| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > ZUS i kadry > Inne > Jak zrezygnować z ZFŚS w małej firmie

Jak zrezygnować z ZFŚS w małej firmie

Zdaniem Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, jeśli u pracodawcy zatrudniającego na 1 stycznia 2017 r. mniej niż 50 pracowników pracownicy ci są objęci regulaminem wynagradzania, powinien on zawierać postanowienia o nietworzeniu funduszu oraz o niewypłacaniu świadczenia urlopowego.

Wobec wątpliwości, jakie pojawiły się w związku z wejściem w życie 1 stycznia 2017 r. zmian w zakresie likwidacji zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (dalej: zfśs), dotyczących prawidłowego stosowania niektórych regulacji ustawowych, wyjaśnień, na zapytanie redakcji MONITORA prawa pracy i ubezpieczeń, udzieliło Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w piśmie z 9 lutego 2017 r.

Wątpliwości dotyczące likwidacji zfśs wynikają z tego, że art. 3 ust. 3a ustawy o zfśs, określa, iż pracodawcy niezobowiązani do tworzenia regulaminu wynagrodzenia przekazują informację w sprawie jego nietworzenia pracownikom w sposób przyjęty u pracodawcy do końca stycznia danego roku. Natomiast od 1 stycznia 2017 r. zobowiązani do tworzenia regulaminu wynagradzania są pracodawcy zatrudniający co najmniej 50 pracowników. Zatem z literalnego brzmienia przepisów wynika, że jeśli pracodawca zatrudnia mniej niż 50 pracowników, to informację o nietworzeniu zfśs podaje w sposób przyjęty w zakładzie pracy, a nie poprzez wprowadzenie odpowiednich zapisów do regulaminu wynagradzania, nawet jeżeli go posiada. Dlatego redakcja MPPiU wystąpiła do resortu pracy z zapytaniem w jakiej formie informację o zaprzestaniu prowadzenia zfśs powinien przekazać pracownikom pracodawca, który utrzymał regulamin wynagradzania (mimo zatrudniania mniej niż 50 pracowników) – poprzez zmianę regulaminu wynagradzania czy przekazanie informacji, o której mowa w art. 3 ust. 3a ustawy o zfśs? Czy określony sposób postępowania dotyczy też pracodawcy, u którego działają związki zawodowe i obowiązuje regulamin wynagradzania utrzymany na wniosek tych organizacji?

Zdaniem resortu pracy, jeżeli pracodawca, pomimo braku obowiązku posiadania regulaminu wynagradzania, utrzymał ten regulamin, to postanowienia w sprawie nietworzenia zfśs i niewypłacania świadczenia urlopowego powinien zamieścić w regulaminie wynagradzania.

Czytaj więcej na IFK Platformie Księgowych i Kadrowych w artykule: "Jak pracodawca zatrudniający mniej niż 50 pracowników może zrezygnować z zfśs w 2017 r. – stanowisko resortu pracy" >>

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

WWW.SCANDIHOME.PL

Sklep internetowy ze skandynawskimi dodatkami do wnętrz

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK