REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana ustawy o usługach płatniczych

REKLAMA

Celem nowelizacji ustawy o usługach płatniczych, która weszła w życie 1 stycznia 2014 r., jest uregulowanie podstawowych zasad funkcjonowania rynku krajowych transakcji płatniczych dokonywanych przy użyciu kart płatniczych.

Autopromocja

 

 

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Podmioty, których dotyczą wprowadzone zmiany zostały zobligowane do dostosowania swojej działalność w tym zakresie w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie nowelizacji.

Zmiany wprowadziła ustawa z dnia 30 sierpnia 2013 r. o zmianie ustawy o usługach płatniczych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1271).


Definicja organizacji kartowej


Nowelizacja wprowadziła i zdefiniowała nowe pojęcia mające kluczowe znaczenie dla rynku krajowych transakcji kartowych
. Wśród nowych określeń znalazły się pojęcia: krajowej transakcji płatniczej, opłaty interchange, organizacji kartowej oraz wydawcy karty płatniczej. Szczególnie ważna jest w tym zakresie definicja organizacji kartowej. Zgodnie z jej brzmieniem, przez tego typu organizację należy rozumieć podmiot określający zasady wydawania i akceptowania kart płatniczych, zawierający umowy z wydawcami kart płatniczych lub agentami rozliczeniowymi.

Z uwagi na treść pozostałych zmian, równie znaczące jest nowe pojęcie opłaty interchange. Zgodnie z przyjętą w nowelizacji definicją, opłata interchange jest to ustalona przez organizację kartową opłata uiszczana przez agenta rozliczeniowego na rzecz wydawcy karty płatniczej. W potocznym rozumieniu taka opłata to swego rodzaju prowizja, którą pobierają banki od transakcji dokonywanych kartami płatniczymi. Doniosła zmiana, która dotyczy opłaty interchange polega na ustaleniu jej maksymalnej wysokości.

Zmiany w ustawie o rachunkowości w 2015 r.


Stawka opłaty interchange


Według nowych przepisów, stawka opłaty interchange nie może przekroczyć 0,5% wartości jednostkowej krajowej transakcji przy użyciu karty płatniczej
. Jednocześnie postanowiono, że w przypadku określenia w umowie opłaty interchange w kwocie przewyższającej tę wartość, strony takiej umowy będą obowiązane stosować maksymalną stawkę ustawową. Jak założył przy tym ustawodawca, takie przeciwdziałanie stosowaniu zawyżonych stawek opłat interchange ma przyczynić się do zwiększenia dostępności bezgotówkowej formy płatności dla wszystkich konsumentów.

Na zasadach określonych w nowelizacji, wskazana powyżej maksymalna stawka opłaty interchange nie ma jednak zastosowania do transakcji płatniczych dokonywanych przez nowe organizacje kartowe przy użyciu karty płatniczej wydawanej w ramach umowy z tymi organizacjami. Wyłączenie to będzie jednak obowiązywać tylko w okresie 3 lat od rozpoczęcia działalności przez te organizacje. Zgodnie z intencją ustawodawcy, tego typu uprzywilejowanie ma stanowić zachętę do tworzenia nowych organizacji kartowych.

Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Praw

 


Obowiązki informacyjne


Kolejną ze zmian przyjętych w drodze nowelizacji jest nałożenie na organizacje kartowe, wydawców kart płatniczych oraz agentów rozliczeniowych obowiązku udostępniania na swoich stronach internetowych informacji o aktualnych stawkach opłaty interchange. W przypadku tej zmiany, zamierzeniem ustawodawcy było zapewnienie uczestnikom rynku kartowego pełnej wiedzy o kosztach związanych z użytkowaniem kart płatniczych.  

Nowelizacja przewidziała także pewien mechanizm mający ograniczyć wpływ zawieranych przez organizacje kartowe porozumień o wzajemnym respektowania swoich zasad. W tym celu przyjęto przepis, zgodnie z którym postanowienia umowne zobowiązujące do stosowania zasad nałożonych przez organizację kartową dla transakcji płatniczych z użyciem kart płatniczych wydanych w ramach umowy z inną organizacją kartową są nieważne. Ponadto wprowadzono regulację, która ma służyć zapewnieniu konkurencyjności na rynku kartowym oraz ułatwieniu zaistnienia na tym rynku nowym organizacjom kartowym. Takie cele ma spełnić przepis, który stanowi, że nieważne są postanowienia umowne uniemożliwiające akceptantowi promowanie określonych form płatności, w tym oferowanie zniżki.

Nowy wzór deklaracji VAT-11 od 1 lutego 2014 r.


Zakaz pobierania opłat


Istotna zmiana polega także na wprowadzeniu zakazu pobierania przez organizacje kartowe
opłat z tytułu krajowej transakcji płatniczej przy użyciu karty płatniczej wydanej w ramach umowy z inną organizacją kartową.

Podsumowując, na podstawie nowelizacji wprowadzono istotne zmiany w zakresie regulacji dotyczących krajowego rynku kartowego. Najistotniejszą z nich jest określenie maksymalnej stawki opłaty interchange wynoszącej 0,5% wartości jednostkowej krajowej transakcji przy użyciu karty płatniczej. Zmiany wprowadzone nowelizacją mają służyć przede wszystkim rozwojowi obrotu bezgotówkowego i zwiększeniu dostępności dla konsumentów nowoczesnych instrumentów płatniczych. W przyszłości przekonamy się, czy wprowadzone w tym celu rozwiązania osiągną zamierzony skutek.

 

Podstawa opodatkowania w VAT w 2014 r.

Zapraszamy na forum Księgowość

 

Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

REKLAMA