REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w Kodeksie postępowania karnego

Aneta Walewska-Borsuk
Marta Musioł

REKLAMA

Wreszcie organy karne RP doczekały się uregulowania zasad współpracy z organami karnymi innych państw członkowskich UE w zakresie wzajemnego przepływu informacji o ściganiu karnym. Od 17 października 2012 r. zasady te obowiązują bowiem w Kodeksie postępowania karnego (art. 592a – art. 592f ), zmienionym ustawą z 31 sierpnia 2012 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania karnego (Dz. U. z 2012 r., poz. 1091).


Nowe przepisy zobowiązują polskie sądy karne i prokuratorów do zasięgnięcia informacji o postępowaniach karnych prowadzonych przez właściwe organy karne innych państw członkowskich UE w sprawach o przestępstwa popełnione: za granicą przez obywatela RP oraz na terytorium RP przez cudzoziemca, a także w sytuacji, gdy istnieje przypuszczenie wszczęcia postępowań karnych  o ten samym czyn tej samej osoby na terytorium RP oraz w innym państwie członkowskim UE. Nowelizacja Kodeksu postępowania karnego nakłada również na polskie sądy karne i prokuratorów obowiązek udzielenia organom karnym innych państw członkowskich UE, w zakreślonym przez nie terminie, informacji o postępowaniach karnych prowadzonych na terytorium RP.  Z całą pewnością  regulacje te zapewnią skuteczniejszy przepływ informacji o postępowaniach karnych prowadzonych na terytorium RP i innych państw członkowskich UE, a także przyczynią się do redukcji liczby sytuacji, w których organy karne RP i innych państw członkowskich UE będą prowadzić postępowanie karne o ten sam czyn tej samej osoby. Na wypadek wystąpienia takich sytuacji, znowelizowane przepisy wprowadziły wymóg przeprowadzenia przez polskie sądy karne i prokuratorów konsultacji z właściwymi sądami i innymi organami karnymi państw członkowskich UE oraz wystąpienia z wnioskiem o przejęcie albo przekazanie ścigania karnego.

Autopromocja

Co istotne, w nowych przepisach wskazano organ UE, do którego polskie sądy karne lub prokuratorzy mogą zgłosić się w przypadku powstania wątpliwości u jakiego sądu lub organu karnego państwa członkowskiego UE zasięgnąć informacji o postępowaniach karnych zawierających element transgraniczny (np. dotyczących przestępstw popełnionych za granicą przez obywatela RP lub przestępstw popełnionych na terytorium RP przez cudzoziemca). Tym organem jest Europejska Sieć Sądowa. Natomiast, gdy wątpliwości polskich sądów karnych lub prokuratorów dotyczyłyby właściwości państwa, które powinno przejąć ściganie, pomocą służy Eurojust (tj. European Union's Judicial Cooperation Unit). Ten organ UE wydaje opinię co do właściwości danego państwa członkowskiego i jego organów karnych.

Aby opisane wyżej zmiany Kodeksu postępowania karnego uczynić bardziej przystępnymi posłużymy się przykładem obywatela państwa członkowskiego UE (innego niż RP), który obecny w charakterze kibica na Stadionie Narodowym w Warszawie, w czasie trwania jednego z meczy piłkarskich, pobił innego kibica. W takiej sytuacji, w związku z wprowadzoną nowelizacją, polski prokurator powinien wystąpić do właściwego organu państwa członkowskiego UE, którego obywatelem jest sprawca pobicia, z zapytaniem, czy toczy się przeciwko niemu postępowanie karnego o to pobicie. W zależności od uzyskanych informacji, polski prokurator lub sąd będzie prowadził postępowanie karne przeciwko temu sprawcy pobicia albo przekaże ściganie tego czynu właściwemu organowi państwa  członkowskiego UE.

Niemniej jednak zaprezentowana wyżej zmiana przepisów Kodeksu postępowania karnego w zakresie przepływu informacji z zakresu ścigania karnego, nie jest najważniejsza. Od 1 grudnia 2012 r. wejdą w życie przepisy nowelizacji, umożliwiające polskim organom karnym wystąpienie do organów innych państw członkowskich UE o wykonanie orzeczonego środka zapobiegawczego oraz gwarantujące organom karnym innych państw członkowskich UE wykonanie na terytorium RP orzeczenia wydanego w celu zapewnienia prawidłowego toku postępowania, w innym, niż RP, państwie członkowskim UE. O wykonanie  orzeczonego środka zapobiegawczego polski sąd karny lub prokurator będzie mógł każdorazowo zwrócić się do sądu lub innego organu tylko jednego państwa  członkowskiego UE, w którym oskarżony posiada legalne stałe miejsce pobytu, o ile przebywa on w tym państwie lub oświadczy, że zamierza tam powrócić. Przy czym, na wniosek  oskarżonego polskie organa będą uprawnione do zwrócenia się również do innego państwa członkowskiego niż państwo legalnego stałego miejsca pobytu oskarżonego, za zgodą właściwego sądu lub innego organu tego państwa. Jednocześnie, na zasadzie wzajemności organy karne państwa członkowskiego UE, innego niż RP, będą mogły wystąpić do właściwego polskiego prokuratora prokuratury rejonowej o wykonanie orzeczenia nakładającego na daną osobę ściśle określony obowiązek zmierzający do zapewnienia prawidłowego toku postępowania w tym państwie członkowskim. Nie ulega wątpliwości, że wprowadzenie tych przepisów usprawni współpracę organów karnych RP i innych państw członkowskich UE na etapie zabezpieczania  prawidłowego przebiegu postępowań karnych.

W tym miejscu odniesiemy się ponownie do przywołanego wyżej przykładu kibica - obywatela państwa członkowskiego UE (innego niż RP), który na Stadionie Narodowym w Warszawie pobił innego kibica. Załóżmy, że ten sprawca pobicia został zatrzymany przez polskie organa karne, przesłuchany, a następnie natychmiast zwolniony w związku z ustaniem przyczyny zatrzymania. Gdy ten kibic wróci na terytorium państwa członkowskiego UE, którego jest obywatelem, to polski sąd karny po wydaniu postanowienia o zastosowaniu wobec niego tymczasowego aresztowania, będzie mógł zwrócić się do właściwego organu państwa członkowskiego, do którego powrócił kibic, o wykonanie tego postanowienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Reasumując, zaprezentowana nowelizacja z całą pewnością przyczyni się do skutecznego przepływu informacji pomiędzy organami karnymi RP i państw członkowskich UE. Jest ważna również ze względu na wprowadzenie instytucji gwarantujących zabezpieczenie prawidłowego toku postępowania, na etapie przed wyrokowaniem sądu. Nie ulega wątpliwości, że opisana zmiana Kodeksu postępowania karnego istotnie wpłynie na realizację głównych postulatów wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych. Można także spodziewać się tego, że nowe przepisy poprawią efektywność działania nie tylko organów ścigania w RP i UE, ale także całego wymiaru sprawiedliwości, a docelowo wpłyną także na bezpieczeństwo obywateli państw członkowskich UE.

 

Aneta Walewska-Borsuk, aplikant adwokacki
Marta Musioł, młodszy prawnik

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kasowy PIT: Projekt ustawy trafił do konsultacji. Nowe przepisy od 1 stycznia 2025 r. Kto z nich skorzysta?

Prawo do tzw. kasowego PIT będzie warunkowane wysokością przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie osiągniętych w roku poprzednim - nie będzie ona mogła przekroczyć kwoty odpowiadającej równowartości 250 tys. euro. Projekt ustawy wprowadzającej kasowy PIT trafił do konsultacji międzyresortowych.

Jak przygotować się do ESG? Oto przetłumaczony unijny dokument dla firm: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”

Jak małe i średnie firmy mogą przygotować się do ESG? Krajowa Izba Gospodarcza przetłumaczyła unijny dokument dla MŚP: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”. Dokumentu po polsku jest dostępny bezpłatnie.

Czy to nie dyskryminacja? Jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności, a inny już nie, bo spółka miała jednego wierzyciela

Czy mamy do czynienia z dyskryminacją, gdy jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności za zobowiązania spółki przez zgłoszenie w porę wniosku o ogłoszenie jej upadłości, podczas gdy inny nie może tego zrobić tylko dlatego, że spółka miała jednego wierzyciela? Czy organy skarbowe mogą dochodzić zapłaty podatków od takiego członka zarządu bez wcześniejszego wykazania, że działał on w złej wierze albo w sposób niedbały? Z takimi pytaniami do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wystąpił niedawno polski sąd.

Kasowy PIT - projekt ustawy opublikowany

Projekt ustawy o kasowym PIT został opublikowany. Od kiedy wchodzi w życie? Dla kogo jest kasowy PIT? Co to jest i na czym polega?

Obligacje skarbowe [maj 2024 r.] - oprocentowanie i oferta obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w maju 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmieniły się w porównaniu do oferowanych w kwietniu br. Od 25 kwietnia można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Kasowy PIT dla przedsiębiorców z przychodami do 250 tys. euro od 2025 roku. I tylko do transakcji fakturowanych [projekt ustawy]

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 24 kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ta nowelizacja przewiduje wprowadzenie kasowej metody rozliczania podatku dochodowego. Z tej metody będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność, a także ci przedsiębiorcy, których przychody w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Coraz więcej kontroli firm logistycznych. Urzędy celno-skarbowe sprawdzają pozwolenia na uproszczenia celne

Urzędy celno-skarbowe zintensyfikowały kontrole firm logistycznych. Chodzi o monitoring pozwoleń na uproszczenia celne, szczególnie tych wydanych w czasie pandemii. Jeśli organy celno-skarbowe natrafią na jakiekolwiek uchybienia, to może dojść do zawieszenia pozwolenia, a nawet jego odebrania.

Ostatnie dni na złożenia PIT-a. W pośpiechu nie daj szansy cyberoszustowi! Podstawowe zasady bezpieczeństwa

Obecnie już prawie co drugi Polak (49%) przyznaje, że otrzymuje podejrzane wiadomości drogą mailową. Tak wynika z najnowszego raportu SMSAPI „Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024”. Ok. 20% Polaków niestety klika w linki zawarte w mailu, gdy wiadomość dotyczy ważnych spraw. Jak zauważa Leszek Tasiemski, VP w firmie WithSecure – ostatnie dni składania zeznań podatkowych to idealna okazja dla oszustów do przeprowadzenia ataków phishingowych i polowania na nieuważnych podatników.

Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

REKLAMA