| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Zmiany w VAT 2013 > Nieodpłatne przekazanie towarów z logo opodatkowane VAT po 1 kwietnia 2013 r.

Nieodpłatne przekazanie towarów z logo opodatkowane VAT po 1 kwietnia 2013 r.

Spółka nieodpłatnie przekazuje koszulki i kufle z nadrukowanym swoim logo. Przy nabyciu koszulek i kufli spółka odlicza podatek naliczony. Czy przekazanie takich towarów może być traktowane jako niepodlegające opodatkowaniu VAT przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych?

RADA

Do końca marca 2013 r. aktualne będzie stanowisko, że przekazanie towarów użytkowych z nadrukowanym logo podatnika nie podlega opodatkowaniu VAT jako przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych.

Sytuacja zmieni się 1 kwietnia 2013 r., gdyż od tego dnia przepisy nie będą wyłączać opodatkowania nieodpłatnie przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych. W konsekwencji od tego dnia nieodpłatne przekazywanie przez spółkę koszulek i kufli nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT tylko w zakresie, w jakim towary te będą miały status prezentów o małej wartości i będą przekazywane przez spółkę na cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

UZASADNIENIE

Przekazanie nieodpłatne przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów, podlega, co do zasady, opodatkowaniu VAT (art. 7 ust. 2 ustawy o VAT). Nie dotyczy to jednak przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek (art. 7 ust. 3 ustawy o VAT).

Przepisy nie definiują pojęcia drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych. W związku z tym można się spotkać ze stanowiskiem, że materiałami reklamowymi i informacyjnymi są nie tylko materiały papierowe, ale również towary użytkowe (np. szklanki, kufle, zapalniczki) z nadrukowanym logo podatnika (tak uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 19 października 2012 r., sygn. III SA/Wa 272/12).

W ocenie autora jest to stanowisko zbyt daleko idące. Drukowanymi materiałami reklamowymi i informacyjnymi są wyłącznie towary, które ze swojej istoty powstają poprzez druk, np. ulotki, foldery, broszury czy kalendarz. Poza tym również organy podatkowe zajmują takie stanowisko. Uznanie, że są to drukowane materiały reklamowe, powoduje, że nieodpłatne przekazywanie przez spółkę koszulek i kufli z nadrukowanym logo spółki nie podlega opodatkowaniu VAT jako przekazywanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, niezależnie od ich wartości.

Będzie to jednak możliwe tylko do końca marca 2013 r., gdyż z dniem 1 kwietnia 2013 r. art. 7 ust. 3 ustawy o VAT otrzyma nowe brzmienie.Od tego dnia wyłączał on będzie tylko opodatkowanie przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek (i to tylko pod warunkiem, że przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika).

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Jerzy Rzewuski

Ekspert IT – systemy informatyczne ERP. Ukończone studia - Politechnika Warszawska.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »