| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > ZUS i kadry > Urlopy > Urlop pracownika odchodzącego na emeryturę w 2008 r.

Urlop pracownika odchodzącego na emeryturę w 2008 r.

Główny księgowy odchodzi na emeryturę 1 marca 2008 r. Czy pracownikowi należy się urlop 26 dni za 2008 r.? Czy w razie niewykorzystania tego urlopu w całości pracownikowi można wypłacić ekwiwalent za niewykorzystaną część?

Monika FrĄczek


Głównemu księgowemu należy się urlop proporcjonalny do okresu przepracowanego.

Zasada, że w roku kalendarzowym, w którym ustaje stosunek pracy z pracownikiem uprawnionym do kolejnego urlopu, pracownikowi przysługuje u pracodawcy, od którego odchodzi, urlop w wymiarze proporcjonalnym do okresu przepracowanego w tym roku u tego pracodawcy, dotyczy także pracownika przechodzącego na emeryturę. Sąd Najwyższy potwierdził taką interpretację w uchwale z 20 sierpnia 1997 r.

Z orzecznictwa

W przypadku rozwiązania stosunku pracy i niewykorzystania z tego powodu urlopu wypoczynkowego nabytego w pełnym wymiarze (art. 153 § 3 k.p.) pracownikowi przysługuje od dotychczasowego pracodawcy ekwiwalent pieniężny odpowiadający urlopowi w wymiarze proporcjonalnym do okresu przepracowanego u tego pracodawcy w roku, w którym rozwiązano stosunek pracy, także w sytuacji, gdy nastąpiło to w związku z nabyciem przez pracownika uprawnień emerytalnych (art. 171 § 1 k.p. w związku z art. 1551 § 1 pkt 1 k.p.).

Uchwała SN z 20 sierpnia 1997 r., sygn. akt III ZP 26/97, OSNP 1998/5/145.

Jak podkreśla SN, każdy pracodawca odpowiada więc tylko za tę część urlopu, która dotyczy zatrudnienia u niego. Nie ma więc obowiązku udzielenia urlopu w wymiarze odpowiadającym okresowi, który przekracza okres zatrudnienia u niego.

Natomiast nie ma przeszkód prawnych, żeby udzielić głównemu księgowemu urlopu wypoczynkowego za cały 2008 r. lub wypłacić ekwiwalent za całość urlopu. Pracodawca może więc pracownikowi odchodzącemu na emeryturę udzielić urlopu w pełnym przysługującym mu wymiarze, ale wyłącznie na zasadzie dobrowolności. A zatem odchodzący na emeryturę pracownik nie ma roszczenia o pełen urlop.

Podstawa prawna

• Ustawa z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1239)

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Radosław Pazik

Doradca podatkowy Dyrektor Oddziału Wielkopolskiego Instytutu Studiów Podatkowych w Poznaniu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »