| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > ZUS i kadry > Składki > Praca menedżera a składki ZUS

Praca menedżera a składki ZUS

Podstawę zatrudnienia menedżera stanowi na ogół kontrakt menedżerski. W zależności od warunków wykonywania kontraktu sytuacja prawna menedżera może przedstawiać się różnie w zakresie obowiązków ubezpieczeniowych.

Piotr Kostrzewa


Kontrakt menedżerski zalicza się do umów o świadczenie usług, do których z reguły znajdują odpowiednie zastosowanie przepisy kodeksu cywilnego dotyczące zlecenia. Tego typu umowy nazywa się również mianem umów nienazwanych, tj. takich umów, o których przepisy k.c. wprost nie stanowią. W podobny sposób kwalifikuje się umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, umowy o powiernictwo nad przedsiębiorstwem, umowy zarządu i inne umowy o podobnym charakterze. Treścią kontraktu menedżerskiego jest zobowiązanie się menedżera do zarządzania przedsiębiorstwem, w imieniu i na rzecz tego przedsiębiorstwa, za wynagrodzeniem. Z reguły kontrakt menedżerski od umowy o pracę odróżniają takie cechy, jak brak podporządkowania menedżera właścicielowi przedsiębiorstwa w zakresie działań, do których wykonywania menedżer zobowiązał się w kontrakcie; kryterium oceny pracy menedżera stanowi nie tylko staranność jej wykonywania, ale także jej wyniki (np. zysk przedsiębiorstwa); brak ustawowej gwarancji minimalnego wynagrodzenia.

Osoby wykonujące pracę na podstawie umowy o świadczenie usług, podobnie jak osoby zatrudnione na podstawie umowy agencyjnej i umowy-zlecenia, są na gruncie ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 11, poz. 74 z późn.zm.), zwanej dalej u.s.u.s., określane mianem zleceniobiorców. Zleceniobiorcami w świetle u.s.u.s. są więc również menedżerowie i, co do zasady, ubezpieczeniom społecznym podlegają tak samo jak pozostałe osoby wykonujące pracę na podstawie umowy agencyjnej, umowy-zlecenia czy też umowy o świadczenie usług.

Oznacza to, że poza ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi obowiązkowe dla nich jest również ubezpieczenie wypadkowe. Co prawda art. 12 ust. 3 u.s.u.s. stanowi, że obowiązkiem ubezpieczenia wypadkowego nie są objęci ci zleceniobiorcy, którzy wykonują pracę poza siedzibą lub miejscem prowadzenia działalności zleceniodawcy, ale z uwagi na charakter pracy menedżera trudno sobie wyobrazić, by przepis ten mógł znaleźć do niego zastosowanie.

Obowiązek ubezpieczeń emerytalnego, rentowych i wypadkowego powstaje wobec menedżera w dniu oznaczonym w kontrakcie jako dzień rozpoczęcia pracy, a ustaje w dniu rozwiązania lub wygaśnięcia tego kontraktu. Ubezpieczenie chorobowe tak jak dla pozostałych zleceniobiorców jest dla menedżera dobrowolne.

Sytuacja prawna w zakresie ubezpieczeń społecznych menedżera komplikuje się jednak, jeżeli kontrakt menedżerski wykonuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zasadniczo umowa o świadczenia usług wykonywana w ramach działalności gospodarczej nie jest uważana za tytuł do ubezpieczeń społecznych. Nie odnosi się to jednak do menedżera.

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

Prawo Przedsiębiorcy

Zdjęcia


Personel i Zarządzanie 4/201730.03 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

WspolnyPozew.com

Portal

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »