| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Zmiany w VAT 2013 > Kiedy odliczyć VAT z duplikatu faktury i czy musi być on podpisany przez wystawcę

Kiedy odliczyć VAT z duplikatu faktury i czy musi być on podpisany przez wystawcę

Otrzymaliśmy duplikat faktury VAT wystawiony 4 lutego 2013 r. Dotyczy dostawy towarów z 18 grudnia 2012 r. Kiedy możemyodliczyć VAT z tej faktury? Czy duplikat powinien zostać podpisany przez jego wystawcę?

Godzina z VAT 2013. Słuchaj codziennie o godz. 12.00 w Radio INFOR.PL

RADA

Jeżeli firma nie otrzymała faktury pierwotnej, odliczenia VAT z jej duplikatu powinna dokonać na zasadach ogólnych, tj. w rozliczeniu za styczeń 2013 r. lub w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych. Podpis wystawcy na duplikacie faktury nie jest wymagany.

UZASADNIENIE

Zasady sporządzania duplikatów faktur i faktur korygujących określa § 20 rozporządzenia w sprawie faktur. Od 1 stycznia 2013 r. regulacja ta została nieco zmieniona. W aktualnym brzmieniu, w przypadku gdy faktura ulegnie zniszczeniu albo zaginie, podatnik lub upoważniona przez niego do wystawiania faktur osoba trzecia wystawia ponownie fakturę:

- na wniosek nabywcy - zgodnie z danymi zawartymi w fakturze będącej w posiadaniu podatnika,

- zgodnie z danymi zawartymi w fakturze będącej w posiadaniu nabywcy.

Faktura wystawiona ponownie musi zawierać wyraz „DUPLIKAT” oraz datę jej wystawienia.

Do wystawiania faktur korygujących oraz faktur będących duplikatami faktur wystawionych przed 1 stycznia 2013 r. zastosowanie mają przepisy znowelizowanego rozporządzenia w sprawie faktur - obowiązujące od 1 stycznia 2013 r.

Jeśli nabywca nie otrzyma oryginału faktury VAT, mimo że sprzedawca ją do niego wysłał, lub faktura ulegnie zniszczeniu już u nabywcy, sprzedawca na wniosek nabywcy zobowiązany jest ponownie wystawić fakturę lub fakturę korygującą, zgodnie z danymi zawartymi w posiadanej kopii tej faktury.

Przepisy nie określają formy wniosku o wystawienie duplikatu faktury. Tak jak fakturę pierwotną duplikat faktury wystawia się w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca.

Duplikat faktury wystawiony na wniosek nabywcy oznacza w praktyce ponownie wystawioną fakturę VAT, zgodną z danymi zawartymi w kopii faktury sprzedawcy, uzupełnioną o wyraz „Duplikat” i datę jego wystawienia.

Przepisy nie regulują odrębnych zasad odliczania podatku naliczonego z duplikatów faktur, co powoduje, że mają do nich zastosowanie zasady przewidziane dla odliczania podatku z oryginałów tych dokumentów. Duplikat faktury należy zatem traktować na równi z fakturą pierwotną.

Co do zasady nabywca towaru jest uprawniony do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę, albo w rozliczeniu za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, pod warunkiem że nabyty na jej podstawie towar służy czynnościom opodatkowanym VAT. Dodatkowo, w większości przypadków, wymagany jest również warunek nabycia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Arkadiusz Foryś

Radca Prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »