| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > ZUS i kadry > Urlopy > Urlop pracownika odchodzącego na emeryturę w 2008 r.

Urlop pracownika odchodzącego na emeryturę w 2008 r.

Główny księgowy odchodzi na emeryturę 1 marca 2008 r. Czy pracownikowi należy się urlop 26 dni za 2008 r.? Czy w razie niewykorzystania tego urlopu w całości pracownikowi można wypłacić ekwiwalent za niewykorzystaną część?

Monika FrĄczek


Głównemu księgowemu należy się urlop proporcjonalny do okresu przepracowanego.

Zasada, że w roku kalendarzowym, w którym ustaje stosunek pracy z pracownikiem uprawnionym do kolejnego urlopu, pracownikowi przysługuje u pracodawcy, od którego odchodzi, urlop w wymiarze proporcjonalnym do okresu przepracowanego w tym roku u tego pracodawcy, dotyczy także pracownika przechodzącego na emeryturę. Sąd Najwyższy potwierdził taką interpretację w uchwale z 20 sierpnia 1997 r.

Z orzecznictwa

W przypadku rozwiązania stosunku pracy i niewykorzystania z tego powodu urlopu wypoczynkowego nabytego w pełnym wymiarze (art. 153 § 3 k.p.) pracownikowi przysługuje od dotychczasowego pracodawcy ekwiwalent pieniężny odpowiadający urlopowi w wymiarze proporcjonalnym do okresu przepracowanego u tego pracodawcy w roku, w którym rozwiązano stosunek pracy, także w sytuacji, gdy nastąpiło to w związku z nabyciem przez pracownika uprawnień emerytalnych (art. 171 § 1 k.p. w związku z art. 1551 § 1 pkt 1 k.p.).

Uchwała SN z 20 sierpnia 1997 r., sygn. akt III ZP 26/97, OSNP 1998/5/145.

Jak podkreśla SN, każdy pracodawca odpowiada więc tylko za tę część urlopu, która dotyczy zatrudnienia u niego. Nie ma więc obowiązku udzielenia urlopu w wymiarze odpowiadającym okresowi, który przekracza okres zatrudnienia u niego.

Natomiast nie ma przeszkód prawnych, żeby udzielić głównemu księgowemu urlopu wypoczynkowego za cały 2008 r. lub wypłacić ekwiwalent za całość urlopu. Pracodawca może więc pracownikowi odchodzącemu na emeryturę udzielić urlopu w pełnym przysługującym mu wymiarze, ale wyłącznie na zasadzie dobrowolności. A zatem odchodzący na emeryturę pracownik nie ma roszczenia o pełen urlop.

Podstawa prawna

• Ustawa z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1239)

reklama

Autor:

Źródło:

Rachunkowość Budżetowa

Zdjęcia


Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Chronos-Investment Sp. z o. o.

Usługi księgowe i doradztwo podatkowe.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »