Racjonalizacja i uproszczenie procedur podatkowych oraz uszczelnienie systemu poboru podatków - to najważniejsze cele zmian zaproponowanych w założeniach do projektu ustawy. Propozycje te z jednej strony są reakcją na bieżące, pilne potrzeby podatników, z drugiej - pozwolą sprawniej zwalczać oszustwa podatkowe i reagować na patologiczne zachowania.
Wprowadzenie pełnomocnictw ogólnych w procedurach podatkowych
Aktualnie pełnomocnik ma obowiązek złożenia pełnomocnictwa oddzielnie do każdej sprawy. Proponuje się wprowadzenie pełnomocnictwa ogólnego do reprezentowania we wszystkich sprawach podatkowych. Pełnomocnictwo ogólne będzie składane w formie elektronicznej do centralnego rejestru i nie będzie podlegać opłacie skarbowej. Nadal będzie istnieć opcja złożenia pełnomocnictwa szczególnego (papierowego lub elektronicznego) ważnego tylko do konkretnej sprawy.
reklama
reklama
Informatyzacja sprawdzania dokumentacji księgowej
Proponuje się wprowadzenie ujednoliconej formy elektronicznych raportów z ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych. Takie raporty będą przekazywać, na żądanie organu w ramach toczącej się procedury, ci podatnicy, którzy księgowość podatkową prowadzą elektronicznie. Pozwoli to szybciej przeanalizować dane, skróci czas kontroli i ograniczy angażowanie podatnika. Przewiduje się długie vacatio legis w celu sprawnego przygotowania podatników do tej nowej formy kontaktu.
Co się zmieni w Ordynacji podatkowej?
Unowocześnienie doręczania pism urzędu
Będzie możliwe m.in. wskazanie adresu do korespondencji (innego niż zamieszkania) oraz doręczenie na skrytkę pocztową. Proponuje się przyspieszenie i zmniejszenie kosztów doręczania pism pełnomocnikom zawodowym (adwokat, radca prawny, doradca podatkowy) przez doręczenie elektroniczne.