| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > ZUS i kadry > Umowy zlecenia > Działalność gospodarcza i umowa zlecenie w świetle przepisów o podatku dochodowym

Działalność gospodarcza i umowa zlecenie w świetle przepisów o podatku dochodowym

Jeżeli umowa zlecenia nie będzie zawarta w ramach działalności gospodarczej to przychody osiągane z tego tytułu należy zakwalifikować do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie podatnikowi, która uzyskuje przychody z tytułu umowy zlecenia, przysługują koszty uzyskania przychodów w wysokości 20% uzyskanego przychodu.


Dyrektor Izby Skarbowej w odpowiedzi na interpretację podkreślił, iż to od stron stosunku cywilnoprawnego, które spełniły powyższe warunki zależy kwalifikacja i sposób rozliczenia przychodów. Jeżeli więc podatnik, pomimo prowadzonej działalności gospodarczej zawiera dodatkowo umowę zlecenie, której treść pokrywa się z zakresem wyżej wymienionej działalności, może to oznaczać, iż chce inaczej zaklasyfikować osiągane w ten sposób przychody do czego w związku z tym ma pełne prawo.

Umowa o pracę a umowy cywilnoprawne - co warto wiedzieć? (część I)


Koszty uzyskania - na zasadach ogólnych


Koszty uzyskania przychodów są wydatkami, jakie podatnik ponosi w celu uzyskania przychodu, zachowania lub zabezpieczenia ich źródła. Do obowiązków podatnika należy wykazanie, iż poniesione wydatki mają bezpośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Wśród pozostałych źródeł koszty mogą być natomiast odliczane w sposób zryczałtowany lub kwotowo (np. w stosunku pracy). We wniosku o interpretację podatnik pytał o możliwość odliczenia kosztów uzyskania przychodów od zawartej umowy zlecenia, pokrywającej się w treści z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą w formie zryczałtowanej, co spowodowałoby, iż kwota odliczenia będzie wynosiła 20% uzyskanego przychodu pomniejszonego o potrącone składki na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i chorobowe. Dopuszczając możliwość zawarcia samej umowy, Dyrektor Izby Skarbowej przychylił się również do przedstawionej przez podatnika propozycji odliczenia kosztów.

Umowy o dzieło i umowy zlecenia - czym się różnią?

Powyżej opisana interpretacja przychyla się do wykładni prawa w myśl dyskusyjnej zasady in dubio pro tributario. Organ podatkowy w zakończeniu uzasadnienia zaznaczył jednak, iż jego interpretacja dotyczy wyłącznie aspektów prawno- podatkowych przedstawianego zagadnienia, a więc nie badał on dopuszczalności zawarcia umowy zlecenia o stricte pracowniczym podporządkowaniu. Pojawia się zatem pytanie jak to zagadnienie odbiorą inne organa administracji, które również zainteresowane są w odprowadzaniu danin publicznych.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Gontarek, HUKE Finanse

Firma HUKE Finanse jest multiagencją, która oferuje pełen zakres produktów ubezpieczeniowych i kredytowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »