| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > ZUS i kadry > Wynagrodzenia > Czy prywatne rozmowy telefoniczne pracownika są opodatkowane i oskładkowane

Czy prywatne rozmowy telefoniczne pracownika są opodatkowane i oskładkowane

Nasza firma chce zakupić telefony komórkowe dla niektórych pracowników. Będą one wykorzystywane do celów firmowych, ale nie jest wykluczone, że pracownicy będą wykonywać z nich prywatne rozmowy. Czy koszty prywatnych połączeń i odpowiadającą im część abonamentu należy zaliczać do przychodów pracownika i podstawy wymiaru składek ubezpieczeniowych?

RADA

Wydatki pokrywane przez pracodawcę z tytułu prywatnych rozmów pracowników powinni Państwo zaliczyć do przychodów i podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia pracowników. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy pracownik jest zobowiązany do zwrotu pracodawcy tych wydatków. Abonamentu, do którego opłacenia jest zobowiązana firma, nie należy dzielić na część odpowiadającą rozmowom prywatnym i zaliczać do przychodów pracownika.

UZASADNIENIE

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń. Zaliczamy do nich w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, a także różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych (art. 12 ust. 1 updof).

Pracownik w przypadku wykorzystania telefonu na potrzeby prywatne otrzyma nieodpłatne świadczenie. Wydruk połączeń telefonicznych (tzw. billing) pozwala na wyeliminowanie kosztów rozmów prywatnych pracownika. Jeżeli rozmowa jest przeprowadzona w celach prywatnych, pracownik powinien to wskazać na billingu. W sytuacji gdy pracownik wykazuje rozmowę jako służbową (a numer odbiorcy to uprawdopodobnia), to jest to oświadczenie pracownika, które nie powinno być kwestionowane przez organy podatkowe. W przypadku rozmów prywatnych należy ustalić pracownikowi przychód odpowiadający wydatkom na prywatne połączenia (ustalone na podstawie billingu). Wartość świadczenia należy również zaliczyć do podstawy wymiaru składek ubezpieczeniowych. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy (art. 18 ust. 1 i art. 4 pkt 9 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych). Przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie przewidują wyłączenia z podstawy składek świadczenia w postaci sfinansowania prywatnych rozmów zatrudnionych. Jednak nie są raczej spotykane przypadki, aby organy podatkowe czy kontroli skarbowej podczas kontroli sprawdzały billingi telefonów służbowych używanych przez pracowników. Niemniej nie można wykluczyć takiej ewentualności.

Jeżeli pracownik jest zobowiązany do zwrotu wydatków z tytułu prywatnych rozmów telefonicznych, to nie zaistnieje nieodpłatne świadczenie. Tym samym nie będą one zaliczane do przychodów pracownika ani do podstawy wymiaru jego składek.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Bernard Waszczyk

Analityk rynku funduszy inwestycyjnych Open Finance.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »