zamknij okno Następny artykuł

Wierzytelności nieściągalne a VAT

Infor.pl Księgowość

Znajdujesz się: Księgowość » Zmiany w VAT 2013 » VAT 2013

Niezapłacone faktury a obowiązek dokonywania korekty

Ostatnia aktualizacja: 2013-02-04
Autor: Hubert Łęcki, ekspert biura rachunkowego Hubertus
Z początkiem 2013 r. weszły w życie regulacje, które mogą stanowić swoiste wybawienie dla przedsiębiorców, zmagających się z problemem nieterminowo regulowanych faktur. Niezapłacone faktury oznaczają bowiem obowiązek dokonywania korekty kosztów.

Godzina z VAT 2013. Słuchaj codziennie o godz. 12.00 w Radio INFOR.PL

Ustawa z dnia 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce (Dz.U. poz. 1342), która weszła w życie 1 stycznia 2013 roku, stanowi nowelizację ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Wprowadzone zmiany mają być rozwiązaniem dla przedsiębiorców, którym kontrahenci nie wypłacają pieniędzy w terminie określonym w wystawionej fakturze. Regulacje mogą posłużyć do eliminacji powszechnie obecnego zjawiska, jakim są tzw. zatory płatnicze.

VAT 2013 - przegląd najważniejszych zmian

Co zmiany oznaczają dla właścicieli firm? Od 1 stycznia br. mają oni obowiązek dokonywania korekty kosztów uzyskania przychodów - w przypadku nieuregulowania kwot wynikających z faktury lub innego dokumentu w ciągu 30 dni od daty upływu terminu płatności. W sytuacji, gdy termin płatności jest dłuższy niż 60 dni, przedsiębiorca może wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów te kwoty, które nie zostały opłacone w terminie 90 dni od momentu zaliczenia ich do kosztów.

Zmiany VAT dotyczące fakturowania

Wysyłanie faktur elektronicznych w 2013 r.

Pamiętajmy, że ustawodawca nie zlikwidował dotychczas obowiązujących zasad mówiących o potrącaniu kosztów w czasie. Zatem podatnicy nadal będą je stosować w celu kwalifikowania ponoszonych wydatków do kosztów uzyskania przychodów. Jedynie w momencie, gdy nie dokonają zapłaty swoich zobowiązań w odpowiednim terminie, będą zobowiązani do stosownej korekty kosztów.

UWAGA!
Nowe przepisy należy stosować wyłącznie do kwot wynikających z faktury lub innego dokumentu, które zostały zaliczone do kosztów podatkowych od dnia 1 stycznia 2013 r. Jeżeli kwota ta została zaliczona do kosztów podatkowych przed dniem 1 stycznia 2013 r., wówczas nowe regulacje nie będą miały zastosowania, nawet wtedy, gdy termin płatności przypada w 2013 r.

Źródło: www.hubertus.poznan.pl




Chcesz otrzymywać najnowsze
informacje na ten temat?

HITY INFOR.PL

Niezbędnik

Pomóż nam lepiej dostosować nasz portal
do Twoich potrzeb. Zaznacz jedną odpowiedź.

Z jakiego programu do prowadzenia księgowości korzystasz?