| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Zmiany prawa > Odliczenie według proporcji, odwrotne obciążenie i ulga na złe długi - zmiany VAT 2015

Odliczenie według proporcji, odwrotne obciążenie i ulga na złe długi - zmiany VAT 2015

Ministerstwo Finansów przygotowało nowy projekt ustawy o zmianie ustawy o VAT, który zawiera szereg rozwiązań istotnych dla podatników. Proponuje się zmiany w zakresie odliczania VAT dla zakupionych towarów i usług wykorzystywanych dla celów mieszanych (odliczenie według proporcji), przepisów dotyczących mechanizmu odwrotnego obciążenia oraz stosowania ulgi na złe długi. Nowe regulacje mają wejść w życie w od 1 stycznia 2015 r.

MF nie zakłada w projekcie założeń definicji działalności niepodlegającej VAT, a zdecydowanie należałoby rozważyć wprowadzenie takiej definicji, w szczególności wskazując, że sposób kalkulacji proporcji powinien odpowiadać specyfice prowadzonej przez podatnika działalności. Spośród najbardziej oczywistych przykładów przychodów osiąganych przez podatników, które nie podlegają VAT są dywidendy, przychody z tytułu kar umownych czy sprzedaży wierzytelności oraz przychody z tytułu podatków w przypadku jednostek samorządu terytorialnego. W tym zakresie rodzi się pytanie, czy przychody z dywidend osiąganych przez np. spółkę holdingową stanowią działalność niepodlegającą VAT w rozumieniu MF? Bazując na wytrychu w postaci „specyfiki prowadzonej działalności”, wskazanej przez MF istnieje ryzyko wielu sporów w tym zakresie. Proponujemy zatem wprowadzenie definicji działalności niepodlegającej VAT, tak aby uniknąć sporów i zapewnić pewność prawną podatnikom.

Polecamy: Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

W projekcie założeń do zmian MF postuluje, aby w „razie zmiany stosunków gospodarczych powodujących rażącą nieadekwatność sposobu określenia proporcji (…) postanowienie wygasało (…)”. W naszej ocenie, wprowadzenie klauzul generalnych w tym zakresie przyznaje organom podatkowym zbyt duży zakres uznaniowości, w szczególności z uwagi na fakt, że ustalenie z organami podatkowymi sposobu określania proporcji miałoby obowiązywać przez określony czas. Przyznanie organom podatkowym tak szerokiego zakresu uznaniowości może w konsekwencji prowadzić do braku pewności prawnej podmiotów, które ustaliły z organami sposób kalkulacji współczynnika. Wobec powyższego propozycję tę oceniamy negatywnie.

Projekt założeń nie wskazuje także jaka będzie relacja w zakresie sposobu ustalania współczynnika, pomiędzy postanowieniami wydawanymi przez naczelników urzędu skarbowego oraz indywidualnymi interpretacjami prawa podatkowego, o których mowa w Rozdziale 1a Ordynacji podatkowej. Proponujemy jednoznaczne uregulowanie tej kwestii.

Czy list ostrzegawczy ograniczy oszustwa w VAT?

II. Zmiany w zakresie przepisów dotyczących mechanizmu odwrotnego obciążenia

Wprowadzone w październiku 2013 roku przepisy, mające na celu uniemożliwienie nieuczciwym podatnikom wyłudzenia VAT w obrocie paliwami i stalą, są rozwiązaniem dobrym, i co najważniejsze skutecznym – co potwierdza szereg badań i raportów w tym zakresie. Uwzględniając powyższe, trudno jest zrozumieć przyczynę, dla której MF planuje wprowadzić wyjątek od październikowych regulacji, wskazując że mechanizm odwrotnego obciążenia nie będzie miał zastosowania w przypadku dostaw towarów wykazanych w załączniku nr 11 nieprzekraczających w danym dniu 20 000 zł netto. Jest to swoista furtka dla nieuczciwych podmiotów do ponownego wykorzystania systemu VAT do wyłudzeń podatku, co odbywać się będzie zarówno ze szkodą dla sektora stalowego, jak i dla fiskusa. Korzystne rozwiązania wprowadzone w życie od 1 października 2013 r. nie powinny być w tym zakresie modyfikowane. Nie ma bowiem żadnego uzasadnienia dla tworzenia takiego wyłomu w przepisach, a planowane zmiany godzą w interesy podmiotów prowadzących uczciwą działalność, w związku z czym propozycję tę należy ocenić jednoznacznie negatywnie.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

III. Zmiany dotyczące stosowania ulgi na złe długi

Planowane zmiany należy ocenić pozytywnie. MF powinien rozważyć również możliwość wprowadzenia ulgi na złe długi w odniesieniu do transakcji z podmiotami niebędącymi podatnikami (w szczególności osoby fizyczne). Rozwiązanie takie byłoby zgodne z regulacjami wspólnotowymi i eliminowałoby istniejącą obecnie niezgodność. W regulacjach wspólnotowych nie przewidziano bowiem możliwości wyłączenia stosowania ulgi na złe długi w relacji podatnik-konsument, w sytuacji, w której nabywcy nie uiścili płatności (zwłaszcza, gdy prawo do skorzystania z ulgi na złe długi przysługuje im w sytuacji, gdy kontrahentami są podatnicy).


Źródło: Instytut Interwencji Gospodarczych BCC

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Sylwia Konik

Współwłaściciel Recrutamos, Konsultant projektów Direct Search/Executive Search

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »