| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Zmiany prawa > Uczciwi podatnicy pod większą ochroną administracji podatkowej

Uczciwi podatnicy pod większą ochroną administracji podatkowej

Z dniem 1 kwietnia br. wchodzi w życie nowelizacja Ustawy o urzędach i izbach skarbowych. Zasadniczym celem zmian jest zwiększenie wsparcia i ochrony uczciwych podatników, szybka i wiarygodna informacja podatkowa oraz aktywniejsze zwalczanie przestępstw podatkowych.

Intensywne zmiany w strukturze i sposobie pracy Administracji Podatkowej są konsekwencją nowelizacji Ustawy o urzędach i izbach skarbowych.  W podpisanym przez Jacka Kapicę - Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów dokumencie pt. „System Obsługi i Wsparcia Podatnika" zdefiniowany został nowy system, mający wspierać podatników w realizacji obowiązków podatkowych w konkretnych sytuacjach.

Konsolidacja usług pomocniczych w izbach i urzędach skarbowych umożliwi przesunięcie wygospodarowanych etatów do bezpośredniej obsługi podatnika.  Korzystnie wpłynie to na wydajność, przejrzystość i szybkość działania administracji, jakość jej usług, a ponadto przyniesie wymierne korzyści przedsiębiorcom i obywatelom mającym kontakt z tymi urzędami. Działania te zintensyfikowane zostaną w procedowanej właśnie ustawie o Administracji Podatkowej.

MF zaprezentowało usługę wstępnie wypełnionego zeznania podatkowego

Wzmocnienie Krajowej Informacji Podatkowej (KIP) jako głównego centrum informacji podatkowej zapewni ujednolicenie udostępnianej informacji oraz zapewni dostęp do jednolitej informacji zarówno podatnikom jak i pracownikom Administracji Podatkowej. Działalność KIP sprzyjać będzie jednolitemu stosowaniu prawa przez organy podatkowe. Wzmocnienie KIP przyspieszy również wydawanie interpretacji indywidualnych i pozwoli na skrócenie tego terminu z 3 miesięcy, przewidywanych w przepisach prawa, do 2 miesięcy.

Ministerstwo Finansów podejmuje działania pozwalające na uproszczenie obsługi podatników poprzez realizację różnych zadań w jednym miejscu. Tworzone Centra Obsługi zapewnią zestandaryzowaną i ujednoliconą w całej Administracji Podatkowej obsługę we współpracy z innymi jednostkami administracji, np. Służbą Celna i ZUS. W centrum obsługi będzie można załatwić sprawę niezależnie od miejsca zamieszkania. Utworzone zostaną stanowiska ds. wsparcia podatnika, w tym asystentów podatnika., towarzyszących mikroprzedsiębiorcom przez pierwszych 18 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej. Ich zadaniem będzie. wsparcie podatników rozpoczynających działalność w rozwiązywaniu konkretnych, indywidualnych problemów prawnych i podatkowych. Jednolite zasady postępowania w kontakcie z podatnikiem i preferowanie telefonicznej formy kontaktu w sytuacjach, kiedy nie zachodzi bezwzględna konieczność wysłania pisemnego wezwania już teraz jest standardem w obsłudze podatnika.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Łukasz Warchoł

Prawnik, ekspert w dziedzinie postępowania egzekucyjnego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »