| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Zmiany prawa > System Obsługi i Wsparcia Podatnika

System Obsługi i Wsparcia Podatnika

Wsparcie i ochrona uczciwych podatników, szybka i wiarygodna informacja podatkowa oraz aktywniejsze zwalczanie przestępstw podatkowych – to główne cele zmian wprowadzanych przez polską administrację podatkową.

Obecne intensywne zmiany w strukturze i sposobie pracy administracji podatkowej są konsekwencją  nowelizacji ustawy o urzędach i izbach skarbowych (wchodzącej w życie 1 kwietnia br.). Natomiast Jacek Kapica - Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów - podpisał niedawno dokument pt. „System Obsługi i Wsparcia Podatnika", w którym zdefiniowany został nowy system mający wspierać podatników w realizacji obowiązków podatkowych w konkretnych sytuacjach.

Konsolidacja usług pomocniczych w izbach i urzędach skarbowych ma umożliwić przesunięcie wygospodarowanych etatów do bezpośredniej obsługi podatnika.  Ma to wpłynąć korzystnie na wydajność, przejrzystość i szybkość działania administracji i jakość jej usług.

System obsługi i wsparcia podatnika w Polsce i ustawa o administracji podatkowej

Uczciwi podatnicy pod większą ochroną administracji podatkowej

Wzmocnienie Krajowej Informacji Podatkowej (KIP) jako głównego centrum informacji podatkowej ma zapewnić ujednolicenie informacji udostępnianej zarówno podatnikom, jak i pracownikom administracji podatkowej. Działalność KIP ma sprzyjać jednolitemu stosowaniu prawa przez organy podatkowe i przyspieszyć wydawanie interpretacji indywidualnych (z 3 miesięcy, przewidywanych w przepisach prawa, do 2 miesięcy).

Tworzone Centra Obsługi, realizujące różne zadania w jednym miejscu, zapewnić mają zestandaryzowaną i ujednoliconą w skali całej administracji podatkowej obsługę we współpracy z innymi jednostkami administracji, np. Służbą Celną i ZUS. W centrum obsługi będzie można załatwić sprawę niezależnie od miejsca zamieszkania. Utworzone zostaną stanowiska ds. wsparcia podatnika, w tym asysten­tów podatnika, towarzyszących mi­kroprzedsiębiorcom przez pierwszych 18 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej. Ich zadaniem będzie pomagaganie podatnikom rozpoczynającym działalność w rozwiązywaniu konkret­nych, indywidualnych problemów praw­nych i podatkowych.

Wzmocnienie skuteczności kontroli podatkowych w 2015 r.

Jednolite zasady postępowania w kontakcie z podatnikiem i preferowanie telefonicznej formy kontaktu w sytuacjach, kiedy nie zachodzi bezwzględna konieczność wysłania pisemnego wezwania ma być standardem w obsłudze podatnika.

Modernizacja administracji podatkowej to również przegląd funkcjonowania tzw. wyspecjalizowanych urzędów skarbowych (20 w skali kraju). W dzisiejszym stanie prawnym urzędy te obsługują podatników o rocznym obrocie powyżej 5 mln euro rocznie oraz podmioty z udziałem kapitału zagranicznego. Zidentyfikowano kluczowe podmioty budujące potencjał gospodarczy państwa (osiągające przychód netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług o równowartości co najmniej 3 mln euro), które ze względu na skalę i stopień skomplikowania swoich operacji gospodarczych podlegających opodatkowaniu, wymagają obsługi przez wyspecjalizowane urzędy skarbowe. Do kluczowych podatników i płatników zaliczone zostaną też m.in. podatkowe grupy kapitałowe, banki, zakłady ubezpieczeń. Dla tych podmiotów rozważane jest wyspecjalizowanie jednego urzędu skarbowego w Polsce z kadrą o wysokich kwalifikacjach.

Uprawnienia inspektora kontroli skarbowej

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Andrzej Szczerbowski

Prawnik, ekspert prawa cywilnego, podatkowego i handlowego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK