| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Zmiany prawa > Nowe zasady zawierania umów konsumenckich w 2015 r.

Nowe zasady zawierania umów konsumenckich w 2015 r.

Ustawa o prawach konsumenta, podpisana niedawno przez prezydenta, reguluje zasady zawierania umów konsumenckich w lokalu oraz poza lokalem przedsiębiorstwa, jak również obowiązki informacyjne wobec klientów i procedurę odstąpienia od umowy. Zmiany zaczną obowiązywać w 2015 r.

Ustawa o prawach konsumenta (dalej - ustawa) z 30 maja br. przewiduje, że brak odpowiedzi klienta na niezamówione świadczenie nie będzie oznaczać wyrażenia zgody na zawarcie umowy. Najpóźniej w chwili wyrażenia zgody przez klienta na podpisanie umowy przedsiębiorca będzie musiał poinformować go w precyzyjny sposób m.in. o łącznej kwocie lub wynagrodzeniu za świadczenie wraz z podatkami. Przedsiębiorca będzie miał obowiązek uzyskać zgodę na ewentualne płatności, które nie były wcześniej przewidziane.

Zawieranie umów przez telefon

Uregulowane zostały zasady zawierania umów przez telefon. Obecnie taka forma zawierania umów budzi wiele zastrzeżeń i wątpliwości klientów, część firm bowiem traktuje już samą rozmowę z konsumentem jako podpisanie umowy w tej formie.

W myśl nowej ustawy jeżeli przedsiębiorca kontaktuje się z konsumentem przez telefon w celu zawarcia umowy na odległość, będzie miał obowiązek na początku rozmowy poinformować konsumenta o tym celu, a ponadto podać identyfikujące go dane oraz dane identyfikujące osobę, w imieniu której telefonuje. Ponadto w przypadku rozmowy z klientem w kwestii zawarcia umowy przez telefon, przedsiębiorca będzie musiał potwierdzić treść proponowanej umowy utrwaloną na papierze lub innym trwałym nośniku. Oświadczenie konsumenta o zawarciu umowy będzie musiało zostać utrwalone również na papierze lub innym trwałym nośniku po otrzymaniu potwierdzenia. Przedsiębiorca będzie musiał przekazać konsumentowi potwierdzenie zawarcia umowy na odległość na trwałym nośniku najpóźniej w chwili dostarczenia rzeczy lub przed rozpoczęciem świadczenia usługi.

Zapisz się na nasz newsletter

Polecamy: Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Odstąpienie od umowy

Zgodnie z nową ustawą konsument,  który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa będzie mógł w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów, z wyjątkiem np. kosztów ponadstandardowego dostarczenia rzeczy.

Bieg terminu do odstąpienia od umowy będzie się rozpoczynał:

1) w przypadku, kiedy w wykonaniu której przedsiębiorca wydaje rzecz, będąc zobowiązany do przeniesienia jej własności – od objęcia rzeczy w posiadanie przez konsumenta lub wskazaną przez niego osobę trzecią inną niż przewoźnik, a w przypadku umowy, która:

- obejmuje wiele rzeczy, które są dostarczane osobno, partiami lub w częściach – od objęcia w posiadanie ostatniej rzeczy, partii lub części;

- polega na regularnym dostarczaniu rzeczy przez oznaczony czas – od objęcia w posiadanie pierwszej z rzeczy;

Zmiany w ustawach podatkowych w 2015 r.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

2) dla pozostałych umów – od dnia zawarcia umowy.

Po odstąpieniu umowy przez klienta oferta przestaje wiązać, a przedsiębiorca będzie musiał nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy.

Ustawa zawiera ponadto wzór odstąpienia od umowy. Prezydent podpisał omawianą ustawę o prawach konsumenta 17 czerwca br. Wejdzie ona w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Wojciech Szlawski

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »