| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Zmiany prawa > System Obsługi i Wsparcia Podatnika

System Obsługi i Wsparcia Podatnika

Wsparcie i ochrona uczciwych podatników, szybka i wiarygodna informacja podatkowa oraz aktywniejsze zwalczanie przestępstw podatkowych – to główne cele zmian wprowadzanych przez polską administrację podatkową.

Obecne intensywne zmiany w strukturze i sposobie pracy administracji podatkowej są konsekwencją  nowelizacji ustawy o urzędach i izbach skarbowych (wchodzącej w życie 1 kwietnia br.). Natomiast Jacek Kapica - Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów - podpisał niedawno dokument pt. „System Obsługi i Wsparcia Podatnika", w którym zdefiniowany został nowy system mający wspierać podatników w realizacji obowiązków podatkowych w konkretnych sytuacjach.

Konsolidacja usług pomocniczych w izbach i urzędach skarbowych ma umożliwić przesunięcie wygospodarowanych etatów do bezpośredniej obsługi podatnika.  Ma to wpłynąć korzystnie na wydajność, przejrzystość i szybkość działania administracji i jakość jej usług.

System obsługi i wsparcia podatnika w Polsce i ustawa o administracji podatkowej

Uczciwi podatnicy pod większą ochroną administracji podatkowej

Wzmocnienie Krajowej Informacji Podatkowej (KIP) jako głównego centrum informacji podatkowej ma zapewnić ujednolicenie informacji udostępnianej zarówno podatnikom, jak i pracownikom administracji podatkowej. Działalność KIP ma sprzyjać jednolitemu stosowaniu prawa przez organy podatkowe i przyspieszyć wydawanie interpretacji indywidualnych (z 3 miesięcy, przewidywanych w przepisach prawa, do 2 miesięcy).

Tworzone Centra Obsługi, realizujące różne zadania w jednym miejscu, zapewnić mają zestandaryzowaną i ujednoliconą w skali całej administracji podatkowej obsługę we współpracy z innymi jednostkami administracji, np. Służbą Celną i ZUS. W centrum obsługi będzie można załatwić sprawę niezależnie od miejsca zamieszkania. Utworzone zostaną stanowiska ds. wsparcia podatnika, w tym asysten­tów podatnika, towarzyszących mi­kroprzedsiębiorcom przez pierwszych 18 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej. Ich zadaniem będzie pomagaganie podatnikom rozpoczynającym działalność w rozwiązywaniu konkret­nych, indywidualnych problemów praw­nych i podatkowych.

Wzmocnienie skuteczności kontroli podatkowych w 2015 r.

Jednolite zasady postępowania w kontakcie z podatnikiem i preferowanie telefonicznej formy kontaktu w sytuacjach, kiedy nie zachodzi bezwzględna konieczność wysłania pisemnego wezwania ma być standardem w obsłudze podatnika.

Modernizacja administracji podatkowej to również przegląd funkcjonowania tzw. wyspecjalizowanych urzędów skarbowych (20 w skali kraju). W dzisiejszym stanie prawnym urzędy te obsługują podatników o rocznym obrocie powyżej 5 mln euro rocznie oraz podmioty z udziałem kapitału zagranicznego. Zidentyfikowano kluczowe podmioty budujące potencjał gospodarczy państwa (osiągające przychód netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług o równowartości co najmniej 3 mln euro), które ze względu na skalę i stopień skomplikowania swoich operacji gospodarczych podlegających opodatkowaniu, wymagają obsługi przez wyspecjalizowane urzędy skarbowe. Do kluczowych podatników i płatników zaliczone zostaną też m.in. podatkowe grupy kapitałowe, banki, zakłady ubezpieczeń. Dla tych podmiotów rozważane jest wyspecjalizowanie jednego urzędu skarbowego w Polsce z kadrą o wysokich kwalifikacjach.

Uprawnienia inspektora kontroli skarbowej

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Autotesto

Autotesto to pierwsza w Polsce Sieć Niezależnych Ekspertów Samochodowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »