z opisanych elementów ulegnie zmianie np. zmieni się kolor banderoli, napis albo jakikolwiek inny widoczny element tego znaku z wyjątkiem roku oraz numeru ewidencyjnego nadrukowanego na banderoli.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z powyższym wydane na podstawie ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. Nr 32, poz. 250) nie wprowadziło nowych wzorów znaków akcyzy.

Wydanie nowego aktu prawnego czy jego nowelizacja nie oznacza więc automatycznie zmiany wzoru znaków akcyzy chyba, że jest to celem tego aktu prawnego.

W przeciwnym wypadku każda zmiana aktu prawnego wiązałaby się ze zmianą wzoru znaków akcyzy, a więc koniecznością nanoszenia na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych banderol legalizacyjnych oraz koniecznością zwrotu banderol niewykorzystanych. Aby nie doszło do takiej sytuacji przepisy wskazują w jakich okolicznościach możemy mówić o zmianie wzorów znaków akcyzy.

W świetle powyższego, należy stwierdzić, że nowe wzory banderol na wyroby tytoniowe zostały wprowadzone z dniem 1 stycznia 2009 r. na podstawie wymienionego na wstępie notatki rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 listopada 2008 r. i od tej daty należy liczyć okres przez jaki zachowują ważność dotychczasowe wzory znaków akcyzy naniesione na wyroby tytoniowe przed wprowadzeniem nowych wzorów.

Oznacza to, że 6 miesięczny okres ważności dotychczasowych wzorów znaków akcyzy na wyroby tytoniowe upływa z dniem 30 czerwca 2009 r.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

REKLAMA