| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > ZUS i kadry > Wynagrodzenia > Trzynastka w niepełnej wysokości a urlop macierzyński

Trzynastka w niepełnej wysokości a urlop macierzyński

Pracownik, który nie przepracował u danego pracodawcy całego roku kalendarzowego, nabywa prawo do wynagrodzenia rocznego w wysokości proporcjonalnej do okresu przepracowanego – pod warunkiem, że przepracowany okres wynosi co najmniej 6 miesięcy. W przepisach o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym brakuje jednak wytycznych, w jaki sposób ustalić, czy pracownik faktycznie przepracował 6 miesięcy.

Żaden przepis ustawy z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (dalej: ustawa o trzynastkach) nie wskazuje, że okres „6 miesięcy” oznacza, że muszą to być kolejne, pełne miesiące kalendarzowe. Możemy zatem brać pod uwagę przepracowane dni np. w ciągu całego roku kalendarzowego. W celu obliczenia faktycznie przepracowanego okresu w ciągu całego roku stosujemy art. 114 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (dalej: k.c.). Zgodnie z tym przepisem, jeżeli termin jest oznaczony w miesiącach lub latach, a ciągłość terminu nie jest wymagana - miesiąc liczy się za dni 30, a rok za 365. Dodatkowo, art. 113 k.c. stanowi o tym, że termin półmiesięczny jest równy 15 dniom.

Skoro miesiąc to 30 dni, a pracownik musi mieć przepracowane co najmniej 6 miesięcy, to oznacza, że w sumie musi przepracować w ciągu roku u danego pracodawcy 180 dni (30 × 6 = 180 dni).

Przy ustalaniu minimalnego, 6-miesięcznego okresu uprawniającego do trzynastki uwzględniamy jedynie przepracowany przez pracownika czas. Jakakolwiek inna usprawiedliwiona nieobecność w pracy, z innych przyczyn niż określone w ustawie o trzynastkach, nie uprawnia pracownika do dodatkowego wynagrodzenia rocznego, jeżeli nie przepracował on wymaganych co najmniej 6 miesięcy (uchwała Sądu Najwyższego z 25 lipca 2003 r., sygn. akt III PZP 7/2003 r.).

Okresy pobierania zasiłku i wynagrodzenia chorobowego nie są również wliczane do 6-miesięcznego okresu wymaganego do otrzymania dodatkowego wynagrodzenia rocznego (uchwała Sądu Najwyższego z 7 lipca 2011 r., sygn. akt III PZP 3/11).

Więcej przeczytasz w najnowszym numerze Rachunkowości Budżetowej

Rachunkowość Budżetowa dostępna także w wydaniu elektronicznym!

 

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

Rachunkowość Budżetowa

Zdjęcia


Koszty podatkowe – wyłączenia i ograniczenia (PDF)14.90 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Anna Sosnowska Kancelaria Radcy Prawnego

radca prawny, ekspert prawa pracy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »