| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > ZUS i kadry > Umowy zlecenia > Rachunek do umowy zlecenia – wzór, zasady wystawiania

Rachunek do umowy zlecenia – wzór, zasady wystawiania

Umowa zlecenie jest rodzajem umowy cywilnoprawnej, która jest niezwykle popularną formą zatrudniania osób, a jej funkcjonowanie określa Kodeks cywilny. Często decydują się na nią jednostki chcące nawiązać współpracę z osobą, która nie prowadzi działalności gospodarczej. Wydatki związane z zawarciem tego typu umowy, takie jak wynagrodzenie, podatek dochodowy, składki ZUS, wskazane są najczęściej na rachunku wystawionym przez Zleceniobiorcę.

Regulacje prawne

Kodeks cywilny odnosi się jedynie do samej istoty umowy zlecenia. Nie ujmuje on jednak w swoich przepisach kwestii rachunków – tę reguluje Rozdział 12 Ordynacji podatkowej. Na jej podstawie to Zleceniodawca może się domagać od Zleceniobiorcy wystawienia rachunku za wykonane zlecenie. Jest to korzystne z punktu widzenia działalności firmy – potwierdza koszt, który został poniesiony w związku ze zleceniem wykonania konkretnej usługi. Konieczność wystawienia rachunku za wykonaną usługę, jasno powinna określać zawierana między stronami umowa. W przypadku, kiedy umowa nie zawiera zapisu o konieczności sporządzenia rachunku, taki obowiązek nie zaistnieje.

Rachunek, podobnie jak i fakturę, w świetle prawa wystawić może jedynie osoba prowadząca działalność gospodarczą. W przypadku rachunku, który nie zawierałby nazwy firmy, traktowany jest on jako niepełny, a osoba wystawiająca taki rachunek, byłaby zagrożona odpowiedzialnością skarbową zgodnie z art. 62 Kodeksu karnego skarbowego. Wystawianie rachunku przez osobę fizyczną nieposiadającą działalności gospodarczej, ale wystawiającą go na podstawie umowy zlecenia stanowi wyjątek i jest dozwolone. Właśnie w takich przypadkach najczęściej wystawieniem rachunku w praktyce zajmuje się Zleceniodawca, jednak nie ma przeciwwskazań aby wystawił go również Zleceniobiorca.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Forma rachunku

Mimo wszystko praktyka najczęściej pokazuje, że rachunek przygotowywany jest przez Zleceniodawcę. Wynika to przede wszystkim z faktu, że osoba, która nie prowadzi działalności gospodarczej, może nie być wystarczająco biegła w prowadzeniu tego rodzaju dokumentacji. Rachunek powinien obejmować kilka koniecznych elementów, w tym:

- dane obu stron umowy

- datę wystawienia rachunku wraz z jego numerem

- informację o przedmiocie usługi

- kwotę należną za usługę

Dodatkowymi elementami, które mogą zostać wskazane w rachunku są kwota podatku dochodowego oraz składki ZUS.

Przykładowy wzór rachunku do umowy zlecenia

Rozliczenie drogą elektroniczną

Warto wiedzieć, że wystawiony rachunek nie musi mieć formy papierowej, a jego przesłanie może odbywać się również w formie elektronicznej. Przepisy określają bowiem, że podpisy stron umowy cywilnoprawnej na rachunkach nie są elementem koniecznym. Warto jednak wiedzieć, że rezygnacja z podpisu może wiązać się z trudnościami na wypadek ewentualności sporu przed sądem pomiędzy stronami tego typu umowy cywilnoprawnej.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Marcin M. Wyrzykowski

Główny Księgowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK