| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Zmiany w VAT 2013 > Prezenty o małej wartości i próbki towarów w ustawie o VAT w 2013 roku

Prezenty o małej wartości i próbki towarów w ustawie o VAT w 2013 roku

Od 1 kwietnia 2013 r. w ustawie o VAT zmianie uległy zasady wyłączenia z opodatkowania VAT prezentów o małej wartości i próbek. Zmieniła się też definicja próbki. Co do zasady opodatkowane jest już przekazanie drukowanych materiałów reklamowych, chyba, że druki takie spełniają definicję prezentu o małej wartości.

Prezenty o małej wartości 2013

 
Na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy o VAT nie jest opodatkowane VAT przekazanie prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy o VAT przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1) o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2) których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Od 1 kwietnia 2013 r. zniknęło z art. 7 ust. 3 ustawy o VAT wyłączenie z opodatkowania VAT przewidziane dla materiałów drukowanych. Wyłączenie to wprowadzono do ustawy o VAT 1 czerwca 2005 r. Było ono bardzo atrakcyjne dla podatników, gdyż nie przewidywało żadnego limitu kwotowego. Z opodatkowania wyłączone były choćby wszelkie katalogi, ulotki, plakaty czy też kalendarze reklamowe. Likwidacja przedmiotowego wyłączenia nie we wszystkich przypadkach będzie powodować opodatkowanie tego typu materia łów.

W sytuacji bowiem gdy materiał drukowany będzie spełniał kryterium uznania za prezent o małej wartości (tj. jednostkowa cena zakupu lub jednostkowy koszt wytworzenia netto nie będą przekraczały 10 zł), wówczas przekazanie takiego materiału nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT.

Natomiast w przypadku materiałów niespełniających tego kryterium będą one opodatkowane VAT. W praktyce zatem opodatkowane mogą być droższe katalogi lub kalendarze.

Przepis art. 7 ust. 3 ustawy o VAT zmienia się w jeszcze jednym aspekcie. Od 1 kwietnia 2013 r. warunkiem wyłączenia z opodatkowania VAT przekazań prezentów o małej wartości i próbek jest fakt, iż przekazanie nastąpiło na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

To ważna zmiana dla wszystkich podatników korzystających z opisywanych wyjątków od opodatkowania. W przypadku przekazań próbek związek z prowadzoną działalnością podatnika jest oczywisty - próbka jest bowiem towarem o charakterze promocyjnym, która ma zachęcać do nabycia towarów sprzedawanych przez podatnika.

W przypadku prezentów o małej wartości związek ten nie zawsze będzie tak jasny. W sytuacji gdy podatnik przekazuje gadżety reklamowe oznaczone logo przedsiębiorcy lub jego produktów, wówczas wydaje się, że warunek wynikający z omawianego przepisu będzie spełniony - wynika to bowiem już z samego charakteru takiego towaru.

Jeżeli jednak podatnik przekazuje chociażby własne towary w ramach wsparcia sprzedaży, wówczas powinien być w stanie udowodnić, że przekazanie nastąpiło na cele związane z jego działalnością gospodarczą, przykładowo na cele akcji promocyjnej.

Podatnik powinien zatem posiadać stosowną dokumentację potwierdzającą cel wydania.

Omawiana zmiana wiąże się więc z nałożeniem na podatników dodatkowych obowiązków administracyjnych, które będą musieli spełnić, jeżeli zechcą korzystać z wyłączenia z opodatkowania VAT niektórych nieodpłatnych przekazań towarów.


Próbki towarów w VAT 2013


Zgodnie z nowym brzmieniem art. 7 ust. 7 ustawy o VAT:

Przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się identyfikowalne jako próbka egzemplarz towaru lub jego niewielką ilość, które pozwalają na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci, przy czym ich przekazanie (wręczenie) przez podatnika:

1) ma na celu promocję tego towaru oraz

2) nie służy zasadniczo zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego w zakresie danego towaru, chyba że zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru.

Nowa definicja próbki bazuje w dużym stopniu na orzeczeniu Trybunału Sprawiedliwości UE, jakie zapadło w sprawie C-581/08 EMI Group Ltd.

Analizując nową definicję próbki, należy zwrócić uwagę na kilka jej elementów.

Przepis zakłada, że próbką jest identyfikowalny jako próbka egzemplarz towaru lub jego niewielka ilość. Egzemplarz taki lub niewielka ilość powinny być wystarczające do oceny cech i właściwości danego towaru.

Wydaje się, że warunki te powinny być interpretowane w zgodzie ze wspomnianym orzeczeniem trybunału, w którym stwierdzono m.in., że „(...) w celu umożliwienia oceny towarów przekazywanych w charakterze «próbek» niezbędne jest, by miały one wszelkie istotne cechy charakterystyczne przedstawianego produktu w jego końcowej postaci.

Podczas gdy egzemplarze okazowe mogą, w pewnych wypadkach, przejawiać wszystkie istotne cechy charakterystyczne przedstawianego produktu bez przyjmowania jego postaci końcowej, w innych wypadkach może jednak okazać się niezbędne, ze względu na cechy danego produktu, by egzemplarze okazowe odpowiadały dokładnie produktowi końcowemu, tak by jego cechy mogły zostać ukazane potencjalnemu lub rzeczywistemu nabywcy”.

Tym samym w świetle omawianego orzeczenia możliwe jest uznanie za próbkę typowego produktu znajdującego się w obrocie handlowym, jeżeli przekazanie produktu w takiej postaci jest niezbędne do zbadania jego cech i właściwości.


Artykuł jest częścią e-Poradnika VAT po zmianach część 1 dostępnego w naszym SKLEPIE

 


Poznaj nasze inne e-booki!

 

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Anna Wieczorek

Adwokat, autorka bloga DEWELOPERSKI.com

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »