| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > ZUS i kadry > Składki > Czy składki na indywidualne ubezpieczenie na życie pracownika są kosztem

Czy składki na indywidualne ubezpieczenie na życie pracownika są kosztem

Czy kosztem podatkowym są składki ubezpieczenia na życie opłacone przez pracodawcę w sytuacji, gdy nie są to ubezpieczenia grupowe?

 

RADA

Tak, kwota opłacanych składek na ubezpieczenie osobowe może stanowić koszty podatkowe po spełnieniu określonych warunków. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Do kosztów uzyskania przychodów nie można zaliczyć składek opłaconych przez pracodawcę z tytułu zawartych lub odnowionych umów ubezpieczenia na rzecz pracowników (art. 16 ust. 1 pkt 59 updop). Wyjątek stanowią umowy ubezpieczenia dotyczące ryzyka grup 1, 3 i 5 działu I oraz grup 1 i 2 działu II wymienionych w załączniku do ustawy o działalności ubezpieczeniowej.

WAŻNE!

Do kosztów podatkowych można zaliczyć jedynie umowy ubezpieczenia dotyczące ryzyka grup 1, 3 i 5 działu I oraz grup 1 i 2 działu II wymienionych w załączniku do ustawy o działalności ubezpieczeniowej.

Umowy ubezpieczenia muszą spełniać następujące warunki:

1) uprawnionym do otrzymania świadczenia nie może być pracodawca i

2) umowa ubezpieczenia w okresie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ją zawarto lub odnowiono, wyklucza:

    - wypłatę kwoty stanowiącej wartość odstąpienia od umowy,

    - możliwość zaciągania zobowiązań pod zastaw praw wynikających z umowy,

    - wypłatę z tytułu dożycia wieku oznaczonego w umowie (art. 16 ust. 1 pkt 59 updop).

Wynika z tego, że koszty uzyskania przychodów stanowią opłacone przez pracodawcę następujące składki ubezpieczeniowe na rzecz pracowników:

1) ubezpieczenia na życie (dział I, grupa 1),

2) ubezpieczenia na życie, jeżeli są związane z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym (dział I, grupa 3),

3) ubezpieczenia wypadkowe i chorobowe, jeśli są uzupełnieniem innych ubezpieczeń działu I - grupy 1-4 (dział I, grupa 5),

4) ubezpieczenia wypadku, w tym wypadku przy pracy i choroby zawodowej (dział II, grupa 1):

  a) świadczenia jednorazowe,

  b) świadczenia powtarzające się,

  c) połączone świadczenia, o których mowa w pkt a i b,

  d) przewóz osób,

5) ubezpieczenia choroby (dział II, grupa 2):

  a) świadczenia jednorazowe,

  b) świadczenia powtarzające się,

  c) świadczenia kombinowane.

Składki płacone z tytułu zawartych, innych niż wymienione, umów ubezpieczenia nie mogą być uznane za koszty podatkowe pracodawcy opłacającego składki na rzecz pracowników.

Chcąc zaliczyć do kosztów podatkowych wydatki z tytułu składek na ubezpieczenie osobowe pracowników, podatnik powinien spełnić określone warunki. Potwierdzają to także interpretacje wydane przez organa podatkowe. Przykładem jest postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego Naczelnika Urzędu Skarbowego we Wrześni z 6 kwietnia 2006 r., sygn. ZD/415-6/2006/I:

Są dwie przesłanki prawne pozwalające zaliczyć składki ubezpieczeniowe opłacone przez pracodawcę z tytułu ww. umowy ubezpieczenia do kosztów uzyskania przychodów - po pierwsze, że uprawnionym do świadczenia nie może być pracodawca, i druga, że umowa ubezpieczeniowa, w okresie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ją zawarto lub odnowiono, musi wykluczać: wypłatę kwoty stanowiącej wartość odstąpienia od umowy, możliwość zaciągania zobowiązań pod zastaw praw wynikających z umowy, wypłatę z tytułu dożycia wieku oznaczonego w umowie.

Jeśli pracodawca spełnia wskazane warunki, ponoszone przez niego wydatki związane z zawartym ubezpieczeniem na rzecz pracownika może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Nie ma przy tym znaczenia, że nie została podpisana grupowa umowa ubezpieczenia. Należy pamiętać, że dla pracownika opłacanie składek przez pracodawcę stanowi przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia doliczany do pozostałego wynagrodzenia pracownika.

WAŻNE!

Dla pracownika opłacanie składek przez pracodawcę stanowi przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia doliczany do pozostałego wynagrodzenia pracownika.

Oczywiście, jeżeli umowa z zakładem ubezpieczeń wskazuje jako uposażonego z tytułu tego ubezpieczenia pracownika, a nie zakład pracy (art. 12 updof).

Podstawa prawna

-art. 16 ust. 1 pkt 59 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 165, poz. 1169

-art. 12 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 115, poz. 793

-załącznik do ustawy z 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej - Dz.U. Nr 124, poz. 1151; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 102, poz. 691


Sławomir Liżewski

ekspert z zakresu podatku dochodowego

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Pluta

analityk w Departamencie Analiz TMS Brokers

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »