| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > ZUS i kadry > Składki > Program Płatnik 2017 - błędy przy wdrożeniu metryk 107 i 108

Program Płatnik 2017 - błędy przy wdrożeniu metryk 107 i 108

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przygotował porady dla płatników składek w zakresie zauważonych błędów przy wdrażaniu metryk 107 i 108. Bowiem 24 maja 2017 r. w programie Płatnik wdrożono nowe metryki 107 i 108. Pobranie pakietu 107 kończy się komunikatem o wymaganym restarcie programu. Po ponownym uruchomieniu programu, w tle pobiera się metryka 108.

Jeśli po aktualizacji w programie nie są widoczne certyfikaty, dokładny opis sposobu postępowania znajduje się w poradzie:  http://www.zus.pl/firmy/program-platnik/poradnik/zmiany-w-obsludze-certyfikatow-w-programie.

Inne możliwe błędy:

Podczas aktualizacji komponentów pojawia się „Błąd kopiowania”

- wyjaśnienia ZUS: http://www.zus.pl/firmy/program-platnik/poradnik/komunikat-przy-pobieraniu-komponentow-blad-kopiowania

Program Płatnik jest zainstalowany na systemie operacyjnym Windows XP. Po aktualizacji w programie nie widać certyfikatu użytkownika oraz nie można pobrać listy TSL

Po pobraniu i zainstalowaniu w programie Płatnik aktualnego pakietu (metryki 107 i 108 lub wyższa) sprawdzenie ważności kwalifikowanych podpisów elektronicznych wykonywane jest w oparciu o mechanizmy, które opierają się na aktualnych listach TSL.W celu ich pobrania konieczne jest zestawienie sesji SSL. W przypadku zestawiania sesji SSL dochodzi do wykorzystania algorytmów dostarczonych przez producenta systemu operacyjnego.

W systemie Windows XP brak wsparcia algorytmu AES256 powoduje, że nie można poprawnie zestawić sesji SSL z serwerem, na którym zlokalizowana jest unijna lista TSL (będąca bazowym punktem zaufania). To z kolei uniemożliwia pobranie aktualnej listy TSL. W  dalszym kroku w programie nie można wykonać weryfikacji certyfikatu kwalifikowanego.

Wdrożenie przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. (tzw. rozporządzenie eIDAS) powoduje konieczność wykorzystania unijnego systemu list zaufania (list TSL), które przekazują systemom informatycznym informacje o statusie usługodawców oraz usług. Takie listy powinny być wykorzystywane przy weryfikacji podpisów do ustalenia, czy dane centrum certyfikacji świadczy usługi kwalifikowane.

Szerzej na temat list TSL na stronach: https://www.nccert.pl/index.htm oraz http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32015D1505&from=PL

Polskie centra certyfikacji również rezygnują z instalowania wydawanych przez nie podpisów na systemie Windows XP.

Eurocert: W związku z zaprzestaniem przez firmę Microsoft rozwijania i oferowania wsparcia technicznego dla systemu Windows XP, Centrum Certyfikacji EUROCERT nie oferuje wsparcia technicznego dla rozwiązań PKI opartych na tym systemie operacyjnym. https://www.eurocert.pl/oprogramowanie,95.html

KIR: Zgodnie z informacją, która znajduje się w zakładce "Oprogramowanie do e-podpisu" oferujemy wsparcie dla następujących systemów: Windows 2003, Windows 2008, Windows Vista, Windows 7, Windows 8, Windows 10, Mac OS, Linux. Należy zauważyć, że sam producent tego oprogramowania również wycofał się ze wspierania Windows 98, Millenium, 2000 i XP. Na tych systemach nie jest możliwa poprawna instalacja naszego zestawu do e-podpisu. https://www.elektronicznypodpis.pl/informacje/pytania-i-odpowiedzi/5,strona.html

Wymagania systemowe dla komunikacji elektronicznej z ZUS zostały podane na stronie zus.pl http://www.zus.pl/firmy/program-platnik/co-nowego/wymagania-sprzetowe.

Znajduje się tam informacja o braku możliwości elektronicznego wysyłania dokumentów do ZUS z programu Płatnik, zainstalowanego na systemie Windows XP.

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Podczas aktualizacji komponentów pojawia się „Wymagany restart aplikacji”

- wyjaśnienia ZUS:http://www.zus.pl/firmy/program-platnik/poradnik/komunikat-wymagany-restart-aplikacji-po-aktualizacji-programu-i-danych-platnika

Komunikat przy pobieraniu komponentów, przy podpisywaniu oświadczenia: "Określono nieprawidłowy algorytm"

Sprawdź czy zainstalowane oprogramowanie dostarczone przez dostawcę usług kryptograficznych (certyfikatu) jest w najwyższej wydanej przez niego wersji.

Starsze wersje oprogramowań mogą nie obsługiwać używanych przez program Płatnik algorytmów.

W  przypadku niektórych oprogramowań do certyfikatów powyższe rozwiązanie może nie poskutkować. Wtedy konieczne jest odinstalowanie całości tego oprogramowania i ponowna  instalacja wyłącznie aktualnej wersji.

Jeśli mimo to błąd nadal będzie się pojawiał to zamknij program Płatnik i wybierz na ikonie programu Płatnik prawym przyciskiem myszy - kolejno właściwości - zakładka zgodność. Jeśli jest tu zaznaczone "uruchom ten program w trybie zgodności z …" to odznacz tę opcję i potwierdź wybór przyciskami zastosuj i ok.

Ważne: Przed wykonaniem powyższej czynności upewnij się, że znane Ci jest hasło i lokalizacja  bazy danych.

Serwis Kadry

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Sofath

Prekursor i lider na europejskim rynku pomp ciepła.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »