REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki wymiar czasu pracy obowiązuje w żłobkach po nowelizacji przepisów

REKLAMA

Czy to prawda, że teraz – w związku z wejściem w życie tzw. ustawy żłobkowej - pracownicy żłobka, którzy pracowali po 7 godz. i 35 minut, pracują dłużej? Jeśli tak, to w jaki sposób trzeba ich o tym poinformować i do kiedy?

Tak, formalnie od 4 kwietnia 2011 r. pracownicy żłobków zostali objęci regulacjami, zgodnie z którymi norma dobowa czasu pracy to 8 godzin, a tygodniowa to przeciętnie 40 godzin w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy. Zmiany te zaczną ich obowiązywać dopiero po wręczeniu im przez dyrektorów placówek porozumień zmieniających lub wypowiedzeń zmieniających.

Autopromocja

Przeprowadzana właśnie reforma żłobków zmieniła nie tylko formę prawną działalności tych jednostek, ale też status ich pracowników. Pracownicy żłobków stracili od 4 kwietnia 2011 r. status pracowników zakładów opieki zdrowotnej. W publicznych żłobkach stali się pracownikami samorządowymi, a w niepublicznych pracownikami podlegającymi pod przepisy Kodeksu pracy. Wszystko odbyło się na zasadzie przejścia zakładu pracy na innego pracodawcę określonego w art. 23 1 Kodeksu pracy. Oznacza to, że:

- żłobki funkcjonujące na nowych zasadach (jako gminne jednostki budżetowe lub podmioty prywatne, ale już bez statusu zakładu opieki zdrowotnej) są automatycznie stroną w stosunkach pracy zawartych przez poprzedniego pracodawców (zakłady opieki zdrowotnej),

- w chwili transferu (4 kwietnia 2011 r.) pracownicy żłobków zachowują wszystkie dotychczasowe warunki zatrudnienia i wynagradzania,

- zmiana statusu pracowników na samorządowców nastąpiła automatycznie 4 kwietnia br., jednak z nowych reguł pracy i/lub płacy skorzystają dopiero w wyniku wręczenia im porozumień zmieniających bądź wypowiedzeń zmieniających (wyrok SN z 24 lipca 2006 r., I PK 253/05; OSNP 2007/15-16/213).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jedną z największych zmian w zasadach zatrudniania pracowników jest reorganizacja i wydłużenie ich czasu pracy. Dotychczas niemal cały personel żłobków stanowiły pielęgniarki, których czas pracy regulowała ustawa o zakładach opieki zdrowotnej. Pracowały one dziennie po 7 godzin 35 minut, a tygodniowo średnio po 37 godzin 55 minut (art. 32g ustawy o zakładach opieki zdrowotnej). Od 4 kwietnia 2011 r. obowiązuje ich 8-godzinna norma dobowa i przeciętnie 40-godzinna tygodniowa (art. 42 i 43 ustawy o pracownikach samorządowych w związku z art. 129 Kodeksu pracy).

 

To, czy w związku z wydłużeniem czasu pracy trzeba pracownikom wręczać porozumienia/wypowiedzenia zmieniające, zależy od tego, w jaki sposób umowy o pracę określały dotychczas ich wymiar czasu pracy. Jeśli precyzowały dokładnie, że pracownik jest zatrudniony po 7 godzin 35 minut dziennie i 37 minut 55 minut tygodniowo (choć nie ma takiego obowiązku), porozumienia/wypowiedzenia zmieniające są niezbędne. Wówczas nowe normy czasu pracy wiążą pracowników żłobków od daty wskazanej w porozumieniu zmieniającym, na które zatrudniony zgodził się, albo w wyniku upływu okresu wypowiedzenia zmieniającego. Najczęściej jednak umowy o pracę wskazują, że pracownik jest zatrudniony np. w pełnym wymiarze czasu pracy albo na pół etatu. Wówczas kwestii tej nie trzeba zawierać w porozumieniu/wypowiedzeniu zmieniającym. Część ekspertów prawa pracy uważa jednak, że również w sytuacji, gdy wymiar czasu pracy pracowników żłobków nie był określony w umowie o pracę, to w przypadku jego podwyższenia trzeba wręczyć pracownikom wypowiedzenia zmieniające lub porozumienia zmieniające. Warunki pracy takich pracowników w związku z tą zmianą zostaną bowiem pogorszone.

W każdej jednak opcji ujęcia wymiaru czasu pracy w umowach o pracę osób zatrudnionych w żłobkach dyrektor placówki musi ich poinformować o zmianie, m.in. obowiązującej ich dobowej i tygodniowej normie czasu pracy (art. 29 § 3 2 Kodeksu pracy). Informację trzeba przekazać pracownikom żłobków w ciągu miesiąca od zmiany warunków zatrudnienia, czyli do 3 maja 2011 r. Informacja ma mieć charakter zindywidualizowany i pisemny, a może przybrać dwie formy:

- konkretną z podaniem dokładnych parametrów czasu pracy,

- blankietową z odesłaniem do właściwych przepisów określających normy czasu pracy danej osoby.


Wzór informacji o zmianie warunków zatrudnienia

 

 

Warszawa, 29 kwietnia 2011 r.

Pani Grażyna Brzeska

opiekunka dzieci                                               

              

Informacja o zmianie warunków zatrudnienia


Na podstawie art. 29 § 3 2 Kodeksu pracy informuję, że od 4 kwietnia 2011 r. w związku z wejściem w życie ustawy z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. Nr 45, poz. 235) zmieniły się obowiązujące Panią dobowa i tygodniowa norma czasu pracy. Od 4 kwietnia 2011 r. stosuje się do Pani dobową normę czasu pracy 8 godzin i tygodniową przeciętnie 40 godzin.

 


Alina Klubowicz                     

 


(data i podpis dyrektora żłobka bądź osoby upoważnionej)                                         

                                       

29 kwietnia 2011 r., Grażyna Brzeska

 

                                  
(potwierdzenie odbioru pisma przez pracownika)

 

                       

 

 

Podstawa prawna:

- ustawa z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. Nr 45, poz. 235),

- art. 42 i art. 43 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 223, poz. 1458 ze zm.),

- art. 29 § 3 2, art. 42, art. 129 Kodeksu pracy,

- art. 32g ustawy z 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 ze zm.).

Renata Majewska

specjalista w zakresie prawa pracy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

REKLAMA