| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Zmiany w VAT 2013 > W 2013 r. łatwiej wysyłać faktury drogą elektroniczną

W 2013 r. łatwiej wysyłać faktury drogą elektroniczną

Od początku 2013 r. zmieniły się przepisy dotyczące sposobu wystawiania faktur. Większość zmian to uproszczenia, polegające na likwidacji niektórych obowiązków i zmniejszeniu kłopotliwych formalności. Do ułatwień należy zaliczyć również nowe przepisy dotyczące faktur elektronicznych, którymi obrót jest obecnie łatwiejszy.

 

 

 


Akceptacja otrzymywania faktur drogą elektroniczną - zmiany


Do końca 2012 r. możliwość wysyłki do kontrahenta faktury tylko w wersji elektronicznej (bez wersji papierowej) wymagała spełnienia dwóch warunków:

- uzyskanie akceptacji nabywcy na otrzymywanie faktur drogą elektroniczną,

- zapewnienie autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury.

Co za tym idzie, aby móc do kontrahenta wysłać fakturę e-mailem, trzeba było wcześniej spytać go o zgodę i w razie jej wyrażenia, dysponować potwierdzeniem tej akceptacji. Z pewnością jest to jedno z ograniczeń, które sprawiło, że faktury elektroniczne w Polsce są w dalszym ciągu mało popularne.

Jaka stawka VAT na sprzedaż kawy i herbaty od 1 kwietnia 2013 r.

Nowe wzory deklaracji podatkowych VAT

Wraz z początkiem 2013 r. weszło w życie nowe rozporządzenie dotyczące przesyłania faktur w formie elektronicznej, które liberalizuje stosowane dotychczas zasady. Zgoda odbiorcy na otrzymywanie faktur drogą elektroniczną nadal jest wymagana, ale jest to zgoda domniemana, tzn. że nie trzeba jej uzyskać przed wysłaniem dokumentu. Oznacza to, że sprzedawca może przesłać nabywcy fakturę drogą elektroniczną i jeśli ten opłaci ją, uznaje się, że wyraża zgodę. Nabywca może jednak wyrazić sprzeciw wobec faktur elektronicznych i wówczas konieczna jest wysyłka papierowych wersji dokumentów.


Kontrole biznesowe mogą zapewnić poprawność e-fakturom


Wspomniane rozporządzenie dotyczące faktur elektronicznych mówi, że „sposób zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury określa podatnik”. Katalog sposobów na zapewnienie fakturom tych cech jest otwarty. Poprzednie rozporządzenia podawały dwie możliwości:

- bezpieczny podpis elektroniczny,

- system elektronicznej wymiany danych (EDI).

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Małgorzata Słomka

Doradca podatkowy nr wpisu 09900, prawnik, zatrudniona w Instytucie Studiów Podatkowych na stanowisku konsultanta podatkowego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »