| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > ZUS i kadry > Składki > Działalność gospodarcza i praca na umowie zlecenia - składki ZUS

Działalność gospodarcza i praca na umowie zlecenia - składki ZUS

Prowadzenie działalności gospodarczej i jednoczesne wykonywanie umowy zlecenia może być, ale nie musi, traktowane przez ZUS jako odrębny tytuł do ubezpieczeń.

Umowa zlecenie a przedmiot prowadzonej działalności

Osoby prowadzące działalność gospodarczą mogą jednocześnie wykonywać umowy zlecenie:

  • w ramach działalności, rozliczając je jako przychód z działalności
  • osobno, rozliczając je poza działalnością.

Jeśli czynności świadczone w ramach umowy zlecenie mają taki sam charakter jak te, które przedsiębiorca wykonuje w ramach działalności gospodarczej (kody PKD), to przychód z tego zlecenia należy uznać jako przychód z działalności gospodarczej i wystawić fakturę dla kontrahenta.

Jeśli jednak charakter czynności świadczonych w ramach umowy zlecenie nie pokrywa się z charakterem działalności gospodarczej, to przychód z umowy zlecenie można rozliczać jako przychód z działalności wykonywanej osobiście, czyli poza działalnością gospodarczą.

Jeśli przedmiot działalności wykonywanej w ramach umowy zlecenia pokrywa się z przedmiotem działalności gospodarczej, ale umowa zlecenie została podpisana przed założeniem działalności gospodarczej, to przychód z umowy zlecenie również może być rozliczany jako przychód z działalności wykonywanej osobiście.

W razie wątpliwości podatkowych przedsiębiorca może wystąpić o indywidualną interpretację podatkową.

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Działalność gospodarcza i umowa zlecenie a ZUS

Umowa zlecenie wykonywana w ramach prowadzonej działalności nie jest traktowana przez ZUS jako odrębny tytuł do ubezpieczeń. W takiej sytuacji składki opłaca się jedynie z tytułu prowadzonej działalności, nie trzeba też odprowadzać składki zdrowotnej z umowy zlecenie.

W sytuacji gdy działalność gospodarcza i zlecenie są wykonywane osobno, ZUS może wymagać oskładkowania obu tych tytułów. Taka sytuacja może się zdarzyć, gdy łączny przychód z obu tytułów nie przekracza kwoty 60% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia (czyli 2557,80 zł w 2017 r.), które stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia.

Warto pamiętać, że ubezpieczenie chorobowe jest dobrowolne zarówno dla przedsiębiorców, jak i osób wykonujących umowę zlecenie. Ubezpieczenie zdrowotne należy natomiast opłacać obowiązkowo z obydwu tytułów.

Serwis Kadry

Mały ZUS i oddzielna umowa zlecenie

Obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne dotyczy wszystkich umów i tytułów ubezpieczeń do momentu osiągnięcia łącznego przychodu w wysokości co najmniej 60% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia.

U osób opłacających „mały” ZUS minimalna podstawa wymiaru składek wynosi 30% minimalnego wynagrodzenia. W związku z tym zarówno działalność gospodarcza jak i wszytkie dodatkowe umowy zlecenie będą podlegały obowiązkowemu oskładkowaniu do momentu osiągnięcia przychodu w wysokości co najmniej 60% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia. Po przekroczeniu tego limitu, kolejne tytuły nie będą powodowały takiego obowiązku.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Mateusz Ostrowski

Analityk rynku produktów bankowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »