| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > ZUS i kadry > Składki > Jak rozliczyć składki i zaliczkę na podatek, gdy w jednym miesiącu pracownik otrzymuje kilka wypłat

Jak rozliczyć składki i zaliczkę na podatek, gdy w jednym miesiącu pracownik otrzymuje kilka wypłat

Na początku miesiąca pracownik otrzymał dodatek za nadgodziny wypracowane w poprzednim okresie rozliczeniowym, w środku miesiąca nagrodę za II kwartał br., a pod koniec miesiąca wynagrodzenie za pracę w lipcu. Dodatek za pracę w godzinach nadliczbowych to mała kwota, więc naliczyłam podatek nie stosując kosztów uzyskania przychodów ani kwoty zmniejszającej podatek. Przy rozliczeniu dodatku za nadgodziny zaliczka jest niższa od składki zdrowotnej i w ten sposób uniknęłam niepotrzebnego obniżania tej składki do zaliczki. Nie odliczyłam tych kwot również licząc podatek od nagrody. Czy zrobiłam prawidłowo i mogę poczekać do rozliczenia wynagrodzenia?


RADA

Postąpiła Pani prawidłowo. Od każdej wypłaty dokonanej w różnych terminach płatności, ale w jednym miesiącu, muszą zostać naliczone składki na ubezpieczenia społeczne, składka na ubezpieczenie zdrowotne oraz zaliczka na podatek dochodowy na zasadach ogólnych, przy uwzględnieniu tylko raz w miesiącu kosztów uzyskania przychodów oraz kwoty zmniejszającej podatek (jeżeli pracownik złożył PIT-2). Nie ma znaczenia to, że kup i kwota wolna zostaną zastosowane dopiero przy trzeciej wypłacie w lipcu br.

UZASADNIENIE

Zaliczka na podatek dochodowy jest ustalana za okresy miesięczne, czyli okresem rozliczeniowym do celów poboru zaliczek podatkowych jest miesiąc. Jeżeli pracodawca wie, że będzie kilka wypłat w miesiącu, to obojętne jest, przy której wypłacie zastosuje koszty uzyskania przychodów oraz kwotę zmniejszającą podatek. Ważne, że miesięczna zaliczka zostanie obliczona zgodnie z przepisami podatkowymi i pobrana z uwzględnieniem jednej normy kosztów uzyskania oraz kwoty zmniejszającej podatek.

Za dochód ze stosunku pracy uważa się uzyskane w ciągu miesiąca przychody w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez płatnika, po odliczeniu kosztów uzyskania w wysokości określonej miesięcznie na dany rok podatkowy oraz po odliczeniu potrąconych przez płatnika w danym miesiącu składek na ubezpieczenia społeczne. Wszystkie wypłaty dokonane w ciągu danego miesiąca stanowią dochód pracownika, tzn. łączny przychód pomniejszony o koszty jego uzyskania oraz składki na ubezpieczenia społeczne.

W dokumentach rozliczeniowych do ZUS za dany miesiąc wykazuje się łączny przychód stanowiący podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, a także na ubezpieczenie zdrowotne - po pomniejszeniu o składki na ubezpieczenia społeczne finansowane przez pracownika. Dla każdego pracownika pracodawca uwzględnia, w sporządzonym za niego imiennym raporcie miesięcznym oraz w deklaracji rozliczeniowej, składki na ubezpieczenia należne od wszystkich wypłat dokonanych lub postawionych do dyspozycji ubezpieczonego od pierwszego do ostatniego dnia miesiąca kalendarzowego, którego deklaracja dotyczy (z uwzględnieniem rocznego limitu podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe).

Z pytania wynika, że pracownik otrzymał trzy wypłaty w lipcu (dodatek za godziny nadliczbowe, nagrodę pieniężną oraz wynagrodzenie za pracę), zapewne na podstawie odrębnych list płac. Od wszystkich wypłat trzeba naliczyć i potrącić zarówno składki na ZUS, jak i zaliczkę na podatek dochodowy.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Anna Snochowska

Aplikantka radcowska w OIRP w Łodzi

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »