REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od kiedy liczyć wyższy podatek, gdy przychód pracownika przekracza próg podatkowy

Izabela Nowacka
Izabela Nowacka
Od kiedy liczyć wyższy podatek, gdy przychód pracownika przekracza próg podatkowy
Od kiedy liczyć wyższy podatek, gdy przychód pracownika przekracza próg podatkowy

REKLAMA

REKLAMA

Nasz pracownik zarabia 12 000 zł miesięcznie. Stosujemy mu podstawowe koszty uzyskania przychodów oraz kwotę zmniejszającą podatek. W sierpniu br. wynagrodzenie pracownika przekroczy roczną podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne tzw. limit trzydziestokrotności. Niedługo też jego dochód przekroczy pierwszy próg podatkowy. Od jakiego miesiąca pobrać wyższą zaliczkę na podatek dochodowy i jak ją obliczyć?

Progi podatkowe w 2019 r.

Autopromocja

RADA

Przy zarobkach na poziomie 12 000 zł brutto miesięcznie, pierwszą zaliczkę na podatek w wysokości 32% należy naliczyć i pobrać od dochodu pracownika uzyskanego w październiku br. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

W Polsce osoby fizyczne płacą podatek dochodowy progresywny. Przy progresywnym systemie opodatkowania stawka (tj. procent płaconego podatku) rośnie wraz ze wzrostem dochodu podatnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawą opodatkowania jest dochód, za który uważa się uzyskane w ciągu miesiąca przychody (oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez płatnika), po odliczeniu miesięcznych zryczałtowanych kosztów uzyskania oraz potrąconych przez płatnika w danym miesiącu składek na ubezpieczenia społeczne.

W 2009 r. obowiązują dwie stawki podatku zależne od wysokości osiągniętego dochodu, liczonego narastająco od początku roku, tj. 18% i 32%.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Skala podatkowa w 2009 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jeżeli dochód podatnika w danym roku podatkowym przekroczy wartość 85 528 zł (pierwszy przedział skali podatkowej), to dochód przekraczający próg podlega opodatkowaniu według wyższej stawki. Podatek w kolejnym przedziale dochodowym jest obliczany jako suma podatku obliczonego od górnej kwoty granicznej niższego przedziału dochodowego oraz podatku od kwoty nadwyżki ponad tę kwotę graniczną, według stawki dla kolejnego, wyższego przedziału.

PRZYKŁAD

Dochód pracownika od początku roku do 31 lipca br. wyniósł 86 000 zł. Aby ustalić wysokość podatku od dochodu w wysokości 86 000 zł, najpierw trzeba wymierzyć podatek od kwoty dochodu, stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali, tj. od 85 528 zł:

(85 528 zł x 18%) - 556,02 zł = 14 839,02 zł

Następnie wyliczamy nadwyżkę dochodu ponad 85 528 zł:

86 000 zł - 85 528 zł = 472 zł

Od nadwyżki liczymy podatek według stawki 32%:

472 zł x 32% = 151,04 zł

Łącznie podatek od dochodu 86 000 zł wynosi:

14 839,02 zł + 151,04 zł = 14 990,06 zł.

W przypadku pracowników etatowych, obowiązek naliczania, pobierania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od dochodu ze stosunku pracy spoczywa na płatniku, czyli pracodawcy. Powinien on pobierać zaliczki na podatek za miesiące od stycznia do grudnia bieżącego roku podatkowego (2009 r.) w wysokości:

• za miesiące od początku roku do miesiąca (włącznie), w którym dochód podatnika uzyskany od początku roku w tym zakładzie pracy przekroczył kwotę 85 528 zł, tj. kwotę stanowiącą górną granicę pierwszego przedziału skali - 18% dochodu osiągniętego przez pracownika w danym miesiącu,

• za miesiące następujące po miesiącu, w którym dochód uzyskany od początku roku przekroczył kwotę 85 528 zł (jest to górna granica pierwszego przedziału skali) - 32% dochodu uzyskanego w danym miesiącu; w miesiącu, w którym doszło do przekroczenia kwoty 85 528 zł, tj. dochodu narastająco od początku roku, pobieramy jeszcze zaliczkę 18%.

Polecamy: Komplet podatki 2019

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Miesięczną zaliczkę obliczoną w powyższy sposób płatnik powinien zmniejszać o kwotę stanowiącą 1/12 kwoty zmniejszającej podatek, określonej w pierwszym przedziale obowiązującej skali podatkowej (tzw. kwota wolna, która wynosi w 2009 r. 46,33 zł), jeżeli pracownik przed pierwszą wypłatą wynagrodzenia w roku podatkowym złożył w zakładzie pracy oświadczenie według ustalonego wzoru PIT-2, w którym stwierdził, że spełnia warunki określone w tym formularzu (PIT-2 nie trzeba składać ponownie, gdy stan faktyczny nie uległ zmianie).

Następnie tak obliczoną zaliczkę należy obniżyć o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, pobraną w tym miesiącu przez zakład pracy, nie więcej niż o 7,75% podstawy jej wymiaru.

W praktyce wątpliwości pracodawców budzi sam moment zastosowania wyższej stawki podatku wobec pracownika, którego dochód przekroczył w ciągu roku próg podatkowy i znalazł się w kolejnym przedziale dochodu. W miesiącu, w którym dochód pracownika, liczony od początku roku, przekroczył pierwszy próg podatkowy, do całego dochodu z tego miesiąca należy stosować jeszcze stawkę 18%. Dopiero od miesiąca następnego należy naliczyć zaliczkę według wyższej stawki.

Na wysokość miesięcznego oraz rocznego dochodu pracownika wpływa wartość potrącanych składek na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez pracownika. W celu ustalenia, czy pracownik osiągnął już roczną granicę podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tzw. limit trzydziestokrotności), bierze się pod uwagę narastający od początku roku przychód ze stosunku pracy, stanowiący podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. Natomiast do celów podatkowych i sprawdzenia kwot przedziałów skali liczy się narastający dochód, a więc przychód pomniejszony o składki na ubezpieczenia społeczne finansowane przez pracownika oraz koszty uzyskania przychodów. Zatem są to dwa różne pojęcia.

Do końca lipca br. przychód Państwa pracownika, stanowiący podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, wyniósł 84 000 zł (12 000 zł x 7 m-cy), a do końca sierpnia br. wyniesie 96 000 zł. Zatem w sierpniu br. pracownik przekroczy kwotę rocznego ograniczenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe - tzw. limit trzydziestokrotności, który w 2009 r. wynosi 95 790 zł. Aby nie nadpłacić składek, składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za sierpień br. trzeba naliczyć od części wynagrodzenia, tj. od 11 790 zł (różnicy między przychodem liczonym narastająco od początku roku a rocznym limitem podstawy wymiaru składek, tj. 95 790 zł - 84 000 zł). Za sierpień br. składki na ZUS oraz zaliczkę na podatek dochodowy należy naliczyć następująco:

1. Składki na ubezpieczenia społeczne finansowane przez pracownika:

składki na ubezpieczenia:

- emerytalne: 11 790 zł x 9,76% = 1150,70 zł

- rentowe: 11 790 zł x 1,5% = 176,85 zł

Łącznie: 1327,55 zł

składka na ubezpieczenie chorobowe: 12 000 zł x 2,45% = 294 zł

2. Składka na ubezpieczenie zdrowotne:

• podstawa wymiaru składki: 12 000 zł - 1327,55 zł - 294 zł = 10 378,45 zł

• składka należna do ZUS: 10 378,45 zł x 9% = 934,06 zł

• składka odliczana od zaliczki na podatek: 10 378,45 zł x 7,75% = 804,33 zł

3. Zaliczka na podatek:

• podstawa opodatkowania:

10 378,45 zł - 111,25 zł (koszty uzyskania przychodu) = 10 267,20 zł; po zaokrągleniu 10 267 zł

zaliczka na podatek dochodowy: (10 267 x 18%) - 46,33 zł = 1801,73 zł

• zaliczka na podatek do wpłaty na konto urzędu skarbowego: 1801,73 zł - 804,33 zł = 997,40 zł; po zaokrągleniu 997 zł.

Przy pensji pracownika wynoszącej brutto 12 000 zł, jego miesięczny dochód do lipca br. włącznie to kwota 10 244 zł (podstawa opodatkowania już po zaokrągleniu; tj. przychód po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne w wysokości łącznie 13,71% podstawy wymiaru oraz kosztów uzyskania przychodów). W sierpniu br. miesięczny dochód wyniósł 10 267 zł. Zatem do sierpnia br. dochód narastająco od początku roku wyniesie 81 975 zł (10 244 zł x 7 m-cy + 10 267 zł) i nie przekroczy pierwszego przedziału skali podatkowej (81 975 zł < 85 528 zł). We wrześniu br. miesięczna kwota dochodu pracownika znowu będzie inna ze względu na to, że nie liczymy już składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Ponadto we wrześniu dochód (narastająco od początku roku) przekroczy kwotę stanowiącą górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej. Zaliczkę podatkową za wrzesień br. należy jednak obliczyć jeszcze według stopy 18% (należy stosować ją włącznie do tego miesiąca, w którym doszło do przekroczenia).

Obliczenie zaliczki za wrzesień br. będzie wyglądało następująco:

1. Składki na ubezpieczenia społeczne finansowane przez pracownika:

• składka na ubezpieczenie chorobowe: 12 000 zł x 2,45% = 294 zł

2. Składka na ubezpieczenie zdrowotne:

• podstawa wymiaru składki: 12 000 zł - 294 zł = 11 706 zł

• składka należna do ZUS: 11 706 zł x 9% = 1053,54 zł

• składka odliczana od zaliczki na podatek: 11 706 zł x 7,75% = 907,22 zł

3. Zaliczka na podatek:

• podstawa opodatkowania:

11 706 zł - 111,25 zł = 11 594,75 zł; po zaokrągleniu 11 595 zł

• zaliczka na podatek dochodowy: (11 595 x 18%) - 46,33 zł (ulga podatkowa) = 2040,77 zł

• zaliczka na podatek do wpłaty na konto urzędu skarbowego: 2040,77 zł - 907,22 zł = 1133,55 zł; po zaokrągleniu do złotych = 1134 zł.

Dochód pracownika od stycznia do września 2009 r. wynosi 93 570 zł (81 975 zł + 11 595 zł). Zaliczkę za następny miesiąc, tj. październik br., należy policzyć według stawki 32%:

(11 595 zł x 32%) - 46,33 zł = 3664,07 zł

Do urzędu skarbowego będzie trzeba przekazać zaliczkę w wysokości 2757 zł, obliczoną:

3664,07 zł - 907,22 zł (7,75% podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne) = 2756,85 zł; po zaokrągleniu 2757 zł.

WAŻNE!

Za miesiąc, w którym dochód pracownika liczony od początku roku przekroczył pierwszy próg podatkowy, należy naliczyć zaliczkę w wysokości 18% od całego dochodu z tego miesiąca. Dopiero od miesiąca następnego - stawkę wyższą.

• art. 9, art. 26 ust. 1, art. 27, art. 27b, art. 31, art. 32 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.),

• art. 19 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2007 r. nr 11, poz. 74 ze zm.),

• obwieszczenie z 29 grudnia 2008 r. w sprawie kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w roku 2009 oraz przyjętej do jej ustalenia kwoty prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia (MP z 2008 r. nr 97, poz. 850).

Izabela Nowacka

specjalista w zakresie kadr i płac

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pieniądze dla branży HoReCa z KPO. Dotacje do 540 tys. zł. Wnioski można składać od 6 maja 2024 r.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości w dniu 3 kwietnia ogłosiła konkurs dla sektora HoReCa, turystyki i kultury w ramach Krajowego Planu Odbudowy, który ma na celu wsparcie branży szczególnie dotkniętej przez pandemię i lockdowny w latach 2020 i 2021. Odpowiadając na potrzeby tych sektorów nabór wniosków rozpocznie się 6 maja, a zakończy 5 czerwca. 

Handel na platformach internetowych - nowe przepisy od 1 lipca 2024 r. Rząd przyjął projekt ustawy wdrażającej dyrektywę DAC7

W dniu 9 kwietnia 2024r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw, która ma na celu wdrożenie do polskiego prawa przepisów dyrektywy DAC7. Ta ustawa nałożyć ma na operatorów platform cyfrowych obowiązek gromadzenia i przekazywania administracji podatkowej informacji o sprzedawcach, którzy dokonali transakcji za pośrednictwem tych platform. Ale uwaga: drobni i okazjonalni sprzedawcy towarów, którzy w ciągu roku dokonali mniej niż 30 transakcji tego rodzaju a łączne wynagrodzenie z tego tytułu nie przekroczyło w danym roku równowartości 2 tys. euro są wyłączeni z corocznego raportowania przez operatorów platform cyfrowych do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Ministerstwo Finansów zaznacza, że nowe przepisy nie zmienią dotychczasowych zasad opodatkowania osób sprzedających w Internecie.

Skuteczne przejście na estoński CIT w trakcie roku podatkowego. Kiedy wymagane jest zamknięcia ksiąg rachunkowych i sporządzenie sprawozdania finansowego?

Przejścia na estoński CIT w trakcie roku podatkowego wymaga zamknięcia ksiąg rachunkowych i sporządzenia sprawozdania finansowego. Fiskus twierdził, że obowiązków tych spółka musi dokonać przed upływem terminu na złożenie zawiadomienia o wyborze estońskiego CIT. Jak się okazało – błędnie.

Bez faktury ustrukturyzowanej nie będzie kosztu podatkowego. Prof. Modzelewski: Najnowsze pomysły nowelizacyjne nie uratują faktur ustrukturyzowanych

Aby zachęcić podatników do wystawiania faktur podatkowych, nakazano ich podpisywanie nadając im formę umowy. Podatnicy zaakceptowali ten pomysł i dziś faktura VAT jest przede wszystkim dokumentem wywołującym skutki cywilnoprawne. Ale faktura ustrukturyzowana nie nadaje się do roli dokumentu wywołującego te skutki, bo jest w istocie aktem jednostronnym a nabywca (usługobiorca) nie ma nawet wpływu na moment ich wystawienia i nie jest on fizycznie doręczany kontrahentowi. Aby więc zmusić podatników do posługiwania się fakturami ustrukturyzowanymi proponuje się nowelizacje w podatku dochodowym warunkującą … zaliczenie wydatku do kosztów uzyskania przychodu od otrzymania faktur ustrukturyzowanych, co jest już aktem rozpaczy twórców tego pomysłu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zwrot podatku rolnego 2024. Ile dostaną gospodarstwa z budżetu państwa?

Ustawa o zwrocie części podatku rolnego za 2024 r. trafiła do konsultacji. Średni zwrot podatku rolnego na gospodarstwo wyniesie 444,81 zł. Rozwiązanie to zmniejszy w 2024 r. wysokości podatku rolnego do poziomu z 2023 r.

JPK_PKPiR, JPK_EWP (ewidencja przychodów), JPK_ST (środki trwałe) od 2026 roku. Dla przedsiębiorców płacących VAT i PIT albo ryczałt. MF konsultuje projekty struktur logicznych

Ministerstwo Finansów prowadzi w dniach 5 kwietnia - 10 maja 2024 r. konsultacje podatkowe w sprawie struktur logicznych JPK_PKPiR w zakresie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, JPK_EWP w zakresie ewidencji przychodów oraz JPK_ST w zakresie ewidencji (wykazu) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Glapiński: inflacja może wzrosnąć do 7,5 proc. w razie uwolnienia cen energii

Prezes NBP Adam Glapiński stwierdził, że inflacja może wzrosnąć do 7,5 proc. w razie uwolnienia cen energii.

Polacy są winni fiskusowi 115 mld zł. Najwięcej do oddania mają podatnicy z mazowieckiego

Jak wynika z danych MF, na koniec 2023 roku zaległości podatkowe przekroczyły 115 mld złotych. To o 2% mniej niż rok wcześniej. Ponad 81% z ww. kwoty stanowi VAT, a na następne pozycje w tym zestawieniu zajmują akcyza i PIT. Z kolei biorąc pod uwagę podział na województwa, blisko 50 mld złotych do uregulowania dotyczy podatników z woj. mazowieckiego. W przypadku woj. śląskiego to ponad 13 mld złotych, a wielkopolskiego – 11 mld złotych.

Liczne zmiany przepisów dla przedsiębiorców od 2025 roku [deregulacja]. Co się zmieni? Opublikowano projekt nowelizacji wielu ustaw

W dniu 5 kwietnia 2024 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt nowelizacji wielu ustaw, który ma na celu deregulację i uproszenie przepisów prawa gospodarczego i administracyjnego. Projekt ten powstał w Ministerstwie Rozwoju i Technologii i jest aktualnie na etapie uzgodnień międzyresortowych, konsultacji publicznych i opiniowania. Nowe przepisy mają w większości wejść w życie od 1 stycznia 2025 r. Jakie zmiany przewiduje ten projekt?

Stopy procentowe NBP 2024/2025. Bez zmian do połowy przyszłego roku? Jakie prognozy banków?

Wysokość stóp procentowych NBP nie zmieniła się od października 2023 r. Rada Polityki Pieniężnej na ostatnim posiedzeniu w dniach 3-4 kwietnia 2024 r. kolejny raz postanowiła pozostawić wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. Co dalej z wysokością tych stóp? Prezes NBP Adam Glapiński na konferencji prasowej w dniu 5 kwietnia 2024 r. stwierdził, że aktualnie nie ma żadnych argumentów za obniżeniem stóp procentowych. Pojawiają się prognozy poważnych instytucji finansowych, że stopy procentowe NBP nie zmienią się do połowy 2025 roku, a nawet dłużej.

REKLAMA