REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustawa o administracji podatkowej 2015/2016

Rządowy projekt ustawy o administracji podatkowej
Rządowy projekt ustawy o administracji podatkowej

REKLAMA

REKLAMA

Resort finansów wychodzi naprzeciw oczekiwaniom podatników i usprawnia internetową administrację podatkową. Załatwianie spraw w dowolnym urzędzie skarbowym czy osobisty asystent startującego mikroprzedsiębiorcy to najważniejsze zmiany jakie wprowadza rządowy projekt ustawy o administracji podatkowej. Przepisy w zakresie obsługi i wsparcia w centrach obsługi zaczną obowiązywać już od 1 września 2015 r., cała ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2016 r.

Liczba składanych przez internet zeznań podatkowych szybko rośnie. W 2010 r. tę drogę rozliczenia się z fiskusem wybrało zaledwie 2% podatników, ale w 2013 r. przez internet napłynęło 25% zeznań, w 2014 r. - 37% , a w tym roku było to już 46% wszystkich złożonych deklaracji.

Autopromocja

Zgodnie z raportem, liczba zeznań rocznych złożonych drogą elektroniczną wynosiła w 2010 r. 324 192. Liczba internetowych PIT-ów w 2015 r. sięgnęła 7 089 746, bijąc tym samym wynik z zeszłego roku o ponad 2 mln.

Czemu e-deklaracje nie przekonały jeszcze wszystkich? Jak wynika z raportu Ministerstwa Finansów (opracowanego z PwC), dotyczącego preferencji podatników w zakresie zeznań podatkowych, 35,9% spośród tych, którzy rocznego PIT-a składali w okienku urzędu skarbowego, przyznało, że przyzwyczaiło się do tej tradycyjnej metody, 11,8% nie wierzy w bezpieczeństwo składania dokumentów przez internet, a 41,1% w ogóle nie „męczyło się” z zeznaniem rocznym, bo nie składało go osobiście.

Czy zostanie wprowadzony podatek od hipermarketów?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy wypełnienie rocznej deklaracji podatkowej jest nadal trudne? Niemalże połowa podatników (48,5%) na wypełnienie zeznania rocznego potrzebowała jedynie od 9 do 30 min, tylko 8,1% musiało poświęcić na to od pół godziny do ponad godziny. Reszta to ci, którzy zlecili rozliczenie PIT-a komuś innemu. Korzystający z e-deklaracji aż w 77,4% oceniają jej funkcjonalność jako przejrzystą, a w 20,7% jako akceptowalną. Za największą zaletę elektronicznego kontaktu z fiskusem natomiast wskazali oszczędność czasu i wygodę.

Polecamy produkt: VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Użytkownicy systemu e-deklaracje w 99% deklarują, że skorzystają z tej formy za rok. Przy składaniu internetowego PIT-a za 2014 r. największy problem mieli z koniecznością podawania kwoty przychodu z rok ubiegłego (23,5% użytkowników) oraz wymagania sprzętowe (11,9%).

Czas na kolejne kroki

Wydaje się, że system e-deklaracje zaczyna utrwalać się w świadomości podatnika jako łatwiejszy i szybszy sposób wywiązywania się z obowiązków wobec państwa. Następne kampanie rządowe mają skupić się na wyeliminowaniu wszelkich wątpliwości użytkowników e-deklaracji (np. związanych z bezpieczeństwem przesyłanych elektronicznie danych). Ale na tym nie koniec. W najbliższej przyszłości nacisk położony zostanie też na kampanie zachęcające do korzystania ze wstępnie wypełnionych zeznań rocznych (PFR) oraz na budowanie przyjaznego systemu ogólnej obsługi i wsparcia podatnika.

Będzie jak Belgii czy Holandii?

Sejm 27 maja br. uchwalił marcowy rządowy projekt ustawy o administracji podatkowej. Ma ona wzmocnić rolę usługową administracji podatkowej, wyeliminować niewydolność administracji i umożliwić jej świadczenie usług najwyższej jakości, a także zmaksymalizować orientację na potrzeby podatnika dzięki nowatorskiej interakcji podatnik-fiskus. Rozwiązania mają zbliżyć polską administrację do nowoczesnych rozwiązań wykorzystywanych na Zachodzie (m.in. w Belgii czy Holandii). Ustawa o administracji podatkowej z 27 maja 2015 r. wprowadza regulacje prawne w zakresie:

  • określenia zadań oraz organizacji administracji podatkowej,
  • wprowadzenia systemu obsługi i wsparcia podatnika,
  • regulacji dotyczących pracowników administracji podatkowej,
  • zasad naboru na niektóre stanowiska urzędnicze w administracji podatkowej.

Rządowy projekt ustawy o administracji podatkowej - przebieg procedury legislacyjnej

Nowości: centra obsługi i asystent podatnika

Budowa systemu wsparcia i obsługa podatnika ma rozpocząć się od stworzenia centrów obsługi oraz stanowiska asystenta podatnika. W takim centrum obsługi Kowalski, niezależnie od tego, pod który urząd skarbowy podlega, będzie mógł złożyć podanie, deklarację podatkową, otrzymać zaświadczenie, a nawet wyjaśnienie w zakresie przepisów podatkowych (art. 17 ww. ustawy). Z pewnością ułatwi to życie rozliczającym podatek akcyzowy czy płatnikom składek ZUS-owskich, którzy dokumenty (np. zgłoszeniowe i rozliczeniowe) będą mogli składać w dowolnym urzędzie skarbowym. Z kolei asystent będzie do dyspozycji osób zakładających własną firmę oraz świeżo upieczonych przedsiębiorców – przez okres nie dłuższy niż 18 miesięcy, licząc od dnia wydania podatnikowi potwierdzenia nadania NIP-u, asystent będzie udzielał informacji, jak wypełniać zeznania i deklaracje i jak korzystać z dostępnych ulg, jaką formę opodatkowania wybrać, z którym sprawami należy się zwrócić np. do ZUS-u oraz będzie przypominał o terminach podatkowych.

Kapica: Do końca 2018 r. większość rozliczeń podatkowych przez internet

Po drugie, powstanie też Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, które będzie specjalizowało się w zapewnianiu i powszechnym udostępnianiu informacji podatkowej, a także w wydawaniu interpretacji podatkowych oraz szkoleniu kadry urzędniczej. Ma też ono edukować samego podatnika, m.in. poprzez prowadzoną elektronicznie Bazę Wiedzy Administracji Podatkowej (art. 9 ww. ustawy).

Przepisy dotyczące obsługi i wsparcia w centrach obsługi zaczną obowiązywać już od 1 września 2015 r., cała ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2016 r.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

REKLAMA