| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > ZUS i kadry > Umowy zlecenia > Działalność gospodarcza i umowa zlecenie w świetle przepisów o podatku dochodowym

Działalność gospodarcza i umowa zlecenie w świetle przepisów o podatku dochodowym

Jeżeli umowa zlecenia nie będzie zawarta w ramach działalności gospodarczej to przychody osiągane z tego tytułu należy zakwalifikować do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie podatnikowi, która uzyskuje przychody z tytułu umowy zlecenia, przysługują koszty uzyskania przychodów w wysokości 20% uzyskanego przychodu.


Dyrektor Izby Skarbowej w odpowiedzi na interpretację podkreślił, iż to od stron stosunku cywilnoprawnego, które spełniły powyższe warunki zależy kwalifikacja i sposób rozliczenia przychodów. Jeżeli więc podatnik, pomimo prowadzonej działalności gospodarczej zawiera dodatkowo umowę zlecenie, której treść pokrywa się z zakresem wyżej wymienionej działalności, może to oznaczać, iż chce inaczej zaklasyfikować osiągane w ten sposób przychody do czego w związku z tym ma pełne prawo.

Umowa o pracę a umowy cywilnoprawne - co warto wiedzieć? (część I)


Koszty uzyskania - na zasadach ogólnych


Koszty uzyskania przychodów są wydatkami, jakie podatnik ponosi w celu uzyskania przychodu, zachowania lub zabezpieczenia ich źródła. Do obowiązków podatnika należy wykazanie, iż poniesione wydatki mają bezpośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Wśród pozostałych źródeł koszty mogą być natomiast odliczane w sposób zryczałtowany lub kwotowo (np. w stosunku pracy). We wniosku o interpretację podatnik pytał o możliwość odliczenia kosztów uzyskania przychodów od zawartej umowy zlecenia, pokrywającej się w treści z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą w formie zryczałtowanej, co spowodowałoby, iż kwota odliczenia będzie wynosiła 20% uzyskanego przychodu pomniejszonego o potrącone składki na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i chorobowe. Dopuszczając możliwość zawarcia samej umowy, Dyrektor Izby Skarbowej przychylił się również do przedstawionej przez podatnika propozycji odliczenia kosztów.

Umowy o dzieło i umowy zlecenia - czym się różnią?

Powyżej opisana interpretacja przychyla się do wykładni prawa w myśl dyskusyjnej zasady in dubio pro tributario. Organ podatkowy w zakończeniu uzasadnienia zaznaczył jednak, iż jego interpretacja dotyczy wyłącznie aspektów prawno- podatkowych przedstawianego zagadnienia, a więc nie badał on dopuszczalności zawarcia umowy zlecenia o stricte pracowniczym podporządkowaniu. Pojawia się zatem pytanie jak to zagadnienie odbiorą inne organa administracji, które również zainteresowane są w odprowadzaniu danin publicznych.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Challenger

Organizacja non-profit

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »