| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Zmiany w VAT 2013 > Kiedy odliczyć VAT z duplikatu faktury i czy musi być on podpisany przez wystawcę

Kiedy odliczyć VAT z duplikatu faktury i czy musi być on podpisany przez wystawcę

Otrzymaliśmy duplikat faktury VAT wystawiony 4 lutego 2013 r. Dotyczy dostawy towarów z 18 grudnia 2012 r. Kiedy możemyodliczyć VAT z tej faktury? Czy duplikat powinien zostać podpisany przez jego wystawcę?

Godzina z VAT 2013. Słuchaj codziennie o godz. 12.00 w Radio INFOR.PL

RADA

Jeżeli firma nie otrzymała faktury pierwotnej, odliczenia VAT z jej duplikatu powinna dokonać na zasadach ogólnych, tj. w rozliczeniu za styczeń 2013 r. lub w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych. Podpis wystawcy na duplikacie faktury nie jest wymagany.

UZASADNIENIE

Zasady sporządzania duplikatów faktur i faktur korygujących określa § 20 rozporządzenia w sprawie faktur. Od 1 stycznia 2013 r. regulacja ta została nieco zmieniona. W aktualnym brzmieniu, w przypadku gdy faktura ulegnie zniszczeniu albo zaginie, podatnik lub upoważniona przez niego do wystawiania faktur osoba trzecia wystawia ponownie fakturę:

- na wniosek nabywcy - zgodnie z danymi zawartymi w fakturze będącej w posiadaniu podatnika,

- zgodnie z danymi zawartymi w fakturze będącej w posiadaniu nabywcy.

Faktura wystawiona ponownie musi zawierać wyraz „DUPLIKAT” oraz datę jej wystawienia.

Do wystawiania faktur korygujących oraz faktur będących duplikatami faktur wystawionych przed 1 stycznia 2013 r. zastosowanie mają przepisy znowelizowanego rozporządzenia w sprawie faktur - obowiązujące od 1 stycznia 2013 r.

Jeśli nabywca nie otrzyma oryginału faktury VAT, mimo że sprzedawca ją do niego wysłał, lub faktura ulegnie zniszczeniu już u nabywcy, sprzedawca na wniosek nabywcy zobowiązany jest ponownie wystawić fakturę lub fakturę korygującą, zgodnie z danymi zawartymi w posiadanej kopii tej faktury.

Przepisy nie określają formy wniosku o wystawienie duplikatu faktury. Tak jak fakturę pierwotną duplikat faktury wystawia się w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca.

Duplikat faktury wystawiony na wniosek nabywcy oznacza w praktyce ponownie wystawioną fakturę VAT, zgodną z danymi zawartymi w kopii faktury sprzedawcy, uzupełnioną o wyraz „Duplikat” i datę jego wystawienia.

Przepisy nie regulują odrębnych zasad odliczania podatku naliczonego z duplikatów faktur, co powoduje, że mają do nich zastosowanie zasady przewidziane dla odliczania podatku z oryginałów tych dokumentów. Duplikat faktury należy zatem traktować na równi z fakturą pierwotną.

Co do zasady nabywca towaru jest uprawniony do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę, albo w rozliczeniu za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, pod warunkiem że nabyty na jej podstawie towar służy czynnościom opodatkowanym VAT. Dodatkowo, w większości przypadków, wymagany jest również warunek nabycia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel.

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

Biuletyn VAT

Zdjęcia


PIT 2018. Komentarz299.00 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Vindicat sp. z o.o.

Vindicat to ogólnopolska firma windykacyjna realizująca usługi odzyskiwania należności. Jesteśmy również pionierem w tworzeniu rozwiązań informatycznych, umożliwiających samodzielne odzyskiwanie długów przez wierzycieli. VCAT.pl to internetowa platforma skutecznej windykacji należności

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK